View : 1256 Download: 0

고등학생의 학업스트레스와 자기효능감에 따른 빗속의 사람 그림(PITR)검사 반응 특성 연구

Title
고등학생의 학업스트레스와 자기효능감에 따른 빗속의 사람 그림(PITR)검사 반응 특성 연구
Other Titles
High School Student Responses to a PITR (Person-In-The-Rain) Assessment: Academic Stress and Self-efficacy
Authors
김남수
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 미술치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한경아
Abstract
This study investigates how high school students report study stress and self-efficacy on a PITR assessment. The research examines how a PITR assessment measures high school students’ studying stress and self-efficacy, and the possibility of applying the result as a projective drawing. In order to conduct the study, 180 high school students took the tests determining study stress and self-efficacy and drew a picture for a PITR assessment. In order to measure the experimental group’s level of study stress and self-efficacy, this study draws averages and standard deviations through descriptive statistics. An independent sample t-test was conducted to observe the level of study stress according to gender, and different response on self-efficacy and the PITR assessment. Also, this research divides different stress response levels as high, middle and low in order to find out how the experimental group reacts differently on a PITR assessment using average and standard deviation. High and low level PITR assessment were verified by independent sample t-tests. The analysis of the data was put into statistics utilizing SPSS 21.0. The result of this study is as follows: First, a PITR assessment measuring the stress response of high school students shows that the high stress group presents a lower average than the lower stress group on ‘there is a lot of rain', 'the person is wet,' 'wind,' and 'the person is standing in the water pond' items. In the PITR coping mechanism assessment, the high stress group has a higher average than the lower stress group in the item of ‘the figure in the center.’ Second, a PITR assessment measuring the self-efficacy of high school students shows that the high self-efficacy group presents a lower average than the lower self-efficacy group on ‘direction of rain', 'the person is wet,' 'wind,' and 'there is lightning' items. In the PITR coping mechanism assessment of high school student’s self-efficacy level, the high self-efficacy group has a higher average than the lower group with significant difference, but no significant difference appeared in the detail assessment items. Third, the PITR assessment measuring stress level based on subjects’ gender shows that male students averaged higher than female students on the 'there is rain' item. In the coping mechanism of a PITR assessment based on subjects’ gender, the male students’ average is lower than that of female students in the score of inner resource and total resources. In the detail items such as 'there is protective equipment,' 'quality of the line,' 'naked body,' and 'missing body parts,’ male students' average was lower than that of female students and there was a significant difference. Fourth, in the high students' stress level, the PITR assessment shows a quantitative correlation to the level of high school students' stress level. The coping mechanism the PITR assessment presents a negative correlation. In the self-efficacy level, the PITR assessment shows a negative correlation to the level of stress and a quantitative correlation to the coping mechanism. In conclusion, this research confirms that PITR assessment is a useful tool to measure high schooler’s study stress and self-efficacy level. Thus this study suggests that projective drawing can be used as a tool to measure stress level in schools or in a clinical setting. ;본 연구는 고등학생의 학업스트레스와 자기효능감 수준에 따른 빗속의 사람 그림(Person-In-The-Rain: PITR)검사의 반응 특성을 살펴보고, 빗속의 사람 그림(PITR)검사의 투사적 검사도구로서 활용 가능성을 검토해보고자 하였다. 이를 위해 서울지역 인문계 고등학교 5곳에 재학중인 1학년 남녀 고등학생 180명을 대상으로 학업스트레스, 자기효능감 척도와 빗속의 사람 그림(PITR)검사를 실시하였다. 연구 대상자의 학업스트레스, 자기효능감 정도는 평균과 표준편차를 이용하여 상, 중, 하로 분류하고, 각각의 상위군과 하위군, 성별에 따른 빗속의 사람 그림(RITR)검사 반응 특성을 독립표본 t검정을 실시하여 확인하였다. 자료 처리는 SPSS 21.0 통계프로그램을 사용하여 통계 처리 하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 고등학생의 학업스트레스 정도에 따른 빗속의 사람 그림(PITR)검사 반응 스트레스 영역에서는‘비가 많다, 사람이 젖었다, 바람, 물 웅덩이에 서 있다, 먹구름’항목에서 상위군이 하위군 보다 평균값이 낮았으며, 대처자원 영역에서는‘중심에 있는 인물’항목에서만 상위군이 하위군 보다 평균값이 높은 유의미한 차이가 있었다. 둘째, 고등학생의 자기효능감 수준에 따른 빗속의 사람 그림(PITR)검사의 스트레스 영역에서는‘비의 방향, 사람이 젖었다, 바람, 번개가 친다’항목에서 자기효능감이 높은 상위군이 하위군 보다 평균값이 낮은 유의미한 차이가 있었으며, 대처자원 영역에서는 대처 능력에 서 자기 효능감이 높은 상위군이 하위군보다 평균이 높고 유의미한 차이가 있었지만 모든 세부 항목에서는 유의미한 차이가 없었다. 셋째, 고등학생의 성별에 따른 빗속의 사람 그림(PITR)검사 반응 스트레스 영역에서‘비가 없다’항목은 남학생이 여학생보다 평균이 높게,‘비가 있다’항목에서는 남학생이 여학생보다 낮게 나타났다. 대처자원 영역에서는 자원 점수와 총 자원에서 남학생이 여학생보다 평균이 낮았다. 세부 항목에서는‘보호 장비가 있다, 선의 질, 나체, 몸의 일부가 빠짐’항목에서 남학생이 여학생보다 평균값이 낮으며 유의미한 차이가 있었다. 넷째, 고등학생의 학업스트레스는 빗속의 사람 그림(PITR)검사의 스트레스 영역과 양적 상관관계를, 대처능력 영역과는 부적 상관관계를 보였고, 자기효능감은 빗속의 사람 그림(PITR)검사의 스트레스 영역과 부적 상관관계, 대처능력 영역과는 양적 상관관계를 보였다. 결론적으로 본 연구는 빗속의 사람 그림(PITR)검사가 고등학생의 학업스트레스와 자기효능감을 알아 볼 수 있는 도구로서 유용함을 확인한 것으로, 학교나 임상 현장에서 투사적 그림 검사 척도로의 활용 가능성을 보여 준다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE