View : 274 Download: 0

존 아담스(John Coolidge Adams)의 <<엘도라도(El Dorada)>>(1991)에 대한 분석연구

Title
존 아담스(John Coolidge Adams)의 <<엘도라도(El Dorada)>>(1991)에 대한 분석연구
Other Titles
An Analysis of El Dorado (1991) by John Adams
Authors
양진경
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
윤승현

박인아
Abstract
미국 출신의 존 아담스(John Coolidge Adams, 1947~)는 미국의 포스트 미니멀리즘을 대표하는 작곡가 중 한 명으로 초기 미니멀리즘 작곡가들에게 영향을 받아 그 토대 위에 자신의 작곡기법을 발전시켰다. 본 논문에서 연구하고자 하는 《엘도라도》(El Dorado, 1991)는 아담스의 새로운 변화를 보이기 시작한 시점에 작곡된 곡으로 아담스의 이전 작품에서 찾아 볼 수 없는 불협화적 요소와 대위적 요소, 리듬의 불규칙성을 지니고 있을 뿐 아니라, 동시에 이전의 미니멀리즘의 특징이 남아있는 곡이다. 따라서 본 논문에서는 이 곡에 나타난 특징들을 통해 미니멀리즘의 단순한 요소가 어떻게 다양하게 전개되었는지 살펴보고, 이러한 새로운 시도를 통해 아담스가 어떻게 자신의 작곡기법을 발전시켰는지 밝히는데 목적이 있다. 이를 위해 먼저 아담스의 음악적 배경과《엘도라도》가 작곡되기 이전의 아담스의 미니멀리즘적 특징을 살펴보고, 작품을 분석하였다. 작품분석은 전체 형식과 전반적인 특징을 제시한 후, 각 소부분 별로 나타나는 모티브의 특징이 어떻게 변화하고 발전하는지에 관하여 알아보았다. 이 때 이 곡에서 수평적으로 나타나는 선율의 음조직과 수직적으로 나타나는 화성의 음조직을 밝히기 위해 집합이론과 변형이론을 적용하였으며, 아담스의 이전 음악에서 중요한 특징으로 꼽히는 계층화 이론을 통해 수평적인 선율의 짜임새를 살펴보았다. 이상의 분석을 통해 두 악장으로 구성되어 있는《엘도라도》는 이전의 미니멀리즘의 조성음악과는 달리, 12음의 사용과 선법음계의 사용으로 각 악장의 대조적인 전개를 보이면서 악장 간의 통일성을 부여하고 있다. 한편, 상행선율과 집합 3-2(013)는 이곡의 주요 모티브로 곡 전체에 끊임없이 제시되고 있으며, 다양한 리듬과 더불어 여러 개의 층(stratification)으로 분류되는 계층화 요소, 불협화적 코드 진행 등을 통해 이전의 미니멀리즘 음악에서 한층 더 발전하고 있음을 볼 수 있다.;John Coolidge Adams (1947~ ) is one of America's leading composers representing post-minimalism, as he was influenced by early minimalist composers and developed his compositional techniques on the basis of it. 《El Dorado》 (1991), the subject of the study, was composed at the beginning of a new change in Adams’ style, having discordant elements, contrapuntal procedures, rhythmic irregularity as well as a features of his earlier Minimalistic style. Therefore, this paper aims to examine how the simpler elements of Minimalism proceeds through the features of 《El Dorado》 and discovers how Adams developed his composition technique through these new attempts. For this purpose, the study first examines the musical background of Adams’ prior minimalist style, and contrasts it to the attributes of 《El Dorado》. After presenting the overall form and elements, this dissertation analyzes how the characteristics of the motives appearing in each subpart change and develop. As part of this, the paper applies set and transformation theory in order to reveal the horizontally appearing tonality of the melodic pitches and the vertically appearing tonality of the harmony in 《El Dorado》. In addition, it examines the structure of horizontal melody through stratification theory, which is considered as an important feature of Adams' previous music. This dissertation demonstrates that 《El Dorado》, unlike his prior minimalist works, uses all twelve notes and preliminary musical scales to give unity throughout the two movements, by showing the contrasting development of each movement. On the other hand, the ascending melody and the set 3-2 (013) are motives which are presented constantly throughout the whole piece. Through the elements of various rhythms, layering materials into several stratifications, and discordant elements, 《El Dorado》 demonstrates how Adams had advanced further from previous minimal works.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE