View : 128 Download: 0

염상섭 전반기 소설에 나타난 일상성 연구

Title
염상섭 전반기 소설에 나타난 일상성 연구
Other Titles
A study on the features of "daily life" in Yeom Sang-Sub’s early stage novels
Authors
WANG, XIMENG
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김미현
Abstract
본 연구의 목적은 1920-1930년대 염상섭 전반기 소설에 나타난 일상성을 분석하는 것이다. 일상성은 모호성·불투명성·혼재성으로 인해 그 개념과 범위를 정확하게 규정하기 어렵다. 그러나 일상성의 특징에 대한 통찰을 통해 일상성의 개념을 추정할 수 있다. 즉 일상생활에서 사회조직 및 공적 영역과 사적 영역이 서로 교섭하고 뒤엉켜 있는 일상성의 특징이 나타난다. 본고에서는 이러한 일상성이 지닌 양면적 특징을 바탕으로 염상섭의 전반기 작품을 분석하고자 한다. 이 때 작품의 분석은 창작 경향에 따라 연애, 가족, 도시 세 가지 주제로 나눠 다룬다. 조선의 근대는 서구의 보편적 근대와 비교했을 때 식민지적 차이가 있다. 이런 차이가 발생하는 공간이 일상생활 영역이다. 식민지적 일상성은 자본주의적 삶의 양식과 조선의 전통적 삶의 양식이 충돌하는 과정에서 나타난다. 지식인들의 일상생활에 대한 관심의 배경은 3·1운동 실패 이후 총독부의 정치 변화와 연관이 있다. 3·1운동 이후 총독부 정책은 무단정치에서 문화정치로 이행했고 그 과정에서 거시적 식민권력이 일상생활에 스며들며 강화된다. 이런 점에서 식민지 일상생활은 지배 권력과 각성한 지식인, 민중의 삶의 현장으로 이루어진 역사의 장(場)이라 볼 수 있다. 지배 권력은 조선의 전통적 생활 리듬을 끊고 일상영역의 재조직을 시도하며, 지식인들은 근대 생활방식에 따른 계몽을 주장한다. 이런 사회조직 리듬이나 계몽사조는 민중의 일상생활에 정착된다. 따라서 식민지적 일상생활은 광범위한 사회적 공간이 된다. 그러나 사회적 차원을 넘어 일상생활에 잠재한 유대성도 있다. 유대성은 일상생활의 고유한 원시적 리듬으로 쉽게 변화하지 않는 사적 영역이자 능동적 영역이다. 이러한 일상생활의 두 가지 측면은 르페브르의 변증법적 일상성의 개념에 부합한다. 이를 바탕으로 본고는 각 A절에서는 일상성의 식민화된 영역과 공적 영역을 다룬다. 각 Β절에서는 이에 대한 극복으로 일상성이 지닌 사적이고 역동적인 측면을 분석한다. Ⅱ장에서는 염상섭의 연애소설「암야」,「제야」,「해바라기」,「너희들은 무엇을 어덧느냐」를 분석하고 연애와 신여성에 대한 염상섭의 양면적 의식과 자의식 확립에의 과정을 통찰한다.「암야」,「제야」에서는 염상섭의 신여성에 대한 비판적 태도가 나타난다. 또한 서사 측면에서 탈일상적 경향을 보이며 작가가 이념적으로 우세한 모습을 보인다.「해바라기」,「너희들은 무엇을 어덧느냐」에 이르면 신여성들을 동정·이해하려는 태도와 함께 식민지적 현실을 인정하고 고민하는 모습이 나타난다. 일상에 안주하여 이상과 현실의 균형성을 보이는 서사가 드러난다. Ⅲ장에서는「만세전」의 이인화와『삼대』의 조덕기를 중심으로 근대 전환기 가족 형태를 민족적 측면으로 확대해 고찰한다. 더불어 염상섭이 재도일(再渡日) 기간 집필한 작품「남충서」를 통해 식민지적 혼혈문제와 민족 정체성 문제를 논의한다. 이인화는 일상에서 탈주를 보이는 인물로 염상섭의 초기 삼부작에 나타나는 인물유형과 유사하다. 이인화는 부적절한 지식인의 한계를 갖는 동시에 식민지배적 시선과 분리된 민족적 지향성 또한 보인다. 조덕기에게서는 집안의 혈통의식과 집 밖의 공동체 의식을 모두 중요시 하는 작가의 민족의식이 나타난다. 따라서 염상섭 문학의 특징은 근대적 개인의 추구(Ⅱ장)와 민족주의의 추구(Ⅲ장) 양자의 공존으로 요약할 수 있다. 1925년 이후 염상섭의 작품은 생활문학에 치중한 모습을 보인다. Ⅳ장에서는 일상생활 자체의 리듬과 변화의 가능성에 초점을 맞춰 분석한다. 염상섭의 작품에 나타나는 민중생활은 소시민들 즉, 도시의 중산층을 분석대상으로 한다. 이는 염상섭이 서울 중산층 출신이라는 전기적 사실과도 연관된다. 식민지 근대 염상섭 문학의 핵심주제는 민족의식이다. 염상섭이 주장하는 개인은 각성된 개인이자 집단에 속한 개인이다. 이것은 작가가 처한 특수한 시대적 상황에서 비롯된다. 이런 개인과 민족, 이념과 생활, 예술과 통속과 같이 상반된 특징을 동시에 지니는 것을 염상섭 전반기 문학의 성격으로 보았다. 결론적으로 본고는 근대적 관점에 입각하여 염상섭 전반기 작품에 나타난 일상성을 탈식민주의 민족적 일상지향으로 규정해 분석하고자 한다. 전기작품 일상성의 고찰을 통해 후기작품의 형성까지 내재한 연속성을 발견할 수 있다. ;This paper aimed at studying Yeom Sang-sub’s novels in his early stage, namely the everydayness of his novels from 1920 to 1930. Owing to the ambiguity and opaqueness of the concept of everydayness, it is difficult to summarize everydayness in one sentence. Nonetheless, we can still define everydayness and distinguish it from other concepts by its characteristics. Everydayness is featured by duality: on one hand, it belongs to the social field of public social organizations; on the other hand, it belongs to the realm of private life. Therefore, the body of this paper is divided into three parts, love and family and city, for analysis and discussion according to the two aspects of everydayness and in combination with the writer’s preference of creation. Compared with modern western society which is featured by ubiquity, modern Korean society is featured by the peculiarity of colony, which is embodied in the daily life in modern Korean society in detail. With the input of Japanese colonialism and the introduction of capitalist way of production, modern Korean society started to transform from feudalism into modern society, which was still colored by colonialism. On the other hand, the concern of intellectuals in modern Korean society about everyday life had something to do with 3.1 Independent Movement, an armed movement for independence launched by Korean patriots against Japanese colonialism, which was later repressed by Japanese authority and ended up in failure. After 3.1 Independent Movement, Japan made some adjustments to its colonial policy, shifting from military force to civil government. It seemed that colonial control was weakening, but it was actually penetrated into everyday life in an enhanced way. Therefore, in the daily life in modern Korean society, colonial control was constantly penetrating, while intellectuals had to resist the colonial authority and to advocate enlightenment at the same time. Colonial and anti-colonial ideologies occurred frequently in daily life, which had been reduced to the social space for public discussion step by step. On the contrary, unchangeable pace of the past remained in everyday life, which was opposite to the pace in modern society, and therefore became a private realm which was not invaded by modernity. We can find the reference for the two antagonistic paces in Henri Lefebvre’s Everydayness of Modern Life. Therefore, according to the opposite features of everydayness, this paper divides each theme into two chapters, A and B, between which chapter A deals with the social realm of everyday life, that is, public field, while chapter B focuses on the private realm of everyday life, namely, the traditional field belonging to individuals. Chapter 2 is about love. Through the discussion of novels themed by love, including Dark Night, New Year’s Eve, Sunflower, What Did They Get?, we can identify the process of the writer’s establishment of self-consciousness (ideology of individualism). Yeom Sang-sub’s love stories in the early stage mainly focus on new women. In Dark Night and New Year’s Eve, the stress on the criticism against new women reveals the male perspective and fixed sex awareness of the writer, as well as the social enlightenment. The narration laid more emphasis on ideology over everydayness. In Sunflower and What Did They Get?, we can sense the author’s sympathy and understanding towards new women, as well as his dissatisfaction of the Korean society. The narration also returned to everydayness, that is, to the balance between idea and reality. From the works above, we can discover that the writer had double understanding of new women. Chapter 3 is primarily about family (nation), where On the Eve of the Uprising, Three Generations, and NamChungseo are examined in order to find the changes in daily life of modern Korean families in the colony, and thus expand the traditional concept of family to the concept of nation. The protagonist in On the Eve of the Uprising, Lee In-hua, and the figure in Three Generations, Zo De-gi, are the major focus in this chapter. The former character has an anti-feudal, anti-colonial spirit and unconscious colonialism, away from the nation-family characteristic and away from everyday life. The latter character, on the contrary, takes family and national community as his own responsibility, manifesting the mindset centering on family-nation. Through the comparison of their personalities, we can find that the ideology of the writer had already been mature. Yeom Sang-sub’s works emphasize individualism and nationalism at the same time, which co-exist and do not conflict with each other. His works after 1925 are closer to the capture of the public’s life. Therefore, the fourth chapter focuses on the description of the pace of people’s daily life and the analysis of the changes in everyday life, involving mainly his short novels. It is worth attention that people’s life he described in his novel is the life of urban middle class, which was determined by his own class (middle class in Seoul). Yeom Sang-sub’s novels in his early stage are closely related to nationalism, and the individualism (awakening individuals) he emphasized is also inextricably nationalistic. That is to say, the awakening of individuals is the foundation of the awakening of the whole nation, which has a lot to do with the reality that the writer was in a colony. In his works, opposing mindsets, including individual and nation, idea and life, artistic features and popular ones, exist simultaneously. This is also the common characteristic in his early works. Therefore, this paper analyzes the everydayness exhibited in his novels in colonial times from the perspective of modernity. Through the viewpoint of modernity, it is discovered that his novels are strongly featured by nationalism, that is, everydayness detached from colonialism.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE