View : 876 Download: 0

학부모 운영 방과후 학교 오케스트라 사례연구

Title
학부모 운영 방과후 학교 오케스트라 사례연구
Other Titles
A case study of a parent-managed after-school orchestra program
Authors
장희원
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
석문주
Abstract
본 연구는 학부모 운영 방과후 학교 오케스트라의 사례를 연구함으로서 학부모의 활동요인과 그에 대한 인식을 알아보며 학생의 오케스트라 경험을 파악하는데 있다. 연구를 위해 학부모가 방과후 학교 운영을 한다는 것은 특이한 요소로 질적 사례분석을 하였고, 이를 위하여 학부모가, 학생, 강사, 교사 총 16인을 인터뷰하였으며 오케스트라 수업 10회 참여관찰을 하였다. 또한 학생의 오케스트라 경험을 보기 위해 45명에게 설문지 조사를 하였다. 본 연구의 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 학부모 운영은 긍정적인 효과와 부정적인 효과를 모두 갖고 있었다. 긍정적 요인은 학부모 활동을 통하여 학부모는 다른 학부모와 교류를 하며 다양한 정보를 습득할 수 있다는 것이다. 정보는 교육적인 정보가 주를 이루며 오케스트라를 통하여 알게 된 학부모와 학생들은 또래관계를 형성하고 있었다. 부정적인 요인으로는 학부모후원회에서 운영을 하는데 많은 학부모의 참여로 방향성을 잡기가 어렵다는 것이다. 학부모가 운영한다는 점에서 다른 학부모의 의견이 쉽게 전달되었고, 학부모 개개인의 목적이 다양하고 목표와 기대치가 다름으로 운영을 이끌어 나가기 어려웠다. 둘째, 학부모 운영에 대한 인식을 학부모, 학생, 강사와 교사의 입장에서 알아보았다. 학부모는 입단 초기 학생의 목표는 오케스트라를 통한 음악실력 향상과 사회성의 신장이었다. 입단 후 오케스트라의 입단 동기가 만족되고, 오케스트라의 실력이 향상되는 것이 학부모의 영향을 받는 것을 인지하게되며, 오케스트라 활동을 적극적으로 활동하는 동기로 작용하였다. 학부모는 자신을 오케스트라의 일원으로 인식하고 적극적으로 개입하게 되는 것을 알 수 있었다. 학생의 경우 학부모를 ‘지지자’로 보고 활동에 대한 감사함을 느끼고 있는 것을 알 수 있었으며, 학생의 오케스트라 활동에 긍정적인 요소가 되었으나 학부모의 활동이 일부 학생에게 스트레스로 작용하기도 하였다. 강사와 교사는 학부모의 참여로 ‘업무의 분업화’가 이루어지고 있었다. 학부모의 도움으로 강사는 수업에 집중할 수 있었으며, 교사는 관리자의 업무에 집중 할 수 있었다. 학부모가 학생의 오케스트라 활동을 지켜보면서 오케스트라에 대한 정보가 이해도가 높아 운영의 실질적인 도움을 줄 수 있었다.하지만 학부모의 과도한 정보는 강사와 교사의 수업진행에 어려움을 주기도 하였다. 셋째. 설문지를 통하여 오케스트라에서 학생들이 어떠한 경험을 했는지를 총체적으로 확인하였으며, 심층 인터뷰를 통하여 학생의 입장에서 본 학부모의 오케스트라 참여 의미와 특징을 알아보았다. 학생이 오케스트라를 특별하다고 인식 하고 있었는데 그 이유에는 주위 학부모나 학교에서의 높은 인식이 소속감으로 이어지고 있었으며, 그 외에 오케스트라 대회로 높은 성취감을 가지며 캠프를 통하여 유대관계가 발전되는 모습을 보였다. 마지막으로 오케스트라의 ‘자리’의 의미를 학생과 학부모 입장에서 연구하였다. 오케스트라 자리는 학생과 학부모에게 의미가 있다. 학생은 자리를 성취해야 할 목표로 보고 있었으며, 학부모는 오케스트라의 자리는 학부모의 활동과 연결되어 볼 수 있었다. 본 연구는 학부모운영 방과후 학교 오케스트라를 다양한 측면에서 분석함에 따라 학부모의 역할과 효과, 인식을 살펴보고 학생의 오케스트라 경험을 다루는것에 의미가 있다.;The study observes an after-school orchestra program managed by the parents of the children in the orchestra to identify the followings: the factors that induce active participation of the parents; how it is perceived; and the student’s experience of the program. Because the parent-managed after-school program is an unusual case, the study conducted a qualitative analysis by having interviews with parents, students, instructors and teachers and by participatory observations. The results of the study are summarized as follows. First, the parent-management had positive and negative effects. The positive effect was that the parents were able to acquire various information on children’s education, by interacting with other parents. Furthermore, the children of the parents who formed a close relationship through the orchestra also had a good relationship. The negative effect was the difficulty of the parent-supporter association to converge on the direction of its operation due to a large number parent participation that produced diverse opinions, goals and expectations. Second, the perceptions on the parental support from the perspectives of parents, students, instructors and teachers were identified as the follows. For the parents, as the period of involvement in the orchestra increased, the parents perceived themselves more as a member of the orchestra rather than parents of their child/children and made them to participate more actively. In the case of the students, the support from their parents was a positive factor since they appreciated their parent’s participation and viewed them as ‘supporters’ to their activity. Lastly, for the instructors and teachers, the participation of the parents allowed a division of labor. The instructors were able to focus more on the lesson while the teachers were able to focus on the management work. Third, the students had a high sense of belonging to the orchestra. It seemed that the high-performance results and participation in orchestra camps formed a group fellowship. As a result, it had a positive impact on the students’ friendships and school life. Also, the seating arrangement in the orchestra served as an important motive and a goal for the students, encouraging the students to prepare and practice for the class, in order to sit in the concertmaster seat or in the front seats of the orchestra. The leadership of the conductor had both positive and negative effects to the students and the instructors The paper is meaningful in a way that it analyzes the parent-managed after-school orchestra program in diverse aspects, which helps us to understand the role of the parents, the effects and how they are perceived, as well as the students’ experience of participating in the orchestra.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE