View : 676 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김지혜-
dc.contributor.authorPIAO, RUNRONG-
dc.creatorPIAO, RUNRONG-
dc.date.accessioned2018-09-05T08:24:52Z-
dc.date.available2018-09-05T08:24:52Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.otherOAK-000000151132-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000151132en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/245974-
dc.description.abstract본 연구는 중국인 고급 한국어 학습자를 대상으로, 한국 작가 강경애의 소설 작품을 중국 작가 샤오홍(蕭紅)의 소설 작품과의 비교를 통한 한국 소설교육 방안을 제시하는 데 목적을 둔다. 이를 바탕으로 한·중 소설 비교를 통한 한국 소설교육 방안을 모색하며 궁극적으로 중국인 고급 한국어 학습자의 언어 능력, 문화 능력, 문학 능력을 향상시키고자 하였다. 관련하여 본 연구에서는 한국어 문학교육에서의 세 가지 문제, ‘왜 가르쳐야 하는가’, ‘무엇을 가르쳐야 하는가’, ‘어떻게 가르쳐야 하는가’의 순서대로 논문을 작성하였다. Ⅰ장에서는 주로 ‘왜 가르치는가’에 대해 소설을 활용한 한국어 문학교육의 필요성, 중국인 고급 학습자에게 강경애 소설 작품의 교육적 적합성, 샤오홍의 소설 작품을 비교대상으로 선정한 타당성, 그리고 비교문학적 방법의 도입 가치를 제시하였다. Ⅱ장에서는 한·중 소설 비교를 통한 한국어 문학교육의 이론적 기반을 검토하였다. 본 연구의 주제에 따라 한국어교육에서 문학교육의 의의와 한국어 문학교육에서 비교문학의 의의로 나누어 검토하였다. 이 중 한국어교육에서 문학교육의 의의는 한국어 문학교육의 세 가지 목표에 따라 언어 능력의 신장, 문화에 대한 이해, 그리고 문학 능력의 향상으로 나누어 제시하였다. 다른 한편으로 비교문학의 의의를 제시하기 위해 우선 비교문학의 개념과 층위를 살펴보고 미국학파의 비수용적이고 비영향적인 ‘대비 연구’의 개념을 선정하였다. 이에 따라 서로 영향 관계가 없는 두 나라의 문학 작품의 공통점과 차이점을 검토할 수 있었다. 본고는 이러한 범주에서 한국어 문학교육에서 비교문학의 의의를 제시하였다. Ⅲ장에서는 우선 연구 대상인 강경애의 소설 작품을 선정하고 분석하기 위해 비교를 통한 한국 소설교육을 위한 접근을 진행하였다. 이 부분에서는 한·중 소설 비교를 통한 한국 소설교육의 작품 선정 기준을 제시하였다. 이를 바탕으로 강경애의 단편 소설 작품들의 특성을 고안하여 중국인 고급 학습자에게 알맞은 단편 소설 「원고료 이백원」과 「소금」을 선정하였다. 한편 이 두 작품과 유사성을 지니는 중국 작가 샤오홍의 단편 소설 「광고보조원」과 「왕아주머니의 죽음」을 선정하였다. 그 후 문학 작품을 분석할 때 고급 한국어 학습자에게 적합한 문화 요소인 의식주문화 요소, 언어문화 요소, 정신문화 요소, 제도문화 요소, 그리고 역사문화 요소를 선정하여 강경애·샤오홍 각각의 소설 작품을 비교하여 교육 내용을 제시하였다. 첫째, 문화 어휘적 측면에서는 문화 어휘의 개념을 도입하여 크게 의식주문화 어휘, 언어문화 어휘, 정신문화 어휘, 제도문화 어휘, 그리고 역사문화 어휘를 비교하여 제시하였다. 둘째, 문화적 측면에서는 언어문화를 제외하고 각 분류에서 강경애·샤오홍의 소설 작품을 각각 비교하여 교육 내용을 제시하였다. 셋째, 문학적 측면에서는 주로 작품의 구성요소와 주제를 검토하였다.Ⅳ장은 강경애·샤오홍의 작품 비교를 통한 소설교육의 설계에 대한 내용이다. 우선 작품 비교를 활용한 소설교육의 목표를 제시하여 앞서 선정된 강경애의 소설 작품의 세부적인 학습 목표를 제시하였다. 이에 따라 강경애·샤오홍의 작품을 활용한 소설교육의 내용을 선정하였다. Ⅲ장에서 제시한 교육 내용들 중 중국인 고급 학습자에게 가장 적합한 교육 내용을 선별하기 위한 것이다. 마지막은 선정된 교육 내용을 활용하여 구체적인 소설교육 방안에 대해 모색하였다. 교육 방안을 제시할 때 세 가지 단계로 나누어 제시하였다. 준비·동기단계, 읽기·분석, 그리고 비교·심화단계가 그것이다. 이러한 지도 모형을 통해 강경애의 소설 작품 「원고료 이백원」과 「소금」의 실제 수업 방법을 제시하였다. 본 연구는 한국 소설교육에서 비교문학적 방법을 도입하여 구체적인 교육 방안을 모색하는데 의의가 있다. 또한 강경애의 소설 작품의 교육적 가치에 대해 제시한 바 있다. 그러나 본 연구에서 제시된 교육 방법을 실제적으로 수업하여 검증할 수 없다는 아쉬운 점이 있다. 본 연구의 논의를 바탕으로 보다 다양한 논의가 이루어지길 기대하는 바이다.;The purpose of this study is to present Korean literary education plan by comparing the novels of Korean writer Kang Kyeong-ae and Chinese writer Xiao Hong. Furthermore this study was to find out how to teach Korean language through comparison of Korean and Chinese novels, and ultimately to improve the language, cultural and literary abilities of Chinese advanced Korean learners. In this study, three articles in Korean literature education were written in order of 'why teaching', 'what to teach', and 'how to teach'. In chapter Ⅰ, the necessity of Korean literary education using 'novel', 'educational suitability of hard work' to advanced Chinese learners, 'validity of selecting Xiao Hong's novels for comparison, and introduction value of comparative literary methods respectively. In Chapter Ⅱ, we examined the theoretical basis of literature education through comparison of Korean and Chinese novels. According to the theme of this study, the significance of literature education in Korean language education and the significance of comparative literature in Korean literature education were examined. The significance of literary education in Korean language education was divided according to three objectives of Korean language education: the development of language ability, the understanding of culture, and the improvement of literary ability. In order to show the significance of comparative literature, the concept and hierarchy of comparative literature was first examined and the concept of non – As a result, it was possible to examine the similarities and differences between the literary works of the two countries which are not related to each other. Therefore, the significance of comparative literature in Korean literature