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식민지 시기 염상섭 장편소설의 정치적 아이러니 연구

Title
식민지 시기 염상섭 장편소설의 정치적 아이러니 연구
Other Titles
A study on political irony of Yeom Sang-sup’s novel
Authors
박정연
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
연남경
Abstract
본 연구의 목적은 염상섭 장편소설의 아이러니가 지닌 정치성을 규명하는 것이다. 염상섭은 1920-1930년대에 작가로서 활발한 활동을 펼쳤으며 다수의 산문·단편소설·장편소설을 발표했다. 그는 다양한 사상을 수용하여 그만의 개인주의적 사상을 발전시켰으며 동시에 날카로운 현실 감각을 갖추고 있었다. 특히 본고는 기존의 염상섭의 정치성을 밝히는 연구들에서 크게 주목받지 못했던 장편소설이 염상섭의 정치적 저항성을 드러내는 데 효과적인 장치였음을 밝히고자 한다. 본고는 슐레겔의 낭만적 아이러니와 슈티르너의 개인주의적 아나키즘 사상을 기반으로 염상섭의 사상 및 문학에 대한 이해를 도모하려 한다. 낭만적 아이러니는 주관과 객관의 합일이라는 목표에 다다르지 못할 주체가 대상(현실)과의 관계 속에서 ‘자기 창조’와 ‘자기 파괴’ 사이를 길항하는 ‘과정’이다. 슈티르너의 ‘유일자’는 자기 자신을 ‘소외’시키는 권위로부터 끊임없이 해방되어 ‘재점유’하는 과정을 거듭하는 개인을 가리킨다. 특히 슈티르너는 종교, 사회, 국가 등이 개인을 소외시키는 양상에 주목하였으며 ‘반역’의 중요성을 강조했다. 그가 말한 반역은 자기 자신을 잠식한 제도적 권위를 떨쳐내는 자기 고양의 행위이다. 염상섭은 개성과 반역을 강조함으로써 개인의 자유를 강조하는 한편, 제도적 권위의 강력함과 개인의 나약함을 적시함으로써 객관성을 잃지 않았다. 따라서 염상섭 소설 속 인물들이 개인의 자유를 지향하는 과정은 ‘낭만적 아이러니’로 해석될 수 있다. 염상섭은 산문을 통해 그의 구체적인 사상을 드러낸다. 그는 ‘자연의 이법(理法)’으로 돌아간 개인이 자신만의 고유한 성격 및 개성을 발전시켜 창조적 생활을 영위할 수 있으며, 타인을 진정으로 이해하고 존중하고 타인을 위해 자신을 희생하는 사랑을 할 수 있다고 믿었다. 개인이 자연의 이법으로부터 일탈하게 된 것은 자본주의·가부장제·제국주의 등의 제도가 유물론·유심론적으로 개인을 억압했기 때문이다. 제도적 권위로부터 해방되어야 할 개인은 물질적 문제와 유한한 존재로서의 인간의 한계 때문에 좌절한다. 이는 소외 및 자기파괴의 양상이다. 그러나 그는 여기서 멈추지 않고 반역함으로써 재점유 및 자기창조를 시도한다. 염상섭은 개인이 살아가는 동안 이 무한한 과정에 최선을 다해 임해야 하며, 문학이 이 과정에 있는 개인을 도와야 한다고 주장한다. 따라서 염상섭의 장편소설에도 소외와 재점유의 연속된 과정이 나타난다. 개인은 물질적 문제를 해결하기 위하여 제도에 순응하는 ‘융통성’을 발휘하는데, 개인이 균형 감각을 잃는다면 그는 쉽게 체제에 순응하는 ‘타협’의 위험에 빠지고 말 것이다. 식민지 시기에는 자본주의·가부장제·제국주의 제도가 개인을 강력하게 옭아매고 있었다. 제도 밖으로 나가려는 개인은 물질적 기반을 확보하지 못하며 이것은 슈티르너가 말한 대로 ‘사회’가 그에 순응하지 않는 개인을 처벌하는 양상으로 볼 수 있다. 그러나 일정 부분 제도에 순응했던 개인은 제도적 권위로부터 벗어나려는 사상과 의지를 갖추고 있었으며, 죽음, 예술, ‘혁명’ 등의 형태로 그들의 의지를 표현한다. 이러한 양상은 개성을 표현하고 제도에 반역하는 것이라 할 수 있다. 개인은 자기 자신의 본질적 한계를 인식함으로써 자기를 혐오하고 자기의 이상을 검열하는 모습을 보이기도 하는데, 이러한 경향이 짙어지면 이상 추구의 과정에 충실히 임하는 것을 ‘자포자기’하게 된다. 염상섭 소설 속 인물들은 지식과 삶의 경험을 통해 개인·민족·인류의 한계를 인식하고 ‘합일’의 불가능성에 매몰될 위험을 마주한다. 그러나 이들은 인간의 본질적 한계를 인지하면서도 ‘유일자’로서 사랑을 발현하고 ‘에고이스트 연합’에 참여한다. 이때, 개인을 억압하는 제도를 적시하고 있었던 지식인들의 연합뿐 아니라, 제도의 억압을 명확하게 인지하지 않은 개인들의 연합 또한 제도에 대한 저항성을 갖는다. 제도적 권위를 내면화하지 않은 이들의 진순한 사랑은 자신도 모르는 사이 제도를 초과함으로써 불온한 것이 된다. 염상섭은 개인이 현실에서 살아가기 위해 스스로를 소외시키는 양상을 인정한다. 동시에 그는 개인의 지향성이 드러나는 순간을 포착함으로써 독자들에게 개성을 표현하고 타인을 사랑하는 삶을 살 수 있도록 꾸준히 노력할 것을 요청한다. 이는 염상섭이 ‘낭만적 아이러니’의 태도를 담지한 아이러니스트로서, 현실에 대한 융통성 있는 판단과 현실로부터 벗어나려는 낭만적 의지 사이를 길항하는 이상 추구의 영속적인 과정에서 삶의 의미를 찾았음을 보여준다. 자연의 이법으로 돌아가려는 개인은 필연적으로 사회 제도 및 체제에 대한 반역을 거행한다는 사실을 고려할 때, 염상섭의 소설은 독자에게 ‘간접적인 수단으로’ ‘지속적으로 반역’할 것을 주장하고 있다.;The purpose of this study is to explore the politics of the irony of Yeom Sang-sup’s novel. In 1920s and 1930s, Yeom Sang-sup worked actively as a writer and published a number of prose, short stories, and novels. He embraced a lot of diverse ideas and developed his own individualistic ideas, while at the same time, he had a keen sense of reality. This study aims to reveal that the novel, which had not been paid much attention in the previous studies on the politics of Yeon Sang-Sup, was an effective device to reveal the political resistance of Yoon Sang-sup. Based on Schlegel 's romantic irony and Stirner' s individualistic anarchism, the study attempts to understand the thought and literature of Yeom Sang-sup. Romantic irony is a 'process' that antagonizes between self-creation and self-destruction within the relationship with the object (reality), which can not reach the goal of unity of subjectivity and objectivity. Stirner's 'the ego' refers to an individual who is consistently liberated from the authority to 'alienate' himself and repeats the process of 're-occupying'. In particular, Stirner focused on the aspect of religion, society, and country that alienate individuals and emphasized the importance of 'rebellion'. The 'rebellion' which he pointed out is an act of self-elevation that gets rid of institutional authority that has eroded itself. He maintained individual freedom by emphasizing 'individuality' and 'rebellion', and did not lose objectivity by confronting the strength of institutional authority and weakness of individual. Therefore, the 'process' in which the characters in the novel are oriented toward the freedom of the individual can be interpreted as 'romantic irony'. Yeom Sang-sup reveals his concrete thoughts through prose. He believes that only those who have returned to the "law of nature" to develop his or her own individuality and personality, can lead a creative life and genuinely understand and respect others, sacrificing themselves for others. The reason why individuals deviated from this 'natural law' is that capitalism, patriarchy, and imperialism suppressed individuals in a materialistic way. Individuals who should be liberated from institutional authority are frustrated by material problems and human limitations as finite beings. This can be seen as the aspect of 'alienation' and 'self-destruction'. However, he does not stop there, rather, he attempts to 're-occupy' and 'self-creation' by 'rebellion'. Yeom Sang-sup claims that while the individual lives, they must do their best in this infinite "process," and that literature should help individuals in this "process." Therefore, a 'process' of 'alienation' and 're-occupation' appears in the long novel of Yeom Sang-sup. Individuals exhibit 'flexibility' in adapting to the institution in order to solve material problems, but if an individual loses his sense of balance, he or she will be easily subject to the danger of "compromise." During the colonial period, capitalist, patriarchal, and imperialist systems strongly suppressed individuals. Individuals who want to get out of the system cannot retain their own material foundation and this can be seen as one of the aspects of punishment of an individual who does not conform to 'society' as Stirner said. However, individuals who conformed to a certain system were equipped with ideas and wills to escape from the institutional authority and they also expressed their will in the form of death, art, and revolution. This aspect can be seen as a form of expressing personality and rebel against the system. Individuals, sometimes show themselves in aversion to oneself and censor of their ideals by recognizing their own inherent limitations. When this tendency intensifies, they become desperate to faithfully come to the 'process' of ideal pursuit. The characters in the novel recognize the limitations of individual, nation, and humanity through the experience of knowledge and life and face the risk of being buried in the impossibility of 'unification'. However, while recognizing the inherent limitations of human beings, they express love as "the ego" and participate in the "Egoist Union". At this time, not only the 'unity' of the intellectuals who have shown the system of suppressing the individual, but also the 'unity' of the individuals who have not clearly recognized the suppression of the system show the resistance to the system. The sincere love of those who do not internalize institutional authority becomes "unstable" by exceeding the system without even realizing it. Yeom Sang-sup acknowledges the way in which individuals are 'alienated' to live in reality. At the same time, he aims to capture the moments in which the individual's orientation is revealed, and ask the readers to express their personality and make constant efforts to live a life loving others. This shows that it has found the meaning of life in the perpetual process of ideological pursuit that antagonizes the flexible judgment of reality and the romantic will to escape from reality as an ironist bearing the attitude of 'romantic irony'. Considering the fact that an individual who intends to return to 'the law of nature' inevitably commits 'rebellion' against social institutions and systems, Yeom Sang-sup's novel insists on the reader to 'continue to rebel' with 'indirect means'.
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