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유아 성역할 학습 지표(SERLI)의 타당도 개선

Title
유아 성역할 학습 지표(SERLI)의 타당도 개선
Other Titles
Validity Improvement of Sex Role Learning Index (SERLI) : Focusing on Ecological·Cultural Validity
Authors
최인경
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
본 연구는 유아 성역할 학습 지표(SERLI)의 개선을 위해 만 5세 유아의 성역할 고정관념의 전반적인 경향을 알아보고 수정한 유아 성역할 학습 지표의 효율성과 신뢰성이 향상되었는지 알아보는데 목적이 있다. 이와 관련하여 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 기존의 도구와 수정한 도구를 통한 연구 대상의 성역할 고정관념은 어떠한가? 2. 기존의 도구와 수정한 도구의 효율성에는 차이가 있는가? 3. 기존의 도구와 수정한 도구의 신뢰성에는 차이가 있는가? 3-1. 정답 선택 유형에는 어떠한 차이가 있는가? 3-2. 검사 점수는 얼마나 차이가 있는가? 본 연구는 서울과 인천에 위치한 사립 유치원 2곳에 재원 중인 만 5세 유아 100명을 대상으로 하였다. 두 번에 걸친 예비 연구를 통해 기존 도구를 수정․보완하여 수정 도구를 제작하였다. 또한 연구 대상 유아는 단순 무선 표집 방법을 통해 두 집단으로 나누어 한 집단은 기존 도구로 연구한 후 열흘 후에 수정 도구로 연구하였으며, 다른 집단은 수정 도구로 연구한 후 열훌 후에 기존 도구로 연구하였다. 자료 분석을 위해 빈도와 백분율, 평균과 표준편차를 산출하고 t검정, x²검정, Pearson의 상관분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상인 만 5세 유아의 성역할 고정관념은 하위척도인 성역할 고정관념, 성역할 식별, 성역할 선호 모두에서 높았고 수정된 도구로 측정했을 때 조금 더 높게 나타났다. 또한, 남아와 여아의 점수를 비교했을 때, 전반적으로 남아와 여아 모두 세 가지 하위요인의 점수가 높았으나 수정 도구는 성역할 식별에서 남아가 여아보다 더 높은 것으로 차이가 나타났다. 즉, 일반적으로 남아가 여아에 비해 성역할 고정관념이 높다는 다수의 연구 결과들과 비교해보았을 때, 수정한 도구가 기존 도구보다 더 민감하게 남녀의 차이를 측정하는 신뢰할 수 있는 도구로 해석할 수 있다. 둘째, 기존 도구와 수정 도구의 검사 소요 시간과 질문횟수의 차이를 비교해본 결과, 수정 도구가 기존 도구에 비해 검사에 소요되는 시간이 짧았으며 검사 도구의 문항에 대한 질문횟수가 적었다. 즉, 유아들이 수정 도구를 사용했을 때, 문항을 쉽게 파악하고 이해하므로 수정 도구가 개선되었다고 할 수 있다. 셋째, 기존 도구와 수정 도구의 사물 카드 정답 선택 유형에는 각 문항별로 차이가 있었다. 이를 토대로 수정 도구의 타당성을 살펴본 결과 사물카드 총 20개의 항목 중 18개의 항목은 생태학적․문화적 타당성을 고려한 적절한 도구로 변경 혹은 대체되었다는 것을 확인할 수 있었다. 또한 두 도구로 측정한 점수 간의 관계를 살펴본 결과, 기존 도구와 수정 도구는 서로 같은 하위척도(성역할 고정관념, 성역할 식별, 성역할 선호)에서 정적 상관관계인 것으로 나타났다. 그러나 두 점수의 상관은 100%로 일치하지는 않았다. 즉, 수정 도구는 기존 도구가 측정하고자 하는 것과 본질적으로 같은 구인을 측정하며 생태학적․문화적 측면에서 개선되었다고 해석할 수 있다.;The purpose of the study is to examine the general tendency of the sex role stereotype of 5-year-old infants to improve the Sex Role Learning Index (SERLI) And it also aims to identify whether the effectiveness and reliability of the modified Sex Role Learning Index has improved or not. For this purpose, specific research questions are as follows. 1. How is the sex role stereotype of the subject researched through the existing and the modified tools? 2. Are there differences in efficiency between the existing and the modified tools? 3. Are there differences in the reliability of the existing and the modified tools? 3-1. What are the differences in the type of correct answer choices? 3-2. How much difference can be seen in the test score? This study was carried out on one hundred children in 5-year-old in two private kindergartens located in Seoul and Incheon. Through two preliminary researches, the existing tools were revised and complemented to make the modified tools. In addition, the infants of the subjects were divided into two groups through the simple random sampling method. One group was examined with the existing tools and researched again with the modified tools after 10 days. And the other group was examined with the modified tools, and it was researched with the existing tools after 10 days. For the data analysis, frequency, percentage, mean and standard deviation were calculated, and t test, x² test and Pearson's correlation analysis were conducted. The results of this study are as follows. First, the sex role stereotype of the 5-year-old infant showed a rather higher in all sub-factors including sex role stereotype, sex role confirmation (SRC) and sex role preference (SRP), and the measure was slightly higher when measured with the modified tools. In addition, when the scores of boys and girls were compared, the scores of all three sub-factors were shown to be high overall in boys and girls, whereas the modified tools showed that boys had higher sex role discrimination (SRD) than girls. In other words, when compared with a large number of studies, in which boys have generally higher sex role stereotypes than girls, it can be implied that the modified tools are more reliable and sensitive than the existing ones. Second, comparing the difference of inspection time with the number of questions between existing and modified tools, the time required for the inspection was shorter compared to the existing tools, and the number of questions about the items of inspection tool was fewer. In other words, when infants used the modified tools, it was easy for them to figure out the items, thus, indicating that the modified tools have been improved than the existing ones. Third, there were some differences in the type of correct answer choices by each questions between the existing and the modified tools. Based on the results of examining the validity of the modified tools, it was confirmed that 18 out of 20 questions were changed or replaced with the appropriate tools considering ecological and cultural validity. Furthermore, as a result of examining the relationship between the scores measured by the two tools, it is revealed that the existing tools and the modified tools have positive correlations in sex role confirmation (SRC), sex role discrimination (SRD) and sex role preference (SRP). However, the correlation of the two scores did not exactly match 100 %. In this sense, it can be implied that the subjects which the modified tool aims to measure is inherently the same with the existing tool, and the modified tool was modified in consideration of ecological and cultural aspects.
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