education was suggested in this category. In chapter Ⅲ, we conducted a comparative approach to Korean literature education in order to select and analyze Kang Kyeong-ae 's novels. In this section, we presented the criterion for selection of works of literature education through comparison of Korean and Chinese novels. Based on this, I devised the characteristics of short story novels of Kang Kyeong-ae, and selected two short novels, "Writer's Fee: 200 won" and "Salt", which are suitable for Chinese advanced learners. Meanwhile, two short stories of Chinese writer Xiao Hong who have similarities with these two works, "Ad Aide" and "Aunt Wang's Death" were selected. Then, when analyzing literary works, we selected culture elements, culture elements, culture elements, mental cultural elements, institutional culture elements, and history and culture elements suitable for advanced Korean learners and compared the novel works of Kang, The contents were presented. First, the concept of cultural vocabulary is introduced in the cultural lexical aspect, and it is compared with the culture and culture vocabulary, language culture vocabulary, mental culture vocabulary, system culture vocabulary, and history culture vocabulary. Second, in the cultural aspect, except for the language culture, the contents of education were presented by comparing Kang Kyeong-ae and Xiao Hong's novels in each category. Thirdly, we studied mainly the elements and themes of literature in terms of literature. Chapter IV is about the design of literary education using comparison of works by Kang Kyeong-ae and Xiao Hong. First, I presented the goals of literary education through comparison of works, and presented the detailed goals of the two selected works. Therefore, the content of literature education through comparison of works was selected. The purpose of this study is to select appropriate education contents for Chinese advanced learners. Finally, we searched for a concrete method of literary education by using selected contents of education. When presenting the education plan, it is divided into three stages. Preparation and motivation, reading and analysis, and comparison and deepening. Through this map model, we presented the actual teaching methods of Kang Kyeong-ae 's novels, "Writer's Fee: 200 won" and "Salt". In this study, it is meaningful to find a concrete educational method by introducing comparative literary method in Korean literature education. In addition, I have presented the educational value of novels written by Kang Kyeong-ae. However, there is a drawback that it can not be practically taught and tested in this study. Based on the discussion of this study, we hope to have more discussion.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 목적 및 필요성 1 B. 선행 연구 검토 8 1. 한국어교육에서의 문학교육에 관한 연구 8 2. 강경애샤오홍(蕭紅)에 관한 연구 12 C. 연구 대상 및 방법 15 Ⅱ. 한중 소설 비교를 통한 한국어 문학교육의 이론적 기반 19 A. 한국어교육에서 문학교육의 의의 19 1. 언어 능력의 신장 20 2. 문화에 대한 이해 22 3. 문학 능력의 향상 23 B. 한국어 문학교육에서 비교문학의 의의 24 1. 비교문학의 개념과 층위 24 2. 한국어교육에서 비교문학의 의의 26 Ⅲ. 한중 소설 비교를 통한 한국 소설교육을 위한 접근 및 교육 내용 28 A. 비교를 통한 한국 소설교육을 위한 단계적 접근 28 1. 비교문학을 적용한 한국 소설교육에서의 작품 선정 28 2. 문화의 내용 범주와 요소 선정 37 B. 강경애샤오홍(蕭紅)의 작품 비교를 통한 소설교육 내용 43 1. 문화 어휘적 측면 43 2. 문화적 측면 52 3. 문학적 측면 72 Ⅳ. 강경애샤오홍(蕭紅)의 작품 비교를 통한 소설교육의 실제 80 A. 강경애샤오홍(蕭紅)의 작품을 활용한 소설교육의 목표 80 1. 원고료 이백원의 학습 목표 84 2. 소금의 학습 목표 86 B. 강경애샤오홍(蕭紅)의 작품을 활용한 소설교육의 내용 선정 87 1. 원고료 이백원의 교육 내용 선정 88 2. 소금의 교육 내용 선정 93 C. 강경애샤오홍(蕭紅)의 작품을 활용한 소설교육의 방안 99 1. 강경애샤오홍(蕭紅)의 작품을 활용한 소설 수업 모형 99 2. 원고료 이백원의 실제 수업 방법 104 3. 소금의 실제 수업 방법 110 Ⅴ. 결론 122 참고문헌 124 ABSTRACT 130-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2739156 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc400-
dc.title한·중 소설 비교를 통한 중국인 고급 학습자 대상 한국 소설교육 방안 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle강경애와 샤오홍(蕭紅)을 중심으로-
dc.title.translatedA Study on Korean Novels Education for Chinese Advanced Learners by Comparing Korean and Chinese Novels : Focusing on Kang Kyeong-ae and Xiao Hong-
dc.format.pagevi, 133 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 국어교육학과-
dc.date.awarded2018. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE