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대학생의 성인애착이 우울에 미치는 영향

Title
대학생의 성인애착이 우울에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Undergraduate students’ Adult Attachment on Depression: Mediating effects of Rumination and Suppression of Emotional Expression
Authors
한유경
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 아동학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신나나
Abstract
The purpose of this study was to examine relations among undergraduate students’ adult attachment, rumination, suppression of emotional expression, and depression. In addition, mediating effects of rumination and suppression of emotional expression on the relationship between adult attachment and depression were explored. A total of 274 undergraduate students (92 males and 182 females) participated in this study. They completed a questionnaire regarding their attachment, rumination, suppression of emotional expression and depression. Data were analyzed using SPSS program 21.0 and SPSS Process Macro v2.16.3 program. The main results of this study were as follow: First, undergraduate students’ adult attachment was significantly related to suppression of emotional expression. Students who had higher levels of attachment-related anxiety and avoidance experienced more depression. Attachment anxiety had a higher influence on depression than attachment avoidance. Second, rumination partially mediated the relations between adult attachment-related anxiety and avoidance and depression and mediating effects were significant. Students who had higher levels of attachment-related anxiety and avoidance used more rumination and the more they used rumination, the higher levels of depression was. Lastly, suppression of emotional expression did not mediate the relations between adult attachment-related anxiety and avoidance and depression. This study confirmed the relations between adult attachment and depression among undergraduate student and found the relative influences of attachment-related anxiety and avoidance. These findings have implications for future research and program development aimed at identifying specific strategies for undergraduate students who experience high levels of depression,;본 연구의 목적은 대학생의 성인애착이 우울에 미치는 영향을 살펴보고, 이 과정에서 반추와 정서표현억제의 매개효과를 살펴보는 것이다. 이를 위해 남녀 대학생 274명을 대상으로 질문지법을 통해 자료를 수집하였다. 대학생의 성인애착은 Brennan, Clark과 Shaver(1998)가 개발한 ‘친밀한 관계에서의 경험(Experiences in Close Relationships Questionnaire [ECR])’을 Fraley, Waller와 Brennan(2000)이 개정한 ‘친밀한 관계에서의 경험-개정판(Experiences in Close Relationships Questionnaire-Revised [ECR-R])을 김성현(2004)이 번역하여 타당화한 척도를 이용하여 측정하였다. 반추는 Nolen-Hoeksema와 Morrow(1991)가 개발한 반응양식 척도 중 반추에 관한 부분을 김소정, 김지혜와 윤세창(2010)이 국내에서 타당화한 ‘반추적 반응양식’척도를 사용하여 측정하였다. 정서표현억제는 Joseph 등(1994)이 개발한 ‘정서표현에 대한 태도(Attitude Toward Emotional Expression Scale [ATEES])’를 홍창희(2003)가 번안하고 김희경(2004)이 수정한 것을 사용하여 측정하였다. 마지막으로 우울은 Radloff(1977)가 고안한 우울척도(Center for Epidemiologic Studies Depression Scale [CES-D])를 전겸구, 최상진과 양병창(2001)이 번안한 것을 사용하여 측정 하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 독립표본 t-test와 상관분석을 실시하였고, SPSS RROCESS Macro v.2.16.3 프로그램을 이용하여 다중매개모형(multiple mediator model)을 분석하였다. 간접효과의 유의성은 부트스트랩핑 방법을 이용하여 95% 신뢰구간을 통하여 확인하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성인애착의 두 차원인 애착 불안과 애착 회피 모두 우울에 유의한 영향을 미쳐, 애착 불안과 애착 회피 수준이 높을수록 대학생은 더 많은 우울을 경험하였다. 또한 우울에 미치는 영향력은 애착 회피보다 애착 불안이 상대적으로 더 크게 나타났다. 둘째, 대학생의 성인애착이 우울에 미치는 영향에서 반추의 매개적 역할을 살펴본 결과 유의한 매개효과가 나타나, 애착 불안과 애착 회피 수준이 높을수록 대학생들은 반추를 더 많이 사용하였으며, 반추를 더 사용할수록 우울은 더 높게 나타났다. 마지막으로, 대학생의 성인애착이 우울에 미치는 영향이 정서표현억제에 의해 매개되는지 살펴본 결과, 정서표현억제의 매개효과는 유의하지 않았다. 즉, 애착 불안과 애착 회피가 높을수록 정서표현억제를 더 보였으며, 애착 회피가 정서표현억제와 더 높은 관련성을 보였지만, 정서표현억제는 우울에 유의한 영향을 미치지 않았다. 본 연구는 대학생의 성인애착이 반추를 통해 우울에 미치는 영향을 확인하였으며, 애착 불안과 애착 회피가 반추 및 정서표현억제 전략과 우울에 미치는 상대적 영향력이 차이가 있음을 밝혔다. 즉, 성인애착의 두 차원인 애착 불안과 애착 회피의 특징에 따라 대학생이 사용하는 정서조절 전략이 차이가 있음을 확인하였다. 본 연구의 결과는 애착 불안이나 애착 회피와 같은 불안정 애착으로 우울을 경험하고 있는 성인진입기 대학생들의 어려움을 해결하고 적응적인 생활을 할 수 있도록 각 특징에 맞는 상담 및 인지적 개입을 위한 기초자료로 사용될 수 있을 것으로 기대한다.
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