View : 290 Download: 0

라이프캐스팅을 활용한 미술프로그램이 자아존중감과 자기효능감에 미치는 영향

Title
라이프캐스팅을 활용한 미술프로그램이 자아존중감과 자기효능감에 미치는 영향
Authors
진유정
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김남시
Abstract
최근 한국사회의 다문화 구성원이 빠르게 증가하면서 다문화 배경을 가진 청소년의 수도 늘어나고 있다. 교육부(2017)에 따르면 전체 다문화학생 수는 10만명을 넘어 전체 학생 대비 2.0에 이르는 것으로 나타났다. 이로 인해 교육 현장에서 만나게 되는 다문화학생의 수는 앞으로도 꾸준히 증가할 것으로 예상된다. 그러나 다문화학생의 학업중단율 역시 증가하여 다문화학생의 학교적응 문제가 대두되고 있다. 이는 나아가 다문화학생의 사회적응에도 영향을 미치는 위험요인이 된다. 따라서 다문화학생의 학교적응을 돕기 위해서는 가장 영향력 있는 보호요인인 자아존중감과 자기효능감의 향상이 요구된다. 자아존중감과 자기효능감은 다문화학생의 학업성취와 삶의 만족도, 또래관계 등 다양한 적응 영역에 유의미한 영향을 미친다. 특히 발달단계의 시기적 특성상 정서적 어려움이 가중되는 초등학교―중학교 진학 시기의 자아존중감과 자기효능감 향상 경험은 이들의 학교적응에 중요한 역할을 한다. 미술교육은 비언어적 자기표현이 가능하다는 점에서 언어적 표현에 어려움을 겪는 대다수의 다문화학생에게 적절한 교육적 접근 방법이다. 학습자의 자아존중감과 자기효능감 향상을 위한 미술교육 선행 연구로 이주희(2017)는 다양한 재료를 활용한 미술표현활동이 다문화초등학생의 자아탐색에 도움이 되었다고 보고했다. 라이프캐스팅 기법은 신체를 그대로 떠내는 표현방법으로, 재료와 작업방식의 측면에서 자기인식과 자기표현에 적합하다. 이러한 특징은 미술프로그램에 활용되어 자아존중감과 자기효능감 향상에 효과적으로 기능할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 다문화학생의 자아존중감과 자기효능감 향상을 위한 미술프로그램을 설계하였다. 이는 라이프캐스팅 기법을 활용한 미술 프로그램이 다문화학생의 자아존중감과 자기효능감에 미치는 영향을 살펴보는 데 목적이 있다. 이를 위하여 먼저 다문화학생의 현황과 그에 따른 문제를 선행연구와 문헌을 고찰하여 요구분석한 후 다문화학생의 자아존중감과 자기효능감 향상 요구를 인지하고 자기효능감 향상을 위한 라이프캐스팅 적용 미술프로그램을 설계하였다. 연구대상은 학습자분석에 기초하여 서울시에 소재한 다문화학생 밀집지역 E초등학교 6명의 학생을 대상으로 사전검사를 실시하고 총 8차시의 교수․학습 프로그램을 운영한 후 사후검사를 시행하였다. 연구수업 후 자아존중감 및 자기효능감에 대한 사전․사후검사는 SPSS Ver 22.0 통계 패키지 프로그램을 사용하여 비교․분석하였으며, 매 차시의 현장기록지, 학생 인터뷰, 지역사회복지전문가 인터뷰, 활동 결과물을 질적 분석하여 본 연구의 실효성을 검증하고 결론을 도출하였다. 본 연구의 결과 요약은 다음과 같다. 첫째, 라이프캐스팅을 활용한 미술프로그램을 적용한 집단은 사전에 비하여 긍정적 자아존중감의 증가와 부정적 자아존중감의 감소, 자기효능감의 자신감, 자기조절효능감, 과제선택선호도의 차원에서 유의미한 차이를 보여 라이프캐스팅을 활용한 미술수업이 학습자의 자아존중감과 자기효능감에 긍정적인 영향을 미친다고 볼 수 있다. 둘째, 현장기록지와 인터뷰 및 작품 결과물을 분석한 결과에 따르면 학생들은 라이프캐스팅 기법을 학습하고 제작하는 과정을 통해 미술문화를 이해하고 자기주도적으로 학습하는 능력을 기를 수 있었으며, 제작과정에서 자신의 신체를 탐색하고 인식하여 수용한 이미지를 미적으로 표현함으로써 자신에 대한 긍정적 이미지를 회복하여 자아존중감의 향상을 경험했다. 또한 학생들은 이러한 과정을 차시마다 반복하면서 획득하는 성공경험과, 학습전략으로 활용된 반응중심학습법 과정에서 언어적 소통과 상호 존중, 정서조절을 반복적으로 경험함으로써 자기효능감을 향상시켰음을 알 수 있었다. 이에 따라 결론을 종합해 보면 라이프캐스팅을 활용한 미술프로그램이 다문화학생의 자아존중감과 자기효능감 향상에 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있었다. 따라서 본 연구는 라이프캐스팅 기법을 활용한 미술프로그램을 통해 교사와 학생, 학생과 학생 간의 상호적 관계 속에서 이루어지는 학생들의 변화에 대한 면밀한 이해를 도모하여 미적 감수성의 함양과 자아의 성장 및 사회성의 발달에 기여하는 미술교육의 중요성을 되돌아봄으로써 바른 인성을 함양하고 삶의 질을 향상시킬 수 있는 가능성을 탐색하였다는 데 의의를 가지며, 이에 본 연구가 학생의 올바른 성장을 위한 구체적인 미술 수업의 개발 방향 모색 및 연구에 유의미한 자료가 되었으면 한다.;With the rapidly increasing multiculturalism of Korean society these days, the number of adolescents with multicultural family backgrounds rises. According to the Korean Ministry of Education (2017), the total number of students with multicultural backgrounds exceeds 100,000, which occupies 2.0% of the entire students. Consequently, the number of multicultural students in the education field is expected to steadily increase in the future. However, the increasing rate of multicultural students’ school dropout leads to their school adaptation issue, which also becomes a risk factor affecting social adaptation of multicultural students. Therefore, it is necessary to improve their self-esteem and self-efficacy, the most influential protection factors, to support the school adaptation of multicultural students. Self-esteem and self-efficacy have a significant effect on various adaptation areas such as academic achievement, life satisfaction, peer relationship of multicultural students. Especially, the experiences of self-esteem and self-efficacy improvement in the transitional period from elementary school to middle school in which emotional hardships are weighted by the nature of the development stage play an important role in their school adaptation. By enabling non-verbal self-expression, art education is an appropriate educational approach to the majority of multicultural students who have difficulty in verbal expression. As a previous study on art education for improving self-esteem and self-efficacy of learners, Lee, Joo-hee (2017) reported that art expression activities using various materials helped the self-search of multicultural elementary school students. Lifecasting is an expressional way of molding a body as it is, which is suitable for self-recognition and self-expression in terms of its materials and creating methods. Such characteristics can be effectively used to enhance self-esteem and self-efficacy when used in art programs. Therefore, this study designed an art program for improving self-esteem and self-efficacy of multicultural students. The purpose of this study is to examine the effects of art programs using lifecasting techniques on self-esteem and self-efficacy of multicultural students. For this purpose, first, this study examined the current status of multicultural students and the relevant issues by exploring the previous studies and literature, and then designed a lifecasting art program to promote their self-efficacy under the recognition of the demands for their self-efficacy and self-esteem enhancement. Based on learner analysis, the subjects of the study included 6 students in E elementary school with a high density of multicultural students in Seoul. A pre-test was conducted for them, and a post-test was conducted after eight teaching and learning sessions were operated. After the sessions, the pre- and post-test for their self-esteem and self-efficacy were compared using SPSS Ver. 22.0 statistical package program. Also, a qualitative research on field records, student interviews, interviews with community welfare professionals was applied to verify the utility of the study and to deduce the conclusion. The results of this study are summarized as follows. First, compared to the pre-test, the group applying the art program with lifecasting showed a significant difference in the dimension of increase of positive self-esteem, decrease of negative self-esteem, confidence of self-efficacy, self-regulation efficacy, and project choice preference. Thus, it was found that art program with lifecasting positively affected the learners' self-esteem and self-efficacy. Second, the findings from the qualitative analysis of the field records, interviews, and the work results revealed that the learners’ self-esteem and self-efficacy improved positively. In conclusion, it was demonstrated that the art program using lifecasting positively affected the self-esteem and self-efficacy of multicultural students. Therefore, this study has educational implication in that it concluded that the lifecasting technique is significant for the improvement of self-esteem and self-efficacy of multicultural students. It is hoped that this study can serve as a basic material for follow-up study for art education for multicultural students and that a variety of educational programs can be investigated and developed in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE