View : 760 Download: 0

교육실습 유무에 따른 중등예비음악교사의 음악교수불안 및 음악교수효능감의 차이

Title
교육실습 유무에 따른 중등예비음악교사의 음악교수불안 및 음악교수효능감의 차이
Other Titles
The difference in music teaching anxiety and music teaching efficacy of pre-service secondary music teachers according to the presence of teaching practicum
Authors
윤언경
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
본 연구의 목적은 교육실습 유무에 따른 중등예비음악교사의 음악교수불안 및 음악교수효능감의 차이를 알아보는 것에 있다. 이에 따라 서울시 소재의 교육대학원에 재학 중인 118명의 중등예비음악교사를 대상으로 조사 연구를 실시하였으며, 설문 응답을 수집한 후, 빈도분석, 기술통계, 일원분산분석을 실시하여 일반적 특성, 교육실습 유무에 따라 중등예비음악교사가 느끼는 음악교수불안, 음악교수효능감의 차이가 어떠한지 알아보았고, 상관관계 분석을 실시하여 두 요인 간의 상 관관계를 알아보았다. 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 중등예비음악교사의 전체 음악교수불안은 상대적으로 중간 정도로 나타났으며, 이들이 음악수업 시 느끼는 상태불안은 음악수업활동을 하지 않을 때 느끼는 특성불안보다 더 높은 것으로 나타났다. 또한, 음악교수불안의 하위요인별로 살펴보면 교육대학원에 재학 중인 예비음악교사들은 ‘교수’, ‘전문적 책임’ 순으로 높은 불안 정도를 갖고 있었으며, 이는 교사의 핵심적인 음악수업 자질 측면으로 인해 비교적 높은 교수불안을 갖는 것으로 볼 수 있다 한편,‘음악교수’요인 에서 가장 낮은 불안의 정도를 나타냈다. 둘째, 일반적 특성에 따른 음악교수불안의 차이 중, 성별과 연령 요인에서 유의한 차이를 나타냈으나 현재 재학 중인 학기에서는 유의한 차이를 보이지 않았다. 이는 음악교수불안의 요인이 교직과정을 이수하는 학기 외의 개인적 경험, 성향, 사회적 맥락 등에 다각도로 존재함을 의미한다고 볼 수 있다. 셋째, 교육실습 유무에 따른 음악교수불안은 유의미한 차이가 있다는 것을 알 수 있었다. 교육실습 경험이 있는 예비음악교사들은 상대적으로 실습 무경험인 이들에 비해 낮은 정도의 교수불안을 갖고 있었다. 실습경험이 있는 이들은 상대적으 로 낮은 특성불안과 상태불안 중 음악활동, 음악평가, 전문적 책임 요인에 있어서 낮은 상태불안의 수준을 보였으나, 교수 요인에서는 두 집단 간의 차이는 적은 것으로 나타났다. 한편 실습 유, 무별 집단으로 각각 나누어 살펴본 학기별 교수불안의 차이는 유의하지 않았다. 넷째, 교육대학원에 중등예비음악교사는 높은 수준의 음악교수효능감을 갖고 있었고, 대인 관계 영역 중 교사 간의 관계에서 가장 높은 수준의 효능감을 갖고 있었다. 반면, 인성교육 요인에서는 가장 낮은 효능감의 수준을 나타냈다. 이는 실제 로 예비음악교사들이 교과지도 영역과 달리 학생 지도, 학생과의 관계 등에서 어려움을 가장 많이 겪는 것을 의미한다. 다섯째, 일반적 특성에 따른 음악교수효능감의 차이에서는 성별, 연령에 따른 차이는 유의하지 않았으나, 현재 재학 중인 학기에 음악교수효능감은 유의한 차이를 나타냈다. 음악수업 지도 및 운영에서 높은 수준의 음악교수효능감을 갖고 있었 고, 인성교육 요인에서는 타 요인에 비해 낮은 정도의 교수효능감을 나타냈다. 이는 전공과 관련된 음악수업에는 자신이 있는 반면, 인성교육에 대한 교수방법이 아직 부족하다는 것을 알 수 있다. 여섯째, 교육실습 유무에 따른 음악교수효능감은 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으나 교육실습 경험이 있는 예비교사들은 실습 경험이 없는 예비교사들에 비해 상대적으로 높은 정도의 음악교수효능감을 갖고 있었다. 이는 학교 현장에서의 실제적 경험이 예비교사의 음악교수효능감에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 동일 집단으로 분류하여 학기별 차이를 알아본 결과, 실습 유경험 집단의 효능감 차이는 유의하지 않았다. 그러나 실습 무경험 집단에서는 학생이해 및 존중 요인에 관하여 음악교수효능감의 차이가 나타났으며 3~5학기 집단의 음악교수효능감 정도가 비교적 높은 편으로 나타났다. 또한, 중등예비음악교사가 느끼는 음악교수불안과 음악교수효능감은 부적 상관관계를 나타냈다. 본 연구의 결과를 바탕으로 중등예비음악교사에 관한 제언은 다음과 같다. 첫째, 예비교사 양성과정에서의 실제적 교수경험의 기회 제공이 활성화되어야 한다. 이는 이론적 지식을 현장 경험에서 자연스럽게 접목하는 현행 교육봉사와 교육실습 제도보다 더 실효성 있는 방안이 마련되어야 될 필요가 있음을 의미한다. 둘째, 현행 교육실습의 긍정적 측면을 더욱 보완하여 교직 이수의 전반적인 과정과 학교 현장의 연계를 통한 프로그램이 활성화될 수 있는 방안이 마련되어야 한다. 끝으로, 교직전문성과 창의성을 갖춘 교사 양성을 위해 예비음악교사의 교육적 심리상태가 긍정적으로 형성될 수 있도록 교육실습 방안, 음악교수불안과 음악교수효능감에 대한 다양한 연구가 이루어지기를 기대한다.;The purpose of this study is to investigate the difference of music teaching anxiety and music teaching efficacy of pre-service secondary music teacher with and without teaching practicum. Therefore, 118 preliminary music teachers attending graduate schools of education in Seoul city were surveyed. After collecting questionnaire responses, frequency analysis, descriptive statistics, and one - way ANOVA were conducted to investigate the relationship of general characteristics, presence of teaching practicum and music teaching anxiety, music teaching efficacy of the pre-service secondary music teacher. This study also conducted relationship analysis between music teaching anxiety and music teaching efficacy. The results of the analyses are as follows. First, the overall music teaching anxiety of the secondary music teachers was relatively high, and the study derived that the state anxiety in the music class were higher than the characteristic anxiety outside of the music class. Additionally, according to the sub - factors of music teaching anxiety, pre - service music teachers attending graduate school of education had the highest degree of anxiety in order of 'teaching' and 'professional responsibility;' and they had lowest degree of anxiety in ‘music teaching.’ Having a relatively high level of teaching anxiety in ‘teaching’ and ‘professional responsibility’ can be due to the aspect of the two factors being teacher's core music teaching qualities. Secondly, there was a significant difference in gender and age among the differences in music anxiety according to general characteristics, but there was no significant difference in current school term. This suggests that the factors of music professor 's anxiety exist in various aspects such as personal experience, inclination, social context, etc. Secondly, among general characteristics, gender and age showed significant difference in music teaching anxiety while semester in school didn’t show any significant difference. This suggests that the factors of music teaching anxiety exist in various aspects besides current semester in graduate school, such as personal experiences, propensities, and social contexts. Third, the study has found that the presence of teaching practicums made significant difference in music teaching anxiety. The pre-service music teachers with experiences in teaching practicum had a relatively lower level of teaching anxiety than those who do not have experiences in teaching practicum. The results of this study show that pre-service secondary music teachers with the experiences in teaching practicum have relatively low characteristic anxieties and low state anxieties except the teaching factor which did not show any significant difference. Fourth, the pre-service secondary music teachers in the graduate school of education had high level of musical teaching efficacy and the highest level of efficacy in interpersonal relationship between teachers. On the other hand, personality education factor showed the lowest level of efficacy. This suggests that, in contrast to the curriculum instruction, the pre-service secondary music teachers have the greatest difficulty in guiding and forming relationship with the students. Fifth, the difference of music teaching efficacy according to general characteristics was not significant by gender and age, but musical teaching efficacy was significant difference in current school term. The teaching proficiency of music instruction had a high level of teaching efficacy in teaching and operation of music, and the personality education factor showed a lower degree of teaching efficacy than other factors. This shows that while we are confident in music classes related to majors, there is still a lack of teaching methods for personality education. Fifth, in factors of general characteristics, difference in gender and age didn’t show significant difference in music teaching efficacy. However, difference current semester in school showed significant difference in music teaching efficacy. Pre-service secondary music teachers had high music teaching efficacy in music class instruction and management, but they had relatively low teaching efficacy in personality education. This suggests that while they are confident in music classes that are related to their majors, there is still a lack of teaching methods for personality education. Sixth, there was no significant statistical difference in music teaching efficacy according presence of teaching practicum. However, pre-service teachers with teaching practicum experience had relatively higher degree of music teaching efficacy than pre-service teachers who did not have teaching practicum experience. This suggests that the teaching practicum in school field has a positive effect on the pre-service teacher's music teaching efficacy. In addition, the anxiety of music teaching and the music teaching efficacy of pre-service secondary music teacher showed negative correlation. Based on the results of this study, the suggestions for the pre-service secondary music teachers are as follows. The provision of teaching practicum experience in the process of training pre - service teachers should be promoted. This should be more effective than current education service and education practice system which naturally combines theoretical knowledge with field experience. Furthermore, the positive aspects of the current educational practice should be supplemented; there should be a plan to activate the programs which provides the linkage of the overall process of the teaching profession and the school site. As a conclusion, this study suggests that, to educate teachers with professionalism and creativity, various researches on teaching practicum, music teaching anxiety, and music teaching efficacy should be made so that the positive educational psychology of pre-service music teachers can be formed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE