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서울유아교육진흥원의 학부모연수 운영방법 개선을 위한 수강생의 만족도 조사

Title
서울유아교육진흥원의 학부모연수 운영방법 개선을 위한 수강생의 만족도 조사
Other Titles
Surveys on the Satisfaction level of the parents for the management improvement of the parent-training program at Seoul Early Childhood Education & Promotion Center
Authors
문희선
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
본 연구의 목적은 서울유아교육진흥원이 학부모교육기관으로서의 역할에 대한 재정립뿐 아니라 앞으로의 학부모연수 진행을 위한 홍보방법, 신청방법, 주제선정, 강사선정, 환경구성, 운영체계 등 운영방법에 대한 적절한 개선방안을 제시하는 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 학부모교육원의 학부모연수 운영방법 만족도와 개선방안은 어떠한가? 1-1. 학부모교육원의 학부모연수 홍보 및 신청방법 만족도와 개선방안은 어떠한가? 1-2. 학부모교육원의 학부모연수 주제 및 강사선정 만족도와 개선방안은 어떠한가? 1-3. 학부모교육원의 학부모연수 운영체계 및 환경구성 만족도와 개선방안은 어떠한가? 1-4. 학부모교육원의 학부모연수 행정서비스 및 연수서비스의 만족도와 개선방안은 어떠한가? 본 연구의 대상은 2018년 4월 4일부터 21일까지 서울유아교육진흥원에서 실시한 학부모연수를 수강한 239명의 학부모이다. 연구방법으로는 설문조사를 하였고, 연구도구는 학부모교육원의 학부모교육 기본계획을 기초로 본 연구자가 설문지를 제작하였다. 학부모교육원의 운영방법과 만족도를 알아보기 위한 설문지는 총 9개 범주, 49문항으로 구성되었다. 수집된 자료를 분석하기 위해 빈도와 백분율, 평균, 표준편차를 구하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 학부모교육원의 학부모연수 홍보 및 신청방법에 대한 만족도는 높은 편이었다. 그러나 학부모연수를 알게 된 접근경로가 유치원에서 배부한 가정통신문이 우세하게 많았다. 개선사항으로 단일화된 홍보경로의 다양화를 도모하기 위해 문자메시지를 통한 홍보방법을 추가 요구하였다. 그리고 학부모교육원의 학부모연수 주제 및 강사선정에 대한 만족도도 높은 편이었다. 즉, 학부모연수 주제선정에 있어 수요자의 의견을 반영하고 있음을 인지하고 있어 주제선정에서도 긍정적으로 인식을 하고 있음을 알 수 있었다. 개선사항으로 강사를 선정요소에 실무경험을 가장 중요한 요소로 선정하여 수요자의 요구를 반영하여 개선해야 하겠다. 더불어 학부모교육원의 학부모교육 운영체계 및 환경구성에 대한 만족도도 높은 편이었다. 그러나 운영체계에 대해 국민의례 등 형식적인 절차보다 차기 연수 정보 안내, 강사와의 질의시간 등과 같은 수요자의 필요를 충족시켜 줄 수 있는 절차를 선호하는 것으로 나타났다. 개선사항으로 국민의례 절차에 대한 삭제를 요구하였으나 학부모교육원은 공공기관으로서 국민의례가 형식적인 절차임에도 불구하고 삭제는 적절하지 않다고 보인다. 또한, 신청자를 모두 수용하도록 연수 신청인원을 고려하여 동일 주제의 연수운영 횟수를 유동적으로 조정하는 방안을 제시하였다. 더불어, 강의실의 화면이 잘 보이지 않는다는 의견이 있어 강의 시야 확보를 위한 환경개선이 시급하다고 나타났다. 학부모교육원의 학부모연수 운영에 대한 행정서비스와 연수서비스로 구분하여 알아본 결과로 전체적인 만족도는 높은 편이나 행정서비스 만족도 중 민원에 대한 대처 방법이 평균보다 낮은 만족으로 나타났다. 직원교육을 통해 행정을 운영하는 직원의 서비스 질 개선이 필요하겠다.;The aim of this study is to re-establish a role of parent-teacher educational institution and to suggest relevant improvement methods for Seoul Early Childhood Education & Promotion Center that sets up strategies for parent-training with regard to advertisement, application, topic selection, choice of lecturer, environment, management system, etc. The questions to succeed a goal of this study are listed below: 1. How much are the organization system of parent-training program run by parent-teacher educational institution satisfied? 1-1. Level of satisfaction for ways of advertisement and application? 1-2. Level of satisfaction for topic selection and lecturer choice? 1-3. Level of satisfaction for structure of management system and environment? 1-4. Level of satisfaction for administrative service and its usage? This study targeted 239 parents who participated parent-training program which offered from 4th to 21st of April, 2018. Survey for fundamental plans of parent-training program was carried out as a study method. A questionnaire was composed of 9 categories and 49 questions. For statistical analysis of survey results, frequency and percentage rate were calculated. Also, mean and standard deviations were used for statical tests. Test results were summarized, as detailed below. Level of satisfaction for advertisement and application of parent-training program was high. Many parents recognized of the parent-training program by family letter from kindergarten. They considered sending a text for program would be a good way to inform of the program and suggested more classes with same topic to accommodate all applicants. Level of satisfaction for topic selection and choice of lecturer of parent-training program was also high. Parents knew that their opinions on parent-training program topic selection were applied, which led them into being highly satisfied with topic selection. In terms of choosing the instructors, parents considered that practical experience was essential to instructor selection. Level of satisfaction for management system and environment of parent-training program was also high as well. In critical perspective, parents preferred to get more information for next training session, Q&A with lecturers, etc., rather than formal procedure such as the Pledge of Allegiance. They asked to skip the Pledge of Allegiance in class, but it would be inappropriate for a public institution. In terms of environment composition, many parents answered they had a trouble with seeing screen well in the classroom. In contrast to high statisfaction levels of all the other components in parent-training program, level of satisfaction for administrative service was low because of way of answering a civil complaint. It is necessary to improvement in the quality of civil complaints service through employee training.
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