View : 805 Download: 0

전통 문화 요소를 활용한 중국 애니메이션 연구

Title
전통 문화 요소를 활용한 중국 애니메이션 연구
Other Titles
A Study on Chinese Animation Style Using Traditional Culture: Centered on works that embody Confucianism
Authors
NI, FAN
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 디자인학부영상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최유미
Abstract
Animation is a kind of culture and art, which itself bears the mission of inheriting culture, and has the great power to transcend nationality and transcend race. Animation has become the universal language of the world. With its unique expressiveness and infectivity, it is gradually integrated into the life of the contemporary people, and has become the most active visual culture and the most promising industry in the modern times. Chinese animation started in the 1920s when Brother Mansi studied animation works. In the 1950s, a large number of artworks were created after seeking the shape of the nation, and the full artistic system of Chinese animation was achieved, receiving a favorable reputation for its rich ethnic and Chinese style. However, it was difficult to find the art tradition in Chinese animation because of the sudden success in the process of industrialization and the rapid development only in front interests. 'Nationalization' is a goal that the animation industry always pursues, but recent understanding of the national culture in animation works is fragmentary and not well expressed. Chinese animation in the era of globalization seems to be the same as begging for rice with a gold bowl in that it can not succeed and develop the huge national cultural resources it already possesses. I believe that the 21st century Chinese animation should once again be in its heyday and should express the Chinese traditional culture well and make an animation with the characteristic of China only. Therefore, this study explored traditional Chinese cultures and extracted cultural elements that can be utilized as animation materials by literature researches. In addition, we have discovered and posed some problems through a survey on Chinese animation cases. The extracted cultural elements include color, traditional patterns, traditional art and ideas. This study provided an example of how traditional cultural elements were effectively used in animation by producing an art work called ' Sachin ' which is combinated with Confucian ideology,a traditional Chinese cultural element.;애니메이션은 일종의 문화 예술이고 그 자체가 문화를 계승하는 사명을 지니고 있으며, 국적과 인종을 초월한 거대한 힘이 있는, 세계적으로 통용되는 언어가 되었다. 또한 독특한 정서적 감화력으로 당대 사람들의 생활 속에 스며들었고 오늘날 가장 역동적인 시각 문화와 가장 유망한 산업으로 떠오르고 있다. 중국 애니메이션은 1920년대에는 만씨 형제[) 중국 미술 영화의 개척자. 만레이밍(萬籟鳴, 만회명; 1900. 1. 18~1997. 10. 7), 쌍둥이 동생: 만구찬(萬古蟾, 만고섬; 1900. 1. 18. ~1995. 11. 19), 셋째: 만초짼(萬超塵, 만초진; (1906. 10~1992. 10), 막내: 만디환(萬滌寰, 만가기; 본명 万嘉坤; 생년월일 미상)])가 애니메이션 작품을 연구하면서 시작되었다. 1950년대에는 민족의 형상을 모색한 후 대량의 예술품이 창작되었으며, 풍부한 민족풍과 중화풍으로 호평을 받으며 중국 애니메이션의 완전한 예술 체계가 이루어졌다. 그러나 산업화의 전환 과정에서 조급한 성공과 눈앞의 이익에만 급급한 발전 때문에 중국 애니메이션에서는 예술 전통을 찾기 어렵게 되었다. '민족화'는 애니메이션 업계가 항상 추구하는 목표이지만 최근 애니메이션 작품들에서의 민족 문화에 대한 이해는 단편적이고 잘 표현되지 않고 있다. 세계화 시대의 중국 애니메이션은 기존에 보유하고 있는 거대한 민족 문화 자원을 제대로 계승 발전시킬 수 없다는 점에서 금 그릇을 안고 밥을 구걸하다는 것과 동일해 보인다. 21세기 중국 애니메이션이 다시 한번 전성기를 맞이하려며 중국 전통의 문화를 잘 표현하여 중국만의 특색을 지닌 애니메이션을 제작해야 한다고 생각한다. 따라서 본 연구에서는 문헌연구를 통하여 중국 고유의 전통 문화를 탐색하여 애니메이션 소재를 활용할 수 있는 문화 요소를 추출하였다. 또한 중국 애니메이션 사례조사를 통하여 현대 애니메이션의 문제점을 발견하여 제시하였다. 추출한 문화 요소는 색채, 전통 문양, 전통 예술과 사상이다. 본 연구에서는 특히 유가 사상을 중심으로 한 중국의 전통 문화 요소와 융합해서 작품 ‘사친’을 제작하여 전통 문화 요소를 효과적으로 애니메이션에 활용한 예를 제시하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE