View : 808 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor오인수-
dc.contributor.authorWU, LINYAN-
dc.creatorWU, LINYAN-
dc.date.accessioned2018-09-05T08:24:46Z-
dc.date.available2018-09-05T08:24:46Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.otherOAK-000000150387-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000150387en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/245944-
dc.description.abstractIn China, there are always cases where elementary school students experience depression and even commit suicide as their happiness declines. In this situation, the government or the school will take various measures, but there is no clear change, and measures are needed to increase the happiness. Therefore, if the factors affecting happiness are clarified, happiness can be effectively increased. The purpose of this study was to investigate how parents' parenting style affects the happiness of elementary school students through stress and how their effects are affected by student - teacher attachment. Therefore in this study, we examined the mediating effect of stress on the relationship between parenting style and happiness, the regulating effect of student-teacher attachment on the relationship between stress and happiness, the moderated mediation effect of stress and student-teacher attachment in the relationship between parenting style and happiness. In order to verify this, data of 399 students surveyed in 5th and 6th grade students in Shenzhen, China were analyzed using SPSS Process Macro. The results of this study are as follows. First, The result of analyzing the correlation between parents' parenting style, stress, student - teacher attachment, and happiness as follows. Both authoritative parenting style and permissive parenting style have negative correlation with stress, but authoritarian parenting has a significant positive correlation with stess. In addition, parental authoritative parenting and permissive parenting showed a significant positive correlation with happiness, but authoritarian parenting showed a significant negative correlation with happiness. And Stress and happiness also showed negative correlation. Stress and student-teacher attachment showed significant negative correlation. Student-teacher attachment and happiness showed the highest positive correlation. Second, the analysis of parental parenting style, stress, and student-teacher attachment predicts the happiness of elementary school students. As a result, authoritative parenting style and authoritarian parenting style of parental parenting style significantly predicts happiness. But the permissive parenting style was not statistically significant. Stress and student-teacher attachment both predict euphoria significantly. In addition, authoritative parenting styles were the most significant for the total variance of elementary school students' happiness, followed by student-teacher attachment, stress, and authoritarian parenting. Third, stress was partially mediated in the relationship between parents' parenting style and happiness. In the relationship between stress and happiness, student-teacher attachment was found to be a significant moderator. The controlled mediation effect of student-teacher attachment was found to be significant in that parents' parenting style affects happiness through stress. As stated above, student-teacher attachment was found to play a very important role in elementary school students' happiness. Based on these results, it is necessary to develop programs related to the formation and maintenance of relationships between teachers and students in order to increase the happiness of elementary school students.;중국 초등학생의 행복감이 점점 낮아지면서 우울한 감정을 겪고 심지어 자살하는 사건들이 발생하고 있다. 이러한 상황에 대해 국가 혹은 학교는 대책을 다양하게 제시하고 있지만 뚜렷한 변화는 보이지 않고, 여전히 행복감을 높일 수 있는 대책이 필요한 상황이다. 따라서 행복감에 미치는 요인에 대한 규명이 이루어져야만 행복감을 효과적으로 높일 수 있다. 본 연구는 부모의 양육방식이 스트레스를 통해 초등학생의 행복감에 영향을 미치고, 그 영향이 학생-교사 애착에 의해 어떻게 달라지는지를 확인해보고자 하였다. 따라서 본 연구에서는 스트레스가 부모의 양육방식과 행복감의 관계에서의 매개효과, 학생-교사 애착이 스트레스와 행복감의 관계에서의 조절효과, 부모의 양육방식이 행복감에 미치는 영향에서 스트레스와 학생-교사 애착의 조절된 매개효과를 살펴보았다. 이를 검증하기 위하여 중국 선전시의 초등학교 5,6 학년 학생들을 대상으로 설문조사를 하여 수집된 399명의 자료를 SPSS Process Macro를 사용하여 자료 분석을 하였다. 본 연구의 결과는 아래와 같다. 첫째, 부모의 양육방식, 스트레스, 학생-교사 애착, 행복감 간의 상관관계를 분석한 결과, 부모의 민주적 양육방식과 허용적 양육방식은 모두 스트레스와 유의한 부적 상관을 보이지만, 부모의 권위주의적 양육방식은 스트레스와 유의한 정적 상관을 보여주었다. 또한 부모의 민주적 양육방식과 허용적 양육방식은 모두 행복감과 유의한 정적 상관을 나타냈으나, 권위주의적 양육방식은 행복감과 유의한 부적 상관을 가지는 것으로 나타났다. 또한 스트레스와 행복감은 부적 상관을 나타냈다. 또한 스트레스와 학생-교사 애착은 유의한 부적 상관을 보여주었다. 또한 학생-교사 애착과 행복감은 가장 높은 정적 상관을 나타냈다. 둘째, 부모의 양육방식, 스트레스, 학생-교사 애착이 초등학생의 행복감을 예측할 수 있는지를 분석한 결과, 부모의 양육방식 하위 영역 중 민주적 양육방식과 권위주의적 양육방식은 행복감을 유의하게 예측하는 것으로 나타났으나, 허용적 양육방식은 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 또한 스트레스와 학생-교사 애착은 모두 행복감을 유의하게 예측하는 것으로 나타났다. 또한 초등학생의 행복감의 전체 변량에 대해 민주적 양육방식의 설명력이 가장 컸으며, 그 다음으로 학생-교사 애착, 스트레스, 권위주의적 양육방식 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 부모의 양육방식과 행복감의 관계에서 스트레스가 부분매개 하는 것으로 나타났다. 또한 스트레스와 행복감의 관계에서 학생-교사 애착이 유의한 조절작용을 하는 것으로 나왔다. 마지막으로 부모의 양육방식이 스트레스를 통해 행복감에 영향을 미치는 관계에서, 학생-교사 애착의 조절된 매개효과는 유의한 것으로 검증되었다. 이상 진술한 바와 같이 학생-교사 애착은 초등학생의 행복감에 대해 매우 중요한 역할을 하는 것으로 확인되었다. 이러한 결과를 바탕으로 초등학생의 행복감을 높이기 위한 교사와 학생의 관계 형성 및 유지에 관한 프로그램의 필요성을 제시하고 논의하였다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구문제 5 Ⅱ. 이론적 배경 8 A. 행복감의 이해 8 1. 행복감의 개념 8 2. 주관적 행복감 9 3. 주관적 행복감의 영향 요인 11 B. 부모 양육방식의 이해 12 1. 부모 양육방식의 개념 12 2. 부모 양육방식의 유형 13 3. 부모 양육방식의 중요성 16 C. 스트레스의 이해 17 1. 스트레스의 개념 17 2. 초등학생 스트레스에 관련 연구 19 D. 학생-교사 애착의 이해 20 1. 애착의 개념 20 2. 학생-교사 애착의 개념 21 3. 학생-교사 애착의 영향력 22 E. 주요연구 변인 간의 관계 24 1. 부모 양육방식과 행복감의 관계 24 2. 부모 양육방식과 스트레스의 관계 25 3. 스트레스와 행복감의 관계 27 4. 학생-교사 애착과 행복감의 관계 28 Ⅲ. 연구방법 30 A. 연구대상 30 B. 측정도구 30 1. 행복감 척도 30 2. 부모의 양육방식 척도 31 3. 스트레스 척도 32 4. 학생-교사 애착관계 척도 33 C. 자료수집 절차 35 1. 설문지 제작 과정 35 2. 설문조사 및 자료수집 35 D. 자료처리 및 분석 방법 35 Ⅳ. 연구결과 37 A. 주요변인의 기술통계 및 상관분석 37 1. 주요변인의 기술통계 37 2. 주요변인의 상관분석 38 B. 주요변인의 중다회귀분석 10 C. 부모의 양육방식과 행복감의 관계에서 스트레스의 매개효과 41 1. 민주적 양육방식과 행복감의 관계에서 스트레스의 매개효과 41 2. 권위주의적 양육방식과 행복감의 관계에서 스트레스의 매개효과 43 3. 허용적 양육방식과 행복감의 관계에서 스트레스의 매개효과 45 D. 스트레스와 행복감의 관계에서 학생-교사 애착의 조절효과 47 E. 부모의 양육방식과 스트레스가 행복감에 미치는 영향에서 학생-교사 애착의 조절된 매개효과 51 1. 민주적 양육방식과 스트레스가 행복감에 미치는 영향에서 학생-교사 애착의 조절된 매개효과 51 2. 권위주의적 양육방식과 스트레스가 행복감에 미치는 영향에서 학생-교사 애착의 조절된 매개효과 53 3. 허용적 양육방식과 스트레스가 행복감에 미치는 영향에서 학생-교사 애착의 조절된 매개효과 56 Ⅴ. 논의 및 결론 59 A. 요약 및 논의 59 1. 부모의 양육방식, 스트레스, 행복감 및 학생-교사 애착의 상관관계 59 2. 부모의 양육방식, 스트레스, 학생-교사 애착이 행복감에 미치는 영향 61 3. 부모의 양육방식과 스트레스가 행복감에 미치는 영향에서 학생-교사 애착의 조절된 매개효과 62 B. 연구의 제한점 및 제언 65 참고문헌 67 부록1. 한국어 설문지 78 부록2. 중국어 설문지 86 ABSTRACT 94-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent938126 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.title중국 초등학생의 부모 양육방식과 스트레스가 행복감에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle학생-교사 애착의 조절된 매개효과-
dc.title.translatedThe Effect of Parenting Style and Stress on Happiness in Elementary School Students in China: Moderated Mediating Effect of Student-Teacher Attachment-
dc.format.pageviii, 95 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded2018. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE