View : 83 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
박희연
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은희
Abstract
본 논문은 석사과정을 이수하기 위한 졸업연주회 프로그램 관련 연구이다. 졸업연주회 프로그램은 비발디, 모차르트, 구노, 투리나, 헤이그만의 성악곡들로 바로크 시대부터 현대까지 총 5부분이며 이태리어, 독일어, 프랑스어, 스페인어, 영어 총 5가지 언어로 구성하였다. 본 논문에서는 모차르트와 투리나 그리고 헤이그만의 작품들을 대상으로 연구하였다. 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)는 고전시대를 대표하는 작곡가이다. 그의 은 콘체르토 아리아(Concerto aria)로 ABA'형식을 사용하였으며, 고전주의가 추구하는 이상을 위해 피아노와 바이올린 그리고 성악 선율이 서로 모방하며 조화를 이루고 있다. 또한 이곡에서 등장하는 기악적인 멜리즈마는 화자의 감정을 강조하며 봄과 대조를 시키고 있다. 투리나(Joaquin Turina, 1882-1949)는 스페인의 국민주의 작곡가이다. 그는 성악곡을 작곡하는데 있어 안달루시아의 음악적 특징인 E프리지아 선법(E Phrygian Mode), Ⅰ-ⅱ-Ⅰ패턴, 춤곡의 리듬 등을 사용하였고, 《Tres Poemas, Op.81(세 개의 시)》는 벡께르(Gustavo Adolfo Bécquer, 1836-1870)의 시집 에서 세 편의 시를 선택하여 작곡된 작품이다. 는 화자의 감정에 집중시키기 위하여 오페라의 레치타티보와 같이 말하는 선율을 사용하였다. 은 가사를 강조하기 위하여 탬버린의 흔들림과 캐스터네츠의 소리를 모방한 장식음(ornament)을 사용하였다. 는 5음음계(Pentatonic scale)를 사용하여 민속적인 분위기를 연출하고 있다. 헤이그만(Richard Hageman, 1881-1966)은 네덜란드계 미국 작곡가이자 영화 음악가이다. 그의 작품, , , , 에서 시의 배경이나 분위기는 반주로 표현하고 있으며, 각 작품의 주요 시어는 긴 음과 고음을 사용하여 강조하였다. 헤이그만은 그의 작품에 다양한 리듬과 화성을 사용하여 음악에 많은 변화를 주고 있다.;This study takes a look into the program annotation for graduate recital. The program includes the vocal work of Vivaldi, Mozart, Gounod, Turina, and Hageman, which are from Baroque period to Contemporary five different languages. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), who represents the Classical period, used ABA’ form in his concerto aria, . Piano, violin, and vocal melody are imitating and harmonizing each other for the ideals that classicism pursues. In addition, the instrumental melismas emphasize the emotion of the speaker and contrast to ‘Spring’. Joaquin Turina (1882-1949) is a nationalist composer of Spain. He composed the music of Andalusia by using the E Phrygian Mode, I-ⅱ-I pattern and dance rhythm. The lyrics in are adopted from the poem collection by Gustavo Adolfo Bécuqer (1836-1870). used the speech melody, similar to recitativo in opera with fast moving passage in order to focus on the speaker's emotion. To emphasize the text, the ornaments imitating the sound of the tambourin and castanets are employed in . used a pentatonic scale to create a folk atmosphere. Richard Hageman (1881-1966) is a Dutch-American composer and film musician. In , , , and , the background and the atmosphere of the poem are expressed by accompaniment and the major poetic languages are underlined by using long and high notes. Hageman has been making many changes to music by using various rhythms and harmonies in his work.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE