View : 31 Download: 0

베이징시 유동아동 부모의 양육태도가 아동학대에 미치는 영향

Title
베이징시 유동아동 부모의 양육태도가 아동학대에 미치는 영향
Other Titles
A study of the effects of parental rearing attitude of Migrant Children on child abuse in Beijing, China : Focusing on the mesomeric effect of protection Factors
Authors
WANG, WEIYANG
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
양옥경
Abstract
중국은 1978년 개혁·개방 이후부터 지금까지 도시와 농촌의 경제체제 개혁이 심화됨에 따라 경제의 급속한 발전과 더불어 노동력의 대규모 이동을 계속 진행하고 있다. 이러한 대규모 인구 이동과 동시 유동아동이라는 아동 단체가 대중의 눈에 들어가게 되었다. 유동아동들이 부모를 따라 함께 농촌지역에서 도시로 이주했는데 실제 생활에서 부모로부터 받은 돌봄이 상당히 부족하다. 또한 부모의 낮은 교육수준 및 부정적인 양육태도, 열악한 생활환경 때문에 유동아동들이 일반 도시아동보다 아동학대에 더 많이 노출되어 있다. 본 연구의 목적은 다양한 위기상황에 노출되어 있는 유동아동의 부모 양육태도, 아동학대 보호요인인 아동의 자아존중감 및 사회적 지지가 아동 학대에 미치는 영향을 분석하고, 아동의 자아존중감 및 사회적 지지가 부모양육태도와 아동학대 에 미치는 매개효과를 분석하는 것이다. 이를 통해 유동아동이 더 안전하고 행복한 삶을 살아가고 나아가 겅간하게 발달할 수 있게 기초 자료를 마련하고자 한다. 본 연구는 이러한 목적을 위해 중국 베이징시 방산(房山)구 유동아동학교 5~6학년 유동아동을 대상으로 2018년4월에 설문조사를 실시하여 응답하지 않거나 불성실한 응답을 제외한 최종121명의 자료를 결과 분석에 활용하였다. 본 연구에서는 부모양육태도와 아동학대의 보호요인인 아동의 자아존중감 및 사회적 지지가 유동아동학대에 미치는 영향을 검증하였다. 특히 아동학대 보호요인이 부모양육태도 및 아동학대의 관계에서 매개효과를 나타내는지를 살펴보았다. 본 연구에서 매개변인으로 아동자아존중감과 사회적 지직를 주목한 것은 선행 연구에서 보호요인인 아동의 자아존중감과 사회적 지지가 아동학대에 영향을 주고, 다시 아동의 자아존중감과 사회적 지지가 부모의 양육태도에 영향을 받는다는 연구결과에 근거한 것이다. 이에 따라 본 연구는 유동아동 부모양육태도가 아동학대 와 관계에서 아동의 자아존중감과 사회적 지지가 매개효과를 가진다고 가정하였다. 그리고 유동아동 부모양육태도가 아동 학대에 영향을 미치고, 유동아동의 자아존중감 및 사회적 지지가 매개하여 아동학대에 영향을 주는 것으로 가설을 설정하였다. 연구결과 다음과 같다. 아버지 과보호와 정서적 학대의 관계에서 아동의 자아존중감의 매개 효과는 유의한 것으로 나타났다(Z = 2.114, p < .05). 아버지 과보호와 신체적 학대의 관계에서 아동의 사회적 지지의 매개효과는 유의한 것으로 나타났다(Z = 2.064, p < .05). 아버지 과보호와 정서적 학대의 관계에서 사회적 지지의 매개효과는 유의한 것으로 나타났다(Z = 2.339, p < .05). 어머니의 다정-이해와 정서적 학대의 관계에서 사회적 지지의 매개효과는 유의한 것으로 나타났다(Z = -1.985, p < .01). 어머니의 다정-이해와 정서적 방임의 관계에서 사회적 지지의 매개효과는 유의한 것으로 나타났다(Z = -2.185, p < .01). 이러한 결과를 바타으로 본 연구가 다음과 같은 제언을 제시한다. 첫째, 부모-자녀관계 증진프로그램과 명확한 의사를 전달할 수있는 의사소통 프로그램 및 가족상담 등으로 가족의 기능을 강화해야 한다. 그리고 긍정적인 부모역할 모델링, 일관성 있는 가족 관리와 자녀훈육, 따뜻하고 지지적인 부모의 역할을 잘 수행할 수 있도록 돕기 위한 부모교육이 필요하다. 둘째, 학교의 역할도 매우 중요하다. 아동은 부모 다음으로 신뢰하는 교사를 통해서 많은 영향을 받게 됨으로 학교교사와 유동아동과의 유대관계 강화를 위한 각 회기별, 주기적이고 장기적인 프로그램의 개발과 운영이 필요하다. 그리고 유동아동의 자아존중감이 높을수록 학대를 덜 받기 때문에 유동아동의 자아 존중감을 향상시키는 프로그램의 개발과 운영이 필요하다. 셋째, 방과후기관은 아동들이 학교 밖에서 다양한 활동을 하는 기관으로서 아동의 건강한 발달, 사회와의 연결에 있어 중요한 의미가 있다. 따라서 방과후기관의 인적, 물적 자원의 인프라를 연계하여 유동아동을 위한 프로 그램을 실시하며, 방과후기관의 전문성 강화에도 관심을 기울여야 한다.;Since the reform and opening up of the country in 1978, China has been undergoing massive shifts in the labor force with the rapid development of the economy as the economic reforms of cities and rural areas have deepened. This large-scale population movement and the simultaneous children's group of children came into the public eye. Floating children have migrated from rural areas to cities along with their parents, butthere is a considerable lack of care from parents in real life. In addition, due to poor parental education, negative parenting attitudes, and poor living conditions, children with mobility are more exposed to child abuse than children in general urban areas. The purpose of this study was to analyze the effects of parental rearing attitudes, chil-dren 's self - esteem and social support on child abuse in children who are exposed to various crisis situations, The purpose of this study is to analyze the mediating effe-ct of parenting attitude and child abuse. Through this, I want to provide the basic data so that we can live a safer and happier life and further develop it. For this purpose, we conducted a questionnaire survey on the children of fifth to sixt-h graders at the School of Migrant Children in Beijing, China, in April 2018, andfoun-d that the final 121 students The results were analyzed. This study examined the effect of parental rearing attitudes and children 's self - esteem and social supp-ort on child abuse. In particular, we examined whether the protective factors of chil-d abuse are mediating effects on parenting attitude and child abuse. In the study, children 's self - esteem and social wisdom focused on children' s self - esteem and social welfare as a mediating variable. The self - esteem and social support of children, It is based on research that it is affected. Therefore, this study assumes that the parental parenting attitude of the child has a mediating effect on the child 's self - esteem and social support in relation to child abuse. The hypothesis was that the parental parenting attitude affects child abuse and influences child abuse through mediated self - esteem and social support. The results of the study are as follows. The mediating effect of the child 's self - esteem was significant (Z = 2.114, p <.05) in the relationship between father protection and emotional abuse. The mediating effect of child 's social support was found to be significant (Z = 2.064, p <.05) in the relationship between father protection and physical abuse. The mediating effect of social support was significant (Z = 2.339, p <.05) in the relationship between father protection and emotional abuse. The mediating effect of social support was significant (Z = -1.985, p <.01) in the relationship between mother 's affection - understanding and emotional abuse. The mediating effect of social support was significant (Z = -2.185, p <.01) in the relationship between mother 's tenderness - understanding and emotional neglect. The results of this study are as follows. First, the function of the family should be strengthened by the parent - child relationship promotion program and the communication program and the family counseling which can communicate clearly the doctor. Parent education is needed to help them perform positive parent role modeling, consistent family management and child discipline, and the role of warm and supportive parents. Second, the role of the school is also very important. It is necessary to develop and operate periodic, long-term programs for each session to strengthen the ties between school teachers and mobility children, since children are influenced by teachers who are trusted next to their parents. In addition, it is necessary to develop and operate a program that improv-es the self - esteem of the flow child because the self - esteem of the flow child increas-es the less abuse. Third, after - school institutions are important for children 's healthy development and connection with society. Therefore, it is necessary to carry out programs for children with mental retardation by linking the infrastructure of human and material resources of after - school institutions, and to enhance the professionalism of after - school institutions.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE