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‘에코토피아(ecotopia)’를 향한 생태주의적 예술 실천에 관한 연구

Title
‘에코토피아(ecotopia)’를 향한 생태주의적 예술 실천에 관한 연구
Other Titles
A Study on Ecological Art Practice toward ‘Ecotopia’ : Focusing on William Morris’ News from Nowhere
Authors
박경하
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김남시
Abstract
본 연구는 1970년대 이후 생태 위기를 인지하고 사회 변화를 촉구하는 생태주의적 예술 실천들을 규명하고, 생태주의적 예술 실천에 나타난 생태적 유토피아, 즉 ‘에코토피아(ecotopia)’의 특징과 의미를 윌리엄 모리스(William Morris)의 소설 『에코토피아 뉴스(원제: News from nowhere)』를 통해 도출하고자 하는 것이다. 생태주의적 예술 실천은 단순히 환경 속에서 이루어지는 미술이 아닌, 생태계의 온전성을 추구하고 우리가 사는 장소와 그 장소를 공유하는 다른 종들에 대해 우리가 맺는 관계들의 성격에 중점을 둔다. 생태 위기의 심각성을 예술적으로 나타내려는 움직임은 ‘생태주의’와 그 흐름을 같이하고 있다. 생태주의는 1970년대 이후 산업 자본주의가 가져온 생태 위기 속에서 인류가 범해 온 잘못과 미래의 대안을 제시하고자 일어난 일군의 생태 중심적 흐름을 의미한다. 마찬가지로 생태주의적 예술 실천은 자본주의에 대한 비판적 태도와 더불어 더 나은 사회를 희망하는 유토피아적 성격을 지니고 있다. 본 논문은 이때의 더 나은 사회를 구체적으로 생태적 유토피아, 즉 ‘에코토피아’로 제시한다. 에코토피아는 생태주의 담론이 본격화됨에 따라 등장한 용어로, 생태적 유토피아를 의미한다. 유토피아의 본뜻은 ‘없는 장소(nowhere)’이자, ‘좋은 장소’라는 뜻을 연상하게 하는 이중기능을 지니는데, 에코토피아는 이러한 유토피아 개념에 ‘생태(eco)’라는 개념이 추가된 것이다. 윌리엄 모리스의 『에코토피아 뉴스』는 19세기에 먼저 생태 유토피아를 제시했다고 평가받고 있으며, 국내 번역본도 모리스가 묘사한 유토피아를 에코토피아로 제시했다. 모리스는 이 책에서 사회주의 혁명이 성공한 미래의 세상을 묘사했다. 이곳은 산업 자본주의적 요소들이 없어진, 자연 친화적 공간으로서 깨끗하고 아름다운 자연환경을 유지한 장소이다. 먼저, 본 논문은 모리스의 생태 유토피아가 생태주의와 어떻게 연관되어 있는지 살펴본다. 『에코토피아 뉴스』의 에코토피아는 소규모 공동체로 이루어진 곳이다. 그렇기에 그 안에 구성원은 모두 직접 의사소통한다. 이는 사회 생태주의가 생태 위기 해결을 위해 주장하는 ‘직접 민주주의’ 체제와 연결된다. 또한, 에코토피아의 구성원들은 인간과 자연의 유기적 조화를 강조하며 살아간다. 이는 근본 생태주의의 유기체적 ‘생태 원리’와 맥을 같이 한다. 그리고 에코토피아에는 자본주의적 경쟁 시스템이 없다. 그 안에 구성원들은 서로 존중하며 돕는 ‘상호부조’의 가치를 중요하게 생각한다. 이는 생태 공동체주의의 상호부조의 원리와 일맥상통한다. 이를 통해 본 논문은 모리스가 19세기에 제시했던 생태 유토피아가 현대의 유토피아, 즉 에코토피아로 이해될 수 있음을 강조한다. 본 논문은 생태주의적 예술 실천의 사례로 요셉 보이스의 예술적 실천과 카루터스와 그레이의 <노래하는 새(Songbird)> 프로젝트를 제시하고, 그 안에 나타난 ‘에코토피아’의 특징과 그 의의를 확인하고자 했다. 요셉 보이스는 현대 사회의 이분법적 갈등 양상을 비판하고 인간, 사회, 생태가 유기적으로 통합된 유토피아적 사회를 계획했다. 그리고 <노래하는 새> 프로젝트는 학제 간 협업을 지향하며 공동체의 연대를 강조했다. 특히, 비인간 존재인 새를 전면에 부각시키면서 생태주의의 중요한 특징인 탈인간중심주의를 드러냈다. 이와 같이 본 논문에서 살펴본 생태주의적 예술 실천은 생태 위기를 초래한 근본적 원인을 찾고 현재의 사회 변화를 촉구하며, 더 나은 사회, 에코토피아로 향하는 시도로서 의의가 있다.;The purpose of the study is to identify ecological art practices that recognize ecological crises and encourage social change since the 1970s, and to describe the features and meanings of ‘Ecotopia’ from the novel “News from Nowhere” by William Morris. Ecological art practices focus on the nature of our relationships with other species that share the place and place where we live, rather than simply environment art, seeking the fullness of the ecosystem. The movement to articulate the seriousness of the ecological crisis is in line with ‘ecologism’. Ecologism refers to a group of ecocentric flows that have occurred to suggest mankind’s mistakes and future alternatives in the ecological crisis brought by industrial capitalism since the 1970s. Likewise, ecological art practice has a utopian character that hopes for a better society with a critical attitude toward capitalism. This study presents a better society at this time as an ecological utopia, that is, ‘Ecotopia’. Ecotopia is an ecological utopia, which emerged as the discourse of ecologism got into full swing. The utopia has a dual function that reminds us of the meaning of ‘nowhere’ and ‘good place’, and the concept of ‘ecology’ is added to the concept of utopia. William Morris’ “News from Nowhere” is considered to have presented eco-utopias in the nineteenth century, and the korean version also presents utopias described by Morris as ecotopia. In this book, Morris describes the future of the socialist revolution. This is a place where the industrial capitalist elements have been eliminated, and it is a nature friendly space that has maintained a clean and beautiful natural environment. First, this study examines how the ecological utopia of Morris relates to ecology. The ecotopia of “News from Nowhere” is a samll community. Therefore, the members communicate directly with each other. This is connected with the ‘direct democracy’ system in which social ecology advocates to solve the ecological crisis. In addition, members of the ecotopia live by emphasizing the organic harmony between human and nature. it coincides with the organic ‘ecological principle’ of deep ecology. And there is no capitalist competition system in ecotopia. Members in it value the value of ‘mutual assistance’ that respects and helps each other. This is in line with the principle of reciprocity of eco-communalism. This study emphasizes that the eco-utopia proposed by Morris in the nineteenth century can be understood as a modern utopia, that is, an ecotopia. This paper presents the artistic practice of Joseph Beuys as an example of ecological art practice and the project of Carruthers and Gray’s , and tried to identify the characteristic and significance of ‘Ecotopia’ in it. Joseph Beuys criticized the dichotomous conflicts of modern society and planned a utopian society in which humanity, society, and ecology were organically integrated. And the project emphasized the solidarity of the community and the interdisciplinary collaboration. In particular, it highlighted the non-human as an important feature of ecology, while emphasizing the bird as a non human being. In this way, the ecological art practice shown in this paper is meaningful as an attempt to find the fundamental cause of the ecological crisis, to call for the present social change, and to lead to a better society and ecotopia.
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