View : 1446 Download: 0

청소년들의 주의력 결핍 과잉행동 장애 (ADHD) 성향과 공격적 성향 간의 상관관계에 관한 연구

Title
청소년들의 주의력 결핍 과잉행동 장애 (ADHD) 성향과 공격적 성향 간의 상관관계에 관한 연구
Authors
유희정
Issue Date
2018
Department/Major
임상보건융합대학원 임상약학전공
Publisher
이화여자대학교 임상보건융합대학원
Degree
Master
Advisors
곽혜선
Abstract
Introduction The aim of this research is to identify the relationship between adolescent ADHD proneness and aggressive behaviors and to analyze the risk factors. Methods This is a quantitative, non-experimental, large scale cross-sectional, correlational study conducted by a survey in Gwangju City in 2016. The sample consists of 1,933 adolescents, 917 (47.4%) boys and 1,016 (52.6%) girls whose average age is 15 years old. This study includes a survey of overall health behaviors and the data collection instruments includes ADHD and aggressive behaviors in adolescence measurements scales translated into Korean : Conners-Wells’Adolescent Self-Report Scale(Short Form)[CASS(S)] and “The Aggression Questionnaire” by Buss and Perry respectively. First, social environmental characteristics and health variables were univariate analyzed to identify the causes of significant correlations with the adolescents with ADHD. Second, the correlation analysis was conducted to examine how the ADHD group is related to the aggressive group. Third, for the multivariate analysis, the multiple regression analysis was conducted based on the significant factors of the ADHD group and the aggressive group. Results As a result of ADHD group in this study, the scores of physical, verbal, anger, hostility, and total aggression rose steadily from the normal group. Firstly, we determined that 14 factors were correlated with the ADHD group. Significance was found in obesity(higher than 90 % in BMI), less parents attention, number of close friends, poor academic achievement (lower than 25% in GPA), alcohol, smoking, headache, muscle pain, Scoliosis, GI-trouble, constipation, unstable emotion, fatigue or irritation, and daytime sleepiness. Secondly, in the correlation analysis between the ADHD group and the aggressive group, it was found that they were positively related in physical aggression, verbal aggression, anger, hostility, and total aggression. As the ADHD tendency increased by one point, the aggression number increased by 0.348 for physical aggression, 0.259 for verbal aggression, 0.473 for anger, 0.496 for hostility, and 0.512 for total aggression. Following the multivariate analysis, the differences in correlations between each aggressive propensity were : Adjusted OR is 3.49 (CI 1.55-7.87) in physical aggression which score is more than 20 out of 45 points. Adjusted OR is 3.00 (CI 1.37-6.57) in verbal aggression which score is more than 13 out of 25 points. Adjusted OR is 3.60 (CI 1.57-8.24) in anger which score is more than 19 out of 35 points. Adjusted OR is 7.59 (CI 3.26-17.67) in hostility which score is more than 23 out of 40 points and this is the strongest relationship between ADHD and aggression behaviors. Adjusted OR is 8.63 (CI 3.41-21.82) in total aggression which score is more than 72 out of 145 points. Conclusions We may conclude that ADHD group in adolescents has a relationship with aggressive behaviors. It is the highest value of hostility among physical, verbal, anger and hostility in aggressive behaviors. ;연구 목표 본 연구는 청소년들의 주의력 결핍 과잉행동 장애(ADHD) 성향과 공격적 성향의 상관관계를 규명하고 그 위험 요인을 분석하였다. 연구 방법 본 연구는 2016년 광주광역시 소재의 청소년을 대상으로 한 정량적, 서술적, 상관적, 대규모 단면 연구이다. 연구대상은 1,933명의 청소년이며 남자 917명(47.4%), 여자 1,016명(52.6%)으로 평균 연령은 만15세였다. 전반적인 사회·환경적 특성과 건강 행태의 특성에 대한 설문을 포함하였으며, ADHD 성향 측정을 위하여“Conners-Wells의 Adolescent Self-Report Scale (Short Form) [CASS(S)]”을 국문으로 번역한 설문지를 사용하였고, 공격적 성향 측정을 위하여“Buss and Perry의 The Aggression Questionnaire”를 국문으로 번역한 설문지를 사용하여 신체적 공격성, 언어적 공격성, 분노, 적대감으로 나누어 공격적 성향을 측정하였다. 첫째, ADHD 성향을 가진 청소년과 유의적 상관성을 보이는 요인을 찾기 위해 사회·환경적 특성과 건강변인을 단변량분석하였다. 둘째, ADHD 성향과 공격적 성향의 관련성을 알아보기 위해 상관분석을 실시하였다. 셋째. 단변량분석에서 ADHD 성향과 유의성 있게 나타난 요인과 공격적 성향을 변인으로 이분형 로지스틱 회귀분석을 하였다. 결 과 첫째, 정상군과 ADHD군의 요인별 단변량분석 후 14개의 요인에서 통계적 유의성이 나타났다. 14개 요인은 비만(체질량 지수가 상위 10% 이내), 부모의 관심도, 친한 친구의 수, 학업성취도(성적이 하위 25% 이내), 음주, 흡연, 두통, 근육통증, 척추측만증, 위장장애, 변비, 불안정한 정서, 피로감 또는 짜증, 주간 졸림증이었다. 둘째, ADHD 성향과 공격적 성향의 상관분석에서 신체적 공격성, 언어적 공격성, 분노, 적대감, 공격성의 총합 점수 모두 ADHD 성향과 양의 상관관계가 있음이 확인되었다. ADHD 성향이 1점 증가할 때마다 공격성 점수가 증가하는데 신체적 공격성일 때 0.348, 언어적 공격성일 때 0.259, 분노일 때 0.473, 적대감일 때 0.496, 공격성 총합은 0.512점씩 증가하였다. 셋째, 이분형 로지스틱 회귀분석 후 각 공격적 성향에 따른 상관성의 차이는 다음과 같았다. 신체적 공격성 점수가 45점 중 20점 이상일 때 ADHD군에 속할 확률이 Adjusted OR 3.49 (95% CI 1.55-7.87)이었고, 언어적 공격성 점수가 25점 중 13점 이상일 때 Adjusted OR 3.00 (95% CI 1.37-6.57)이었으며, 분노 점수가 35점 중 19점 이상일 때 Adjusted OR 3.60 (95% CI 1.57-8.24)이었고, 적대감 점수가 40점 중 23점 이상일 때 Adjusted OR 7.59 (95% CI 3.26-17.67)로 가장 높았으며, 총합 점수가 145점 중 72점 이상일 때 Adjusted OR 8.63 (95% CI 3.41-21.82)으로 나타났다. 결 론 본 연구 결과 청소년들의 ADHD 성향과 공격적 성향 간에는 서로 상관성이 있으며, 신체적 공격성, 언어적 공격성, 분노, 적대감의 서로 다른 공격적 성향 중에서 적대감이 ADHD 성향과 가장 강한 상관성을 보였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
임상보건융합대학원 > 임상약학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE