View : 711 Download: 0

중국인 한국어 고급 학습자를 위한 현대소설 교육 방안 연구

Title
중국인 한국어 고급 학습자를 위한 현대소설 교육 방안 연구
Other Titles
A Study on the Teaching Method of Contemporary Novels for Chinese Advanced Learners: Focused on the novel by Gong Ji-young
Authors
JIN, XIN
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김지혜
Abstract
In 1992, interest in Korea grew steadily in China since the two countries exchanged full diplomatic ties. Since then, both Korea and China have been closely interchanged in various aspects such as politics, trade, and culture. As a result of this phenomenon, the demand of learners has increased rapidly, but the number of Korean language learners is rapidly increasing. Of course, four basic language skills such as listening, speaking, reading and writing are most important for Korean learners. I think that learning other knowledge should be important while increasing language ability. University Korean Language Department Considering the needs of learners, it may be useful to use modern novel works. The novel, above all, reflects the life of the real, so it can express the life of the people of that age. During the process of learning novels, learners not only learn Korean but also experience Korean culture. And the novel text is a material to understand the behavior of people by showing concrete psychological activities and actions in specific situations, and to understand the entire Korean society. And most importantly, through modern novels, it is possible to show the contemporary culture, life, and language of Korea in a comprehensive way. Therefore, in this thesis, we will focus on modern novels among novels. The purpose of this study is to provide practical teaching contents and methods that are centered on learners of upper grade (3rd and 4th grade) in Korean language department in China. We want to explore various methods of contemporary novel education as an example of our novel "Happy Time". Chapter 1 looks at the need and purpose of research. And the necessity of modern novel education is examined through the precedent study. Chapter 2 examines the theoretical background of contemporary novel education in Korean language education. It discusses the educational significance of modern novels, the goals and necessities of modern novel education, and the selection criteria of contemporary novels in terms of language, culture, and literature. In Chapter 3, we will conduct a basic survey for modern novel education in Korean language education. In Section 1, we first survey the results of the questionnaire survey for the senior students of the Department of Korean Studies at the University of China and identify the characteristics and needs of advanced learners. Next, I will grasp the current status of Korean modern novels in high school students in Chinese Department of Chinese University. In Chapter 4, we will explore ways to educate modern Korean novels aimed at Chinese advanced Korean learners based on the improvement methods of modern novel education in the previous chapter. When you are in class, look at some caveats. And Chapter 5 is the conclusion. This study summarizes, summarizes, and draws its significance and limitations. This paper sought the method of modern novel education in Korean language education. Especially, in this study, modern novel education emphasized the necessity to improve the language ability, acquire cultural knowledge, and cultivate literary appreciation ability. And it can be meaningful to provide a more comprehensive method of contemporary novel education for Chinese advanced learners.;1992년 한·중 양국이 본격적으로 수교하고 나서부터 중국 내에서는 한국에 대한 관심이 점차 높아졌다. 이후 한류 열풍의 영향을 받아 한·중 양국은 정치, 무역, 문화 등 여러 방면에서 밀접하게 교류하고 있다. 이러한 현상을 반영하듯 학습자의 수요는 급속하게 증가하였고 중국 대학교에서 한국어 전공의 개설이 급증하고 있으며 이에 따라 한국어 학습자의 수도 급속히 증가하고 있다. 한국어 학습자에게 듣기·말하기·읽기·쓰기 네 가지 기본적인 언어 능력이 가장 중요하지만 대학교 한국어학과의 학습자들의 경우 단순한 언어 능력 향상만으로는 부족하다. 언어 능력을 높이면서 다른 지식의 학습도 중요시해야 한다고 생각한다. 대학교 한국어학과 학습자들의 수요를 고려한다면 현대소설 작품을 활용하는 것이 유용할 수 있다. 소설은 무엇보다도 현실의 삶을 잘 반영하고 있기 때문에 그 시대 사람들의 삶의 모습을 나타낼 수 있다. 소설을 배우는 과정 중에는 학습자들이 한국어를 배울 수 있을 뿐만 아니라 한국 문화도 경험한다. 그리고 소설 텍스트는 구체적인 상황에 놓인 인간의 심리 활동, 행위 등을 구체적으로 보여줌으로써 사람들의 행동을 이해하게 하고, 한국 사회 전체를 이해하는 자료가 된다. 그리고 가장 중요한 것은 현대소설을 통해 최근 한국의 현대문화, 생활, 언어 등을 총체적으로 보여줄 수 있다는 것이다. 그러므로 본 논문에서는 소설 가운데 현대소설을 중심으로 연구를 진행하고자 한다. 본 연구에서는 중국의 대학교 한국어학과 고학년(3, 4학년) 학습자들이 중심이 되는 실제 수업 내용과 방안을 제공하는 데 목적을 두었다. 공지영의 소설 『우리들의 행복한 시간』을 예로 현대소설 교육의 방법을 다양하게 모색하고자 한다. 1장에서는 연구의 필요성 및 목적을 살펴본다. 그리고 선행연구를 통해 현대소설 교육의 필요성을 알아본다. 2장은 한국어교육에서 현대소설 교육의 이론적 배경을 살펴보고자 한다. 언어, 문화, 문학 세 가지 측면에서 현대소설의 교육적 의의, 현대소설 교육의 목표 및 필요성, 현대소설 작품의 선정 기준에 대하여 논의한다. 3장에서는 한국어교육에서 현대소설 교육을 위한 기초 조사를 하고자 한다. 1절에서는 먼저 설문조사를 통해 중국 대학교 한국어학과의 고학년 학생에 대한 설문조사의 결과를 분석하고 고급 학습자의 특성과 요구를 파악한다. 그 다음은 중국 대학교 한국어학과에서 고학년 학습자 대상으로 한국 현대소설의 교육 현황을 파악한다. 4장에서는 앞장에서의 현대소설 교육의 개선하는 방안을 토대로 중국인 한국어 고급 학습자 대상으로 하는 한국 현대소설 교육 방안을 모색한다. 수업을 진행할 때는 몇 가지 주의할 점도 살펴본다. 그리고 5장은 결론 부분이다. 본 연구를 요약하여 정리하고, 의의 및 한계점을 도출한다. 본고는 한국어교육에서 현대소설 교육 방법을 모색하였다. 특히 본 연구에서는 현대소설 교육은 언어 능력 향상, 문화 지식 습득, 문학 감상 능력 배양 세 가지 방면을 골고루 진행해야 하는 점을 강조하였다. 그리고 중국인 한국어 고급 학습자에게 보다 전면적인 현대소설 교육 방법을 제공하는 데 그 의미를 둘 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE