View : 962 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정현주-
dc.contributor.author김예진-
dc.creator김예진-
dc.date.accessioned2018-09-05T08:25:11Z-
dc.date.available2018-09-05T08:25:11Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.otherOAK-000000151208-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000151208en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/246078-
dc.description.abstractThe purpose of this case study is to explore the self-awareness of adolescents at risk through therapeutic song writing. A total of 2 adolescents at risk with delinquency participated. This study was conducted in the sequence of a pre-test, an intervention period, and a post-test for 5 weeks. For this study's purpose, song writing for self-awareness are developed. The participants received a 50-minute session of the song writing for self-awareness twice or three times a week, and total of 12 sessions were provided. The song writing for self-awareness program consisted of song discussion, fill-in-the-blank, song making. Based on the goal of each session, this study conducted song writing in terms of self-emotion-awareness and self-belief-awareness. Results analysis was conducted by pre - test and post - test of the self - image scale of the adolescents, and the change of self-awareness examined in the post-interview. Also based on the participant 's verbal responses in the intervention process, this study interpreted the lyrics that participants worked on in the activity from the viewpoint of self - awareness. As a result of the self - image scale, the self - rated score of the participants increased slightly and the items with the score change were related to the responses of the participants in the intervention process. As a result of the post interview, participants were aware of their negative emotions and accepted them, and they were able to recognize their emotional attitudes and needs. In addition, I searched for and clarified my values and expected a positive future. As a result of analyzing the participant 's verbal responses and activities, the participants reflected their emotions in their songs and projected them safely to recognize and express their own emotions. In creating the lyrics, they identified their own beliefs and established them positively. Overall, participants showed changes in self-emotion-awareness and self-belief-awareness through therapeutic song-writing. This result suggests that adolescents at risk can accept their emotions with care and through their process of writing therapeutic songs, their self - awareness has expanded as a whole by confirming their own characteristics and values and expecting a hopeful future. It is thought that the adolescents at risk could prepare the psychological power to adapt themselves to the self in the difficult environment.;본 연구는 치료적 노래 만들기를 통한 위기청소년의 자기인식 변화 및 내용을 탐구하고자 실시된 사례연구이다. 연구 참여자는 A 지방 검찰청에서 선도 조건부 기소유예 처분을 받은 뒤 선도 프로그램에 의뢰된 청소년 2명이다. 연구는 사전 검사, 중재 적용, 사후 검사, 사후 인터뷰의 절차에 따라 총 5주간 진행되었다. 본 연구에서는 위기청소년의 자기인식을 도모하고자 자기인식을 위한 노래 만들기 프로그램을 구성하였고 프로그램은 회기 당 약 50분 주 2-3회로 총 12회기 시행되었으며 회기 별 목표에 따라 자기정서인식 및 자기신념인식 차원에서 치료적 노래 만들기 활동이 진행되었다. 결과 분석은 청소년 자기상 척도 사전・사후 검사를 실시하고 문항 별 변화를 살펴보았으며 사후 인터뷰를 통해 참여자가 직접적으로 표현한 자기인식 내용을 분석하였다. 그 외에 중재 과정에서 나타난 참여자 언어적 반응을 토대로 활동 내 작업한 가사를 자기인식 차원에서 해석하였다. 청소년 자기상 척도 검사 결과 참여자들의 자기상 척도 점수는 약간 상승하였고 점수 변화가 있는 문항은 중재 과정에서 보인 참여자들의 반응과 관련이 있었다. 사후 인터뷰 결과 참여자는 자신의 부정적인 정서를 자각하고 수용하는 과정을 거쳤으며 자신의 정서적 태도와 욕구를 인식할 수 있었다. 더불어 자기의 가치를 탐색하고 규명하며 긍정적인 미래를 기대하였다. 참여자의 언어적 반응 및 활동 내 가사를 살펴본 결과 참여자들은 자기정서를 노래에 반영하고 투영함으로써 안전하게 자기정서를 인식하고 표현하였고, 가사를 창작하면서 자기신념을 규명하고 긍정적으로 확립하였으며 완성된 노래를 통해 만족감을 경험하였다. 종합적으로 참여자 모두 치료적 노래 만들기를 통해 자기인식에 변화가 있었다. 이는 위기청소년이 노래를 통해 예전에는 느끼고 사고하지 못했던 자신의 정서와 신념을 알아차림으로써 어려운 환경에서도 자기를 중심으로 적응할 수 있는 심리적 힘을 마련했다고 사료된다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 문제 7 C. 용어 정의 8 Ⅱ. 이론적 배경 9 A. 위기청소년 9 1. 위기청소년 개념 9 2. 위기청소년 특성 11 B. 자기인식 14 1. 자기의 개념 14 2. 자기인식의 개념 15 3. 위기청소년의 자기인식 16 C. 치료적 노래 만들기 17 1. 노래의 치료적 기능 17 2. 치료적 노래 만들기 개념 및 특성 19 3. 자기인식 변화를 위한 노래 만들기 20 Ⅲ. 연구방법 22 A. 연구 참여자 22 1. 참여자 A 22 2. 참여자 B 23 B. 연구 절차 24 1. 연구 설계 24 2. 프로그램 구성 25 3. 참여자 모집 및 동의서 확보 25 4. 프로그램 진행 25 5. 자료 수집 25 C. 연구 도구 26 1. 청소년 자기상 척도 26 2. 사후 인터뷰 27 D. 자료 수집 및 분석 29 1. 청소년 자기상 척도 검사 29 2. 사후 인터뷰 자료 수집 및 분석 29 3. 활동 내 가사와 참여자의 언어적 반응 수집 및 분석 30 4. 자료 분석 범위 30 E. 중재 프로그램 31 1. 타당도 검증 31 2. 자기인식을 위한 노래 만들기 프로그램 구성 32 3. 프로그램 활동 내용 및 치료적 논거 34 F. 윤리적 고려사항 41 Ⅳ. 결과 및 논의 42 A. 결과 42 1. 청소년 자기상 척도 결과 42 2. 사후 인터뷰 결과 45 3. 활동 내 가사 및 참여자의 언어적 반응 결과 54 B. 논의 76 Ⅴ. 결론 및 제언 81 A. 결론 81 B. 제언 85 참고문헌 87 부록1. 청소년 자기상 척도 95 부록2. 프로그램 타당도 평가지 97 부록3. 2회기 사용곡 나는 98 부록4. 참여자 A 창작물 99 부록5. 참여자 B 창작물 101 ABSTRACT 103-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2030575 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc615.85154-
dc.title치료적 노래 만들기를 통한 위기청소년의 자기인식 변화-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe self-awareness change of adolescents at risk through the therapeutic song writing : Case studies-
dc.format.pageiv, 104 p.-
dc.contributor.examiner이진형-
dc.contributor.examiner김수지-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악치료학과-
dc.date.awarded2018. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악치료학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE