View : 611 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
정서윤
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원
Abstract
본 논문은 본인의 석사 과정 이수를 위한 졸업연주 프로그램인 D. Scarlatti의 『Sonata in E Major, K. 380 / L. 23』, 『Sonata in d minor, K. 141 / L. 422』, L. v. Beethoven의 『Piano Sonata No. 21 in C Major, Op. 53』, F. Chopin의 『Andante Spianato et Grande Polonaise Brillante, Op. 22』, 그리고 L. Liebermann의 『Gargoyles, Op. 29』에 대해 각 작곡가의 생애와 작품에 대해 그 배경과 특징을 연구한 것이다. 도메니코 스카를라티(Domenico Scarlatti, 1685–1757)의 『Sonata in E Major, K. 380』은 2부 형식으로 구성되어 있지만 페르마타(fermata)가 사용된 서주부를 포함하고 있어 서주부를 지닌 2부 형식이라고 볼 수 있다. 『Sonata in d minor, K. 141』는 전형적인 2부 형식의 곡으로 스페인의 기타 주법 요소가 잘 드러난 작품이다. 이 작품의 리듬은 스페인 춤곡인 사파테아도(Zapateado)와 폴로(Polo)를 연상시킨다. 루드비히 반 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 『Sonata No. 21 in C Major, Op. 53』은 3악장으로 이루어진 중기 소나타이다. 제 1악장은 고전시대의 전형적인 소나타 형식으로 이루어져 있다. 느린 3부형식의 제 2악장은 론도인 제 3악장으로 휴지 없이 연결되는 특징을 보인다. 이 소나타는 이전에 작곡되었던 작품에서 볼 수 없었던 화려한 기교와 방대한 규모로 만들어졌고, 낭만주의 양식의 요소를 예견하는 중요한 작품이다. 프레데릭 쇼팽(Frédéric Chopin, 1810-1849)의 『Andante Spianato et Grande Polonaise Brillante, Op. 22』는 성격이 다른 ‘Andante Spianato’와 ‘Polonaise’의 두 부분으로 나뉘어져 있으며, 쇼팽의 아름답고 서정적인 선율과 폴로네이즈 리듬을 잘 보여주는 작품이다. 쇼팽은 전통적인 장르와 다양한 폴란드의 민속 춤곡 양식을 바탕으로 자신만의 음악 세계를 구축하였다. 로웰 리버만(Lowell Liebermann, 1961- )의 『Gargoyles, Op. 29』은 화려하고 기교적인 테크닉과 급격하게 변하는 다이나믹들이 많이 나타난다. 제 1번과 제 4번 곡은 빠른 템포의 리듬과 급격한 악상 변화로 기교적인 성격이 나타난다. 제 2번과 제 3번 곡은 느린 템포로 안정적이게 진행되며, 인상주의 음악에서 즐겨 쓰는 반음계와 온음계, 병행 3도와 병행 8도, 페달 포인트 등이 나타난 『Gargoyles, Op. 29』은 리버만이 추구하는 리듬과 화성을 적절히 사용하였고 음악적 아이디어가 함축적으로 잘 표현되어 많이 연주되는 작품이다.;This thesis studies the program of my graduation recital for master’s degree. The program includes D. Scarlatti’s 『Sonata in E Major, K. 380 / L. 23』, 『Sonata in d minor, K. 141 / L. 422』, L. v. Beethoven's Piano Sonata No. 21 in C Major, Op. 53』, F. Chopin's 『Andante Spianato et Grande Polonaise Brillante, Op. 22』, and L. Liebermann's 『Gargoyles, Op. 29』. This program annotation entails the life of each composer and characteristics of their works. Domenico Scarlatti’s(1685-1757) 『Sonata in E Major, K. 380』which is in two-part form has a lyrical and elegant melody. 『Sonata in d minor, K. 141』which uses the Spanish rhythmic elements is in two-part form. Ludwig van Beethoven’s(1770-1827)『Sonata No. 21 in C Major, Op. 53』is a middle period sonata consisting of three movements. The first movement is composed of typical sonata form in Classical period. The second movement is characterized by slow three-part form that introduces to the third movement without pause. This sonata was composed in brilliant techniques and massive scales, which could not be found in Beethoven’s previous works. In addition, it is a very important position to link between Classical style and Romantic style. Frédéric Chopin’s(1810-1849)『Andante Spianato et Grande Polonaise Brillante, Op. 22』 consists of two parts, 'Andante Spianato' and 'Polonaise', with beautiful, lyrical melodies and Polonaise rhythms. Chopin built his own music world based on traditional genres and Polish folk dance styles. Lowell Liebermann (1961-) shows brilliant, artistic techniques and dynamic changes in 『Gargoyles, Op. 29』. This work is consisting of four pieces. The first and the fourth works have rapid tempi, repeated rhythms and sudden changes of dynamics. The second and the third works express the impressionistic mood via slow tempo, harmony based on modal scales, chromaticism, and the texture caused by pedal point. Liebermann created the best work by skillfully combining the rhythm and harmony.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE