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비만중년여성의 건강증진행위 예측모형

Title
비만중년여성의 건강증진행위 예측모형
Other Titles
A Predictive Model on Health Promotion Behavior of Obese Middle-Aged Women
Authors
배노연
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김옥수
Abstract
본 연구는 비만중년여성의 건강증진행위를 설명하고 예측하는 건강증진 모형을 구축하고 이들의 영향요인을 확인함으로써 비만중년여성의 건강증진행위를 촉진하는 간호중재방법 개발의 이론적 기틀을 제공하고자 수행되었다. Pender의 건강증진 모형을 기반으로 비만중년여성의 정서적 섭식, 비만스트레스, 지각된 유익성, 지각된 장애성, 지각된 자기효능감, 행위와 관련된 감정, 사회적 지지, 행위계획수립, 건강증진행위의 9개 요인으로 가설적 모형을 구축하고 이를 검증하였다. 연구 대상자는 서울시와 인천시, 경기도에 소재한 3곳의 건강검진기관에 내원하여 국민건강보험공단에서 실시하는 건강검진을 시행한 비만중년여성 215명이며, 2016년 11월부터 2017년 5월까지 구조화된 설문지를 이용하여 자료 수집을 하였다. 자료 분석을 하기 위해 SPSS 21.0 프로그램과 AMOS 21.0 프로그램을 이용하여 일반적 특성, 비만 관련 특성 및 변수들의 빈도와 백분율, 평균과 표준편차 및 상관관계 분석, 연구모형의 적합도 검증을 확인하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 1. 비만중년여성의 연령대 분포는 40∼50대가 87.4%(188명), 비만도는 1단계비만 82.8%(178명), 2단계비만 17.2%(37명)으로 나타났으며, 허리둘레에 따른 동반질환의 위험도는 중등도 47.9%(103명), 고도 36.7%(79명), 매우고도 15.3%(33명) 순으로 나타났다. 2. 최종모형의 적합도 지수는 Normed χ2 1.279, GFI .975, AGFI .942, CFI .990, NFI .956, IFI .990, SRMR .055, RMSEA .036 로 권장수준을 만족하였다. 3. 최종모형 검증결과 비만중년여성의 건강증진행위에 직접적인 영향을 미치는 요인은 비만스트레스(γ=-.165, p=.001), 지각된 자기효능감(β=.338, p<.001), 행위관련감정(β=.224, p<.001), 행위계획수립(β=.340, p<.001)이었으며, 설명력은 51.3%이었다. 4. 최종모형 검증결과 비만중년여성의 건강증진행위에 간접적인 영향을 미치는 요인은 정서적 섭식(γ=-.212, p=.013), 비만스트레스(γ=-.138, p=.008), 지각된 유익성(β=.062, p=.018), 지각된 장애성(β=-.074, p=.009), 지각된 자기효능감(β=.042, p=.005), 행위관련감정(β=.118, p=.014), 사회적지지(β=.053, p=.013)이었다. 본 연구결과를 토대로 비만스트레스가 낮을수록, 지각된 자기효능감이 높을수록, 행위관련감정이 좋을수록, 행위계획수립 정도가 높을수록 건강증진행위 이행을 높일 수 있음을 확인하였다. 정서적 섭식은 건강증진행위와의 관계에서 직접효과는 존재하지 않았으나 매개변수들에 의한 간접효과는 존재하였다. 이러한 결과는 비만중년여성의 건강증진행위를 향상시키기 위한 간호중재프로그램의 개발에 근거자료로 이용될 수 있을 것이다. ;The purpose of this study was to verify the influencing factors by establishing a health promotion model that explains and predicts health promoting behaviors in obese middle-aged women. Based on Pender's health promotion model, this built a hypothetical model with 9 factors of emotional eating, obesity stress, perceived benefits of action, perceived barriers to action, perceived self-efficacy, activity-related affect, social support, commitment to a plan of action, health promoting behavior of obese middle-aged women and verified it. The study subjects are 215 persons of obese middle-aged women who visits the three health check-up centers in Seoul and Incheon and Gyeonggido to conduct a health examination of the National Health Insurance Corporation. The data was collected by using a structured questionnaire from November 28, 2016 to May 26, 2017. For data analysis, general characteristics, obesity-related characteristics, frequency, percentage, mean, standard deviation, correlation analysis of each variable, and the goodness of fit of the research model were verified by using SPSS 21.0 and AMOS 21.0 program. The results are as follows 1. The age range of obese middle-aged women is 87.4%(188 persons) in their 40s and 50s. The distribution of BMI(body mass index) is 82.8% for obesity I(178 persons), and 17.2%(37 persons) for obesity II. The risk of accompanying disease according to waist circumference is a moderate 47.9%(103 persons), severely 36.7%(79 persons), very severely 15.3%(33 persons), respectively. 2. The goodness of fit of the final research model satisfied the recommended levels, Normed 1.279 GFI .975, AGFI .942, CFI .990, NFI .956, IFI .990, SRMR .055, RMSEA .036. 3. At the final research model, factors that have a direct impact on health promotion behaviors of obese middle-aged women were obesity stress(r=-.165, p=.001), perceived self-efficacy(β=.338, p<.001), activity-related affect(β=.224, p<.001), commitment to a plan of action(β=.340, p<.001). The explanatory power was 51.3%. Based on the above findings, this study found that they would do more health promoting behaviors, when it was lower the obesity stress, when it was higher the perceived self-efficacy, when it was better the activity-related affect, and when it was higher the commitment to a plan of action. These results may be used as a basis for the development of a nursing intervention program to improve the health promotion behavior of obese middle-aged women.
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