View : 959 Download: 0

PBL을 적용한 현대음악 창작 수업에 대한 사례 연구

Title
PBL을 적용한 현대음악 창작 수업에 대한 사례 연구
Other Titles
A Qualitative Case Study of PBL-Applied Contemporary Music Creation Class
Authors
유제원
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
본 연구의 목적은 PBL을 적용한 현대음악 창작 수업을 설계하고 이를 실행하는 과정에서 수업에 참여한 학생들에게 나타나는 반응과 이에 대한 의미를 분석하는 것이다. 이를 위하여 8차시의 PBL을 적용한 현대음악 창작 수업을 설계한 후 K구 소재의 E 중학교 1학년 남학생 13명을 대상으로 적용하여 질적 사례연구를 진행하였으며 참여관찰, 사후 개별 면담, 수업 상황에서 발생하는 학습 자료를 연구도구로 설정하고 이에 대한 자료를 수집하고 결과를 도출하였다. 8차시의 PBL을 적용한 현대음악 창작 수업 설계는 조연순이 제시한 PBL의 학습과정에 따라 진행되었다. 먼저 2015 교육과정과 중학교 1학년의 특성을 고려한 교육과정 상의 영역 및 성취기준, 교과 역량을 추출한 후 추출한 내용을 바탕으로 두 개의 문제인 ‘소음 음악회 감상보고서 작성하기’와 ‘보이는 라디오 <마음의 소리> 프로그램 제작하기’를 발견하였다. 그 후 각 문제에 대한 역할과 상황을 설정하여 문제 시나리오를 개발하였다. 수업을 위하여 개발된 문제에 따라 8차시의 교수-학습의 내용을 정하고 그에 따른 학습 자료와 평가도구를 개발하였다. 수업을 설계한 후 본 연구의 연구기관인 E 중학교 1학년 여학생들을 대상으로 하여 예비연구를 실시하였으며 예비연구의 내용을 토대로 연구에 적용할 교수-학습 지도안을 수정, 보완하였다. 수업의 적용은 연구참여자들의 연구 동의서 작성 후 진행되었으며 적용의 과정에서 수집된 자료는 크레스웰(Creswell, 2015)의 나선형 자료 분석 방법에 의해 분석되어 그 결과를 도출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, PBL을 적용한 ‘소음 음악회 감상보고서 작성하기’수업에서 학생들에게 나타나는 현대음악에 대해 긍정적으로 인식이 변화되는 반응과 이에 대한 의미를 확인하였다. 둘째, PBL을 적용한 ‘보이는 라디오 <마음의 소리> 프로그램 제작하기’수업에서 학생들에게 나타나는 랩 사연을 창작을 통하여 자신감 향상의 반응, 음악극 창작을 통하여 또래관계 증진의 반응, 공감되는 학습주제에 따라 수업태도가 변화되는 반응과 이에 대한 의미를 확인하였다. 셋째, PBL을 적용한 창작활동 전반에서는 개인적 성향에 따라 문제 해결의 결과가 다르게 나타나는 반응, 모둠별 학습을 어려워하는 반응과 이에 대한 의미를 확인하였다. 위의 결과를 통하여 PBL을 적용한 현대음악 창작 수업에 참여한 학생들의 다양한 반응과 이에 대한 의미를 확인할 수 있었다. 따라서 본 연구는 PBL 학습, 현대음악, 창작 수업의 요소를 모두 포함하는 수업을 설계하여 교수-학습의 방안을 제시하였을 뿐만 아니라 설계된 수업을 실제 학교 현장에서 실행함으로써 수업의 실현 가능성을 확인하고 실제 수업의 과정을 분석하였다는 점에서 교육적 의의를 갖는다. 더 나아가 학교 현장에서 PBL 수업과 현대음악, 창작 수업이 활성화되기를 바라며 그로 인하여 학생들이 마주하고 있는 현대의 경쟁사회에서 주도적이고 협력적인 문제해결자로 성장하는데 도움이 되기를 기대한다. ;The research is aimed to design of PBL-applied contemporary music creation class and to analyze the responses from the learners. A qualitative case study is conducted by providing the total of eight PBL-applied contemporary music creation classes with thirteen male freshmen of one middle school in Seoul and the conclusion is drawn based on the learning materials achieved during classes, participation observations, and subsequent individual interview. According the learning process in PBL suggested by Younsoon Cho, two sets of problems are established based on covering area, achievement criteria, and core competency obtained from the curriculum for middle school 1st year: ‘Writing a report for noise concert’ and ‘Production of watching radio ’. With these problems, a scenario of the problems could be developed by setting their roles and situations. Afterward, the teaching and learning guidance plan for total of eight classes as well as the corresponding learning materials are built up and determined, respectively. Preliminary research using the designed PBL-applied contemporary music creation course is conducted with female freshmen of the same middle school, which allow further complementary revision of teaching and learning guidance plan to be used for the main research. Prior to the research, the research consent forms are agreed by the subjects and analysis of the collected data using spiral data analysis method proposed by Cresswell (2015) leads to the following conclusions: (1) Changes into the favorable attitude to contemporary music observed for the students during PBL-applied ‘Writing a report for noise concert’classes and its meaning therein are perceived. (2) Not only enhancement of self-confidence and peer relationship in creation of rap story and musical play, respectively, during PBL-applied ‘Production of watching radio ’classes, but attitude changes of students according to the level of sympathy for each learning topics and their meaning therein are also recognized. (3) The dependancy of problem solving results in the process of PBL-applied creation activities on students’ individual personality, reluctance in cooperative learning, and their meaning therein as well are identified. Various responses of students to PBL-applied contemporary music creation classes are analyzed comprehensively in this research. The major educational significance of this research is contribution of not only the class design covering PBL teaching, contemporary music, and creation activity, but also its feasibility by practical implication in the middle school. This research truly promotes the activation of PBL-applied, contemporary music, and/or creation classes in the work of school classrooms and thus encourages further the students to act as leading and cooperating problem-solvers in competitive society.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE