View : 614 Download: 0

성인발레 참여자의 참여동기와 강도가 참여지속 및 여가만족도에 미치는 영향

Title
성인발레 참여자의 참여동기와 강도가 참여지속 및 여가만족도에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effect motivation, strength, participation type and leisure satisfaction factors of adult ballet
Authors
권지니
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
본 연구는 성인발레 참여자의 참여동기와 강도에 따른 참여지속 및 여가만족도에 미치는 영향을 규명하였다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 2018년 서울과 인천, 경기도에 위치한 사설무용학원에서 성인발레를 참여하고 있는 281명의 사람을 대상으로 여가만족도는 이종길(1992)이 수정. 번안하여 사용한 여가만족척도를 사용하였으며, 참여동기는 정용각(1997) 수정 개발한 척도를 사용하였으며, 강도는 오수학(2000)등의 수정. 번안 사용한 척도를 사용 하였고, 참여지속은 오수학(2000)이 국내판 으로 개발한 척도를 사용하였다. 자료처리는 SPSS v.23 이용하여 Cronbach’s a를 처리하였고 통계분석방법은 다중회귀분석, 선형회기분석 으로 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 동기의 요인 중 내적동기는 경향성요인, 강화성요인, 가능성요인에 영향을 준다. 참여동기 중 성인발레에 스스로 참여하여 발레를 즐기고자 하는 내적동기를 가지고 있는 성인발레 참여자들에게 참여지속의 경향성요인, 강화성요인, 가능성요인 으로서 참여를 지속 할 수 있다. 발레에 관련한 지식전달과 다양한 정보를 제공하며, 각각의 개인에게 도움이 되는 요소들을 전달하고 활동을 유지할 수 있는 다양한 요소중 지도자가 강화성요인이 되어준다면 참여를 지속해 나갈 것이다. 둘째, 동기의 요인 중 내적동기는 환경적요인, 신체적요인, 휴식적요인, 심리적요인, 교육적요인 에 영향을 준다. 성인발레에 스스로 참여하여 발레를 즐기고자 하는 내적동기를 가지고 있는 성인발레 참여자들에게 여가만족도의 환경적요인, 신체적요인, 휴식적요인, 심리적요인, 교육적요인 으로 여가로서 발레를 만족할 수 있다. 대부분 성인발레 참여자들은 여성의 경우가 많기 때문에 성인발레를 배우는 공간의 환경적인 부분에 조금 더 관심을 가질 필요가 있으며, 성인발레로 인해 건강과 스트레스 해소를 할 수 있도록 하며, 흥미와 즐거움 그리고 성취감과 자신감을 가질 수 있도록 하며, 그 동안에 경험하지 못했던 새로운 경험을 통해 만족감을 가질 수 있도록 지도 방안을 모색하고 개발한다면 여가로서 발레를 만족할 수 있을 것이다. 그리고 외적동기를 가지고 있는 참여자들에게는 대인관계를 유지하고 친목을 도모 할 수 있도록 도와준다면 여가로서의 발레를 만족 할 수 있을 것이다. 그리고 외적동기를 가지고 있는 참여자들에게는 대인관계를 유지하고 친목을 도모 할 수 있도록 도와준다면 여가로서의 발레를 만족 할 수 있을 것이다. 셋째, 강도의 요인 중 참여정도, 참여기간은 세 가지의 모든 요인에 영향을 준다. 경향성요인, 강화성요인, 가능성요인에 영향을 주며, 참여시간은 강화성요인에 영향을 준다. 참여정도와 참여기간이 늘어날 수 있도록 하며 경향성요인, 강화성요인, 가능성요인 으로서 참여를 지속 할 수 있도록 할 수 있다. 참여자들이 참여정도를 늘어나게 하고자 할 경우 발레에 관련한 지식전달과 다양한 정보를 제공하며, 각각의 개인에게 도움이 되는 요소들을 전달하고 활동을 유지할 수 있는 다양한 요소 중 지도가자가 강화성요인이 되어 준다면 참여를 지속해 참여기간이 길어진 참여자들은 꾸준히 참여를 지속할 가능성이 늘어날 것이다. 참여시간을 늘어날 수 있도록 하려면 지도자가 강화성요인이 되어 도와주는 방법또한 생각해 볼 필요가 있다. 넷째, 강도의 요인 중 참여시간은 신체적요인, 환경적요인, 교육적요인에 영향을 주며, 참여기간은 휴식적요인, 심리적요인에 영향을 주며, 참여강도는 사회적요인에 영향을 준다. 성인발레 참여자들의 참여시간이 늘어날 수 있도록 하며, 성인발레를 배우는 공간이 물리적으로 잘 꾸며진 공간에서 신체적으로 활력을 찾을 수 있도록 하며, 새로운 경험을 통해 얻어지는 지식의 만족을 느낀다면 여가로서 발레를 만족할 수 있것이다. 참여기간을 늘릴 수 있도록 하며, 각종 스트레스를 여가활동인 발레로서 해소 할 수 해있도록 하며, 흥미와 즐거움, 성취감을 통해 자신감을 가진다면 여가로서 발레를 만족할 수 있을 것이다. 지도자는 수업내용을 고려할 때 참여강도에 신경을 쓰면서 친목을 도모할 수 있도록 도와준다면 여가로서 발레를 만족할 수 있을 것이다. ;This study investigated the effect of participant motivation and intensity on participative sustainability and leisure satisfaction. To achieve the purpose of the research, 281 people participating in adult ballet were studied at private dance institutes in Seoul, Incheon and Gyeonggi Province as of 2018. The measures modified and developed by Lee Jong-gil(1992) were used to measure the degree of leisure satisfaction. The measures modified and developed by Jung Hwan-ang(1997) were used to measure the motivation for participation. The scale modified and adapted by Oh su-hak((2000) was used to measure the intensity of participation. In order to measure the duration of participation, measures developed by Oh su-hak(2000) as a national version were used. Data processing was done using SPSS v.23 to handle Cronbach`s a, and statistical analysis methods were concluded through correlation, multI-return, and linear session analysis. First, intrinsic motivation influences tendency factor, reinforcement factor, and possibility factor. Participation motivation can be sustained as participation tendency, reinforcement factor, and possibility factor in participant ballet participants who have intrinsic motivation to participate in ballet and enjoy ballet. We will continue to participate if we are able to provide knowledge and information related to ballet, and to convey factors that are helpful to each individual and maintain the activity, if the leader becomes a reinforcing factor. Second, intrinsic motivation influences on environmental factors, physical factors, leisure - time, psychological factors, and educational factors. Ballet can was satisfactorily satisfied as leisure for the adult ballet participants who had intrinsic motivation to participate in adult ballet and enjoy ballet, because of leisure, physical factors, restfulness, psychological factors and educational factors. Because most adult ballet participants was female, they need to pay more attention to the environmental aspects of adult ballet learning, and they was able to eliminate health and stress due to adult ballet, It will was able to have confidence and satisfy the ballet as recreation if we develop and develop guidance plan to have satisfaction through new experience which we did not experience in the meantime. And if participants who had extrinsic motivation can maintain interpersonal relationship and help their friendship, they will was satisfied with leisure ballet. And if participants who have extrinsic motivation can maintain interpersonal relationship and help their friendship, they will was satisfied with leisure ballet. Third, the level of participation and duration of participation influence all three factors. It affects the tendency factor, reinforcement factor and possibility factor, and participation time affects reinforcement factor. The participation level and the participation period can was increased, and the participation can was continued as the tendency factor, reinforcement factor, and possibility factor. If the participant wants to increase the level of participation, he / she will provide knowledge and information related to the ballet, and will was able to communicate the elements that are helpful to each individual, Participants who have a longer participation period will be more likely to continue to participate. In order to increase the participation time, it was necessary to think about how to help the leader as a strengthening factor. Fourth, Participation time affects physical factors, environmental factors, educational factors, duration of participation affects psychological factors, and participation intensity affects social factors. Adult ballet participants will was able to participate more time. The space for learning adult ballet will was able to find the physical vitality in a physically well-furnished space. If you are satisfied with the knowledge gained from new experiences, There will was. It was possible to increase the participation period, to relieve various stresses as a leisure activity ballet, and to enjoy ballet as leisure if it had confidence through interest, pleasure, and sense of accomplishment. Leaders will was able to satisfy ballet as a leisure activity if they are concerned about the strength of their participation and help them to make friendships.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE