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2015 개정 교육과정에 따른 중학교 기술·가정 교과서의 핵심개념 ‘관계’ 관련 단원의 교과역량 분석

Title
2015 개정 교육과정에 따른 중학교 기술·가정 교과서의 핵심개념 ‘관계’ 관련 단원의 교과역량 분석
Other Titles
Analyses of subject competencies of units dealing with core concept 'relation' of middle school Technology·Home Economics textbook in accordance with 2015 revised curriculum
Authors
김수민
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유난숙
Abstract
본 연구는 2015 개정 교육과정에 따라 집필된 중학교 기술·가정 교과서의 핵심개념 ‘관계’ 관련 단원에서 교과역량 ‘실천적문제해결능력’과 ‘관계형성능력’이 어떻게 반영되었는지 분석하였다. 이를 위해 교과역량을 분석하기 위한 준거를 설정하였고, 설정된 분석 준거에 따라 중학교 기술·가정 교과서의 핵심개념 ‘관계’ 관련 단원에서 교과역량이 어떻게 반영되었는지 교과서 종류별·교과역량별로 분석하였다. 본 연구의 분석대상은 2015 개정 교육과정에 따라 집필된 12종 출판사의 중학교 「기술·가정 2」 교과서의 핵심개념 ‘관계’ 관련 단원이며 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 교과역량을 다룬 선행연구 결과를 바탕으로 기술·가정 교과서의 교과역량을 분석하기 위한 준거를 설정하였다. 설정된 분석준거는 교과역량 ‘실천적문제해결능력’의 하위요소 7가지, ‘관계형성능력’의 하위요소 9가지로 구성되었다. 둘째, 중학교 12종의 기술·가정 2 교과서에서 핵심개념 ‘관계’와 밀접한 ‘가족’ 관련 I 단원의 활동과제를 중심으로 교과서 종류별 교과역량 ‘실천적문제해결능력’과 ‘관계형성능력’을 분석한 결과, 교육과정을 중심으로 교과서를 집필하므로 중점을 둔 핵심역량에 있어서 2015 개정 교육과정에서 공표한 내용과 유사한 반면, 일부 출판사는 특정 교과역량의 하위요소를 더 강조하거나 축소하는 부분에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 교과서 종류별 중점을 둔 ‘실천적문제해결능력’의 하위요소에 따라 정리해보면, A, B, D, F, H, I교과서는 가치판단과 논리적 사고, C, E교과서는 가치판단과 실천적 추론, J, K교과서는 가치판단과 의사결정에 중점을 둔 활동과제로 구성한 것으로 나타났다. 또한 ‘관계형성능력’의 하위요소에 따라 A, B, H, I교과서는 가족관계와 공동체의식, 갈등관리를, C, E, J, K교과서는 가족관계와 공동체의식, 의사소통을, G, L교과서는 타인 존중, 배려와 돌봄, 의사소통을 강조하는 활동과제를 구성하고 있었다. 이러한 결과는 교과서 종류별 하위요소에 따라 차이가 있지만, 전체적으로 두 역량 가운데서 가정과교육에서 특히 더 강조하고 중점을 두고 있는 적합한 역량이 있다는 것을 의미한다. 셋째, 중학교 12종의 기술·가정 2 교과서에서 핵심개념 ‘관계’와 밀접한 ‘가족’ 관련 I 단원의 활동과제를 ‘실천적문제해결능력’과 ‘관계형성능력’에 따라 분석하여 역량별 하위요소 중심으로 살펴보면, 우선 ‘실천적문제해결능력’의 하위요소 중에서 ‘가치판단’이 가장 높은 빈도를 보였고 반면, 활동과제의 내용에 따라 학습자가 사고 및 추론과정을 통해 자신의 주관적인 가치를 더해 발표하거나 결과물을 제작하는 구성의 활동과제로 실행과 평가를 통해 자신의 행동 및 의사결정을 재확인하는 역량은 제시되지 않았다. ‘관계형성능력’의 하위요소 중 ‘가족관계와 공동체의식’이 가장 높은 빈도로 나타났지만 ‘환경 및 생태 의식’은 주제와의 관련성이 낮음에 따라 해당 역량 함양에 중점을 두지 않아 9가지 하위요소 중 유일하게 나타나지 않았다. 또한 ‘문화수용성’과 ‘다원적 가치 존중’하위요소는 전체의 빈도 대비 매우 낮게 나타났다. 이는 ‘가족’ 관련 I 단원에서 다양한 가족의 구조 및 형태와 관련된 학습내용에서 요구되는 다양성 및 다문화의 이해 관련 내용을 활동과제에서 적게 다루고 있는 것으로 나타났다. 이처럼 2015 개정 교육과정에 따라 집필된 12종의 기술·가정 2 교과서에서 핵심개념 ‘관계’ 관련 단원은 교육과정의 세부목표에서 제시한 교과역량 ‘실천적문제해결능력’과 ‘관계형성능력’을 모두 반영하고 있었으며, 학습자인 청소년의 실제 생활에서 접하는 다양한 가족 관계의 유형 속에서 발생가능한 의사소통 및 갈등관리 등의 다양한 문제를 활동과제로 다루고 있으므로 학교 교육을 통해 교과에서 길러주고자 하는 역량을 기를 수 있다고 생각된다. 본 연구 결과를 바탕으로 향후 기술·가정 교육에서의 교과역량은 하위요소별 비중을 고려하여 체계적으로 내용을 구성하고 청소년들이 실제로 적용 가능한 문제해결능력과 관계형성능력을 키워 사회의 구성원으로서 성장할 수 있도록 도움을 주는 역량 중심의 교육이 이루어져야 한다. 또한 가정과교사들이 각 교과서별로 다르게 반영된 교과역량을 참고하여 다양한 활동과제를 수업시간에 투입함으로써 보다 흥미롭고 유익한 활동과제를 통한 학생들의 교과역량 함양에 도움이 될 것으로 기대된다. 이와 같은 분석 결과를 바탕으로 후속연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 핵심개념 ‘관계’ 관련 단원으로 중학교 기술·가정 2 교과서의 I 단원 내 활동과제만을 중심으로 교과역량 ‘실천적문제해결능력’과 ‘관계형성능력’을 파악하였다. 이에 따라 중학교 기술·가정 2 교과서 I 단원의 활동과제만으로 단원의 교과역량에 대한 전체적인 경향을 나타낸다고 보기에는 다소 무리가 있다. 이를 위해 향후 후속연구에서는 본 연구자가 분석하지 않은 본문 내용과 그림을 포함하여 교과역량을 분석하는 연구가 필요하다. 둘째, 본 연구는 2015 개정 교육과정에서 ‘가정생활’ 분야에서 제시한 6가지 핵심개념 중 ‘관계’ 관련 단원을 대상으로 분석하였다. 따라서 후속 연구에서는 교육과정 내 ‘가정생활’ 분야에서 제시된 다른 핵심개념을 다룬 단원을 대상으로 교과역량 분석에 대한 연구가 진행되어 연구 내용이 수업에 활용될 수 있도록 하는 노력이 필요하다.;This study analyzed subject competencies of units dealing with core concept 'relation' of middle school Technology·Home Economics textbook in accordance with 2015 revised curriculum. For this study, subject competencies refer to two learning competencies that students should get for Home Economics, 'practical problem solving ability' and 'relation building ability'. The analysis subject of this study are Chapter 1 related to the core concept 'relation' from 12 middle school 「Technology·Home Economics 2」 textbooks published in accordance with 2015 revised curriculum. The results of this study are as follows. First, based on the previous study results about subject competency, the study set analysis criteria to analyze subject competency of Technology·Home Economics textbook. The analysis standard is composed of 7 components of 'practical problem solving ability' and 9 components of 'relation building ability'. Second, as the result of analyzing the subject competency 'practical problem solving ability' and 'relation building ability' of each textbook focusing on activity assignment of Chapter 1 related to 'family' which is close to core concept 'relation' in 12 middle school 「Technology·Home Economics 2」 textbooks, as most textbooks are written based on curriculum, they all showed similarity to the 2015 revised curriculum, but some publishers showed difference in highlighting or downsizing the components of certain subject competencies. As for the components of 'practical problem solving ability' focusing on the types of textbooks, textbook A, B, D, F, H and I focused on valuation and logical thing, C, E focused on valuation and practical inference, while J and K focused on valuation and decision making for activity assignment. Also, as for the components of 'relation building ability', textbook A, B, H, and I focused on family relation, sense of community and conflict management, C, E, J and K focused on family relation. sense of community, and communication, while G and L focused on respecting others, consideration, caring and communication for activity assignment. These results differed by the components by textbook types, but it also indicated that there are competencies that home economic curriculum put more significance on between two competencies. Third, according to the components of each competency based on analysis of activity assignment of Chapter 1 related to 'family' which is close to core concept 'relation' in 12 middle school 「Technology·Home Economics 2」 textbooks in accordance with 'practical problem solving ability' and 'relation building ability', 'valuation' was the most frequent component of 'practical problem solving ability' while it did not suggest competency of student presenting one's own subjective value through thinking and inference process, or reconfirming one's behavior of decision making through evaluation and practicing activity assignment in accordance with contents of activity assignment. 'Family relation and sense of community' was the most frequent component among 'relation building ability' but, as it had low relativity with the subject of 'environment and ecological consciousness'. Also, components such as 'cultural acceptability' and 'pluralistic value respect' were lower than entire frequency. This was due to less focus on understanding about diversity and multi-culture in activity assignment required by learning contents related to structure and form of various families in Chapter 1 related to 'family'. Likewise, chapters related to core concept 'relation' in 12 「Technology·Home Economics 2」 textbooks written in accordance with 2015 revised curriculum all included subject competencies suggested by the goal details of curriculum, 'practical problem solving ability' and 'relation building ability', and as it deals with various problems such as communication and conflict management that could occur in types of various family relation in real life of students as activity assignments, it could improve competencies of curriculum through school education. There is a need to conduct education focusing on competencies that contribute to growth of students as members of society by improving problem solving ability and relation building ability that are applicable to students and compose class systematically by considering proportion of components for the subject competency of Technology· Home Economics class in the future based on the study results. Proposals for the follow-up study based on analysis result above are as below. First, this study apprehended subject competency 'practical problem solving ability' and 'relation building ability' focusing on activity assignments from Chapter 1 of middle school 「Technology·Home Economics 2」 textbooks as a chapter related to core concept 'relation'. Thus, it is hard to see that the activity assignment from middle school 「Technology·Home Economics 2」 textbook represent the entire tendency of subject competency. Therefore, there is a need to conduct analysis on subject competency including contents and picture that this study did not analyze in follow-up study. Second, this study conducted analysis targeting only the chapter related to 'relation' among 6 core concepts suggested in 'family life' from 2015 revised curriculum. Thus, there is a need to analyze subject competency targeting other chapters dealing with other core concepts suggested for 'family life' in curriculum to utilize the contents in class.
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