View : 893 Download: 0

학령기 아동의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응과 아버지의 양육참여가 아동의 정서조절능력에 미치는 영향

Title
학령기 아동의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응과 아버지의 양육참여가 아동의 정서조절능력에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Mother's Reactions to Children's Negative Emotions and Father's Participation in the Care of Their Children on Emotion Regulation in Middle Childhood
Authors
문예은
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 아동학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
도현심
Abstract
본 연구의 목적은 아동의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응과 아버지의 양육참여가 아동의 정서조절능력에 미치는 영향을 살펴보는 것이다. 이를 위해 서울·경기 및 경상북도에 위치한 3곳의 초등학교 4, 5학년에 재학 중인 307명의 남녀 초등학생을 연구대상으로 선정하여 질문지법으로 자료를 수집하였다. 아동의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응은 Fabes, Eisenberg와 Bernzwieg (1990)의 CCNES(Coping with Children's Negative Emotion Scale)를 수정·보완한 안효민(2013)의 척도를, 아버지의 양육참여는 최경순(1992)의 아버지 양육참여도 척도를 임지희(2014)가 수정·보완한 척도를, 그리고 아동의 정서조절능력은 Shields와 Cicchetti (1995, 1997)의 ERC(Emotion Regulation Checklist)를 수정·보완한 안효민(2013)의 척도를 사용하여 측정하였다. 수집된 자료는 변인들 간의 상관계수를 산출하고, 단순 및 중다 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 연구문제에 따른 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저, 전체 아동의 경우, 첫째, 아동의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응이 지지적일수록 아동은 긍정적으로 정서를 조절하였고, 비지지적일수록 불안정/부정적 정서를 나타냈다. 둘째, 아버지가 자녀양육에 참여할수록 아동의 적응적 정서조절능력이 높았다. 마지막으로, 아동의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응과 아버지의 양육참여가 아동의 정서조절능력에 미치는 영향과 관련하여, 아동의 적응적 정서조절에는 어머니의 지지적 반응과 아버지의 양육참여가, 아동의 불안정/부정적 정서에는 어머니의 비지지적 반응만이 영향을 미쳤다. 다음으로, 남녀 아동의 경우, 첫째, 남아와 여아 모두 아동의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응이 지지적일수록 적응적으로 정서를 조절하였고, 비지지적일수록 불안정/부정적 정서를 나타냈다. 둘째, 남아와 여아 모두 아버지가 자녀양육에 참여할수록 적응적 정서조절능력이 높았다. 마지막으로, 아동의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응과 아버지의 양육참여가 아동의 정서조절능력에 미치는 영향에서 남아는 어머니의 지지적 반응과 아버지의 양육참여가 적응적 정서조절에 영향을 미쳤으나, 여아는 어머니의 지지적 반응만이 긍정적 정서조절에 영향을 미쳤다. 본 연구는 아동의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응과 아버지의 양육참여가 각각 아동의 정서조절능력에 영향을 미치는 변인임을 확인함으로써, 아동의 정서조절능력에 대한 부모역할의 중요성을 재확인하였으며, 특히 주 양육자로서 어머니의 역할을 강조하였다. 또한, 부모의 양육행동이 정서조절능력에 미치는 영향에서 성차를 확인함으로써, 아버지의 양육참여가 남아의 적응적 정서조절능력에 더욱 더 중요하다는 점을 발견하였다. 본 연구는 학령기 자녀의 부모 대상 부모교육 프로그램과 아버지 양육참여를 독려하는 프로그램 개발의 기초 자료로 활용될 수 있다.;The main purpose of this study was to examine the effects of mother's reactions to children's negative emotions and father's participation in the care of their children on emotion regulation in middle childhood. Participants were 307 4th and 5th graders (170 boys and 130 girls) attending elementary school located in Seoul, Gyeonggi and Gyeongbuk province. Children completed questionnaires regarding their mother's reactions to children's negative emotions (Coping with Children's Negative Emotion Scale: CCNES), father's participation in the care of their children, and their own emotion regulation (Emotion Regulation Checklist). Data were analyzed by using SPSS 22.0 program, including t-test, correlation, and simple and multiple regressions. The main results of this study were as follows; As for all children, first, mother's supportive reactions influenced children's adaptive emotion regulation and nonsupportive reactions influenced children's lability/negativity. Second, father's participation in the care of their children influenced only children's adaptive emotion regulation. Finally, both mother's supportive reactions and father's participation in the care of their children influenced children's adaptive emotion regulation. As for boys and girls, first, mother' supportive reactions influenced children's adaptive emotion regulation and nonsupportive reactions influenced children's lability/negativity. Second, father's participation in the care of their children influenced only children's adaptive emotion regulation. Finally, for boys, both mother's supportive reactions and father's participation in the care of their children influenced children's adaptive emotion regulation. For girls, however, only mother's supportive reactions influenced children's adaptive emotion regulation. In conclusion, both mother's reactions to children's negative emotions and father's participation in the care of their children influenced children's emotion regulation. This study highlights the importance of parental roles on children's emotion regulation. Comparing relative influences of the two variables, this study emphasizes mother's roles as the caregivers. Moreover, this study confirms the gender difference that father's participation in the care of their children is more important to boys' emotion regulation. The findings of this study emphasizes developing co-parenting education and programs for enhancing fathers’ participation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 아동학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE