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STEAM 교육을 위한 초등학교 실과 교육과정과 수업모형 연구

Title
STEAM 교육을 위한 초등학교 실과 교육과정과 수업모형 연구
Other Titles
A Study on STEAM Education of Elementary School to improve Euducational Model and elementary curriculum for STEAM Education teach Practical Subject
Authors
신인숙
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
조동섭
Abstract
21세기 정보화 지식기반사회는 단순히 기술이나 지식만을 필요로 하지 않는다. 모든 학문간 융합을 이끌어 낼 수 있는 창의성과 감성을 지닌 융합인재를 필요로 한다. 이러한 변화에 대응하는 새로운 교육 패러다임이 STEAM 교육이다. 본 연구에서도 STEAM교육의 교육적 가치의 중요성을 제고하여 융합인재교육인 STEAM 교육을 제안하고자 STEAM 수업 모형을 개발 하게 되었다. 개발하기에 앞서 컴퓨팅 교육에 관한 동향들을 탐색하고 STEAM에 관한 문헌과 선행연구들을 조사 분석하여 이를 기반으로 STEAM의 교육적인 요소로 적합한 여러 교과목을 선정하였고, STEAM 교육을 위한 프로그래밍 언어는 교육용 프로그램인 스크래치를 활용하였다. 스크래치를 선정한 이유는 프로그래밍을 배우는 학생들에게 흥미를 유발시키고 프로그래밍의 기본 개념 원리를 쉽게 이해할 수 있도록 수업 모형을 구성하는 모든 조건에 부합되기 때문이다. 개발된 스크래치를 활용한 STEAM 수업이 초등학생들의 프로그램 이해도(학업성취도)와 흥미도에 있어서 효과가 얼마나 있는지를 검증하기 위해 경기도에 소재한 S초등학교 5, 6학년 학생 20명을 대상으로 12차시 수업을 진행하였다. 검증하기 이전에 학생들의 논리력 검사, 흥미도 검사, 프로그램 이해도(학업성취도)를 검사 하였고 모든 수업이 종료된 후 사후 논리력, 흥미도, 학업성취도 검사를 실시하여 사전·사후 검사의 차이를 대응표본 t-검정으로 검증하였다. 검증 결과로는 스크래치를 활용한 STEAM 수업 모형의 프로그램을 적용한 후 학생들의 프로그램 이해도(학업성취도)가 유의미하게 향상된 것으로 나타났고, 흥미도에 있어서도 STEAM 프로그램을 적용하기 이전보다. 이후에 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 이러한 결과는 개발된 STEAM 수업 모형이 프로그램 이해도(학업성취도)와 흥미도에 있어서 긍정적인 영향으로 학생들에게 효과적임을 검증 할 수 있었다. 본 연구에서 개발된 스크래치를 활용한 STEAM 교육 프로그램은 교육 현장에서 정규수업과 방과 후 수업에서도 활용될 수 있는 지도서의 안내 자료가 될 수수 있으며 STEAM에 대한 이해와 다양한 수업방법 개발에 기초자료가 될 것이다.;The knowledge based society of information in the 21st century does not require only skills or knowledge. It needs the convergent talents with creativities and sensibilities that leads to cross-borders in all academic disciplines. The new paradigm that on educational course design is STEAM program. This thesis deals with selected various subjects concerning to the educational elements of STEAM and propose the course-ware models using a variety of developments on software education. Firstly, the existing studies on STEAM is discussed to verify STEAM program. By enhancing the importance of educational value of STEAM program, Teacher-student educational class model is suggested to apply scrach programming language. To verify the feasibility of STEAM model using the developed scratch program testing sheet is used to evaluate for elementary school classroom teaching with the comprehension and interest of the elementary students (academic achievement), the 12th classes were taught targeting 20 elementary students with 5th and 6th grade in S elementary school located in Kyung-gi province. Before the verification, the students were tested for their logical thinking and the program skill and knowledge, which is called academic achievement. After all the programming works, the post-tests of interest and the academic achievement were conducted and verified the valuable meaning between the pre and post interest by the paired sample t-test. Consequently, the verification shows that the understanding of the stude (academic achievement) has significantly improved after applying the STEAM program models with the scratch programming language. And in terms of their interest, the same improvement has been shown. This ramification indicates that the developed STEAM class model is effective to the understanding and interest of the students. The STEAM program tapping into the developed scratch can be the guidance to enhance teaching performance in regular classes or after school classes in the education fields and also provide the reference data in developing various teaching methods as well as the new approach of the STEAM.
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교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
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