View : 583 Download: 0

중등음악교사 간의 교사멘토링 경험과 음악교사효능감의 상관관계

Title
중등음악교사 간의 교사멘토링 경험과 음악교사효능감의 상관관계
Other Titles
A study on The correlation between teachers' mentoring experience and music teacher's sense of efficacy among secondary school music teachers.
Authors
장미
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은경
Abstract
본 연구의 목적은 중등음악교사 간의 교사멘토링 경험과 음악교사효능감의 상관관계를 알아보고, 연구결과를 바탕으로 교사멘토링이 멘토교사와 멘티교사 모두의 교사효능감을 향상시키는 것을 입증하는 것에 목적이 있다. 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 중등음악교사 간의 교사멘토링 경험에 따른 음악교사효능감의 차이가 있는가? 둘째, 각 교사멘토링 기능의 하위변인(경력개발 기능, 심리사회적안정 기능, 역할모델 기능)이 멘토의 음악교사효능감과 어떤 상관관계가 있는가? 셋째, 각 교사 멘토링 기능의 하위변인이 멘티의 음악교사효능감과 어떤 상관관계가 있는가? 이러한 연구문제를 검증하기 위해 본 연구자는 설문을 통한 양적연구와 심층면담을 통한 질적연구를 병행하였다. 서울과 경기지역의 중등음악교사를 대상으로 한 멘토링 기능과 음악교사효능감 검사에서 회수된 103개의 결과 중 불성실한 응답을 제외한 총 94개의 응답자료를 SPSS Statistics 20 for Windows 프로그램을 사용하여 분석하였다. 교사의 교사멘토링 경험에 따른 음악교사효능감의 차이를 알기위해 독립표본 t 검정과 일원배치분산분석(ANOVA)을 사용하였고, 멘토와 멘티 각각의 멘토링 기능과 음악교사효능감의 상관관계를 알아보기 위하여 이변량 상관계수분석을 진행하였다. 또한 멘토링에 참여한 경험이 있는 현직 음악교사 4명과 심층면담을 실행하고, 이를 전사한 자료를 분석하여 양적연구결과에 따라 해석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 멘토링 경험에 따른 음악교사효능감의 차이를 살펴본 결과 멘토링 경험이 있는 교사가 그렇지 않은 경우보다 생활지도 효능감에서 높은 효능감을 보였다. 또한 비공식적 멘토링을 경험한 교사보다 공식적 멘토링을 경험한 교사가 행정업무 효능감이 높았고, 멘토링 관계를 6개월 이상 1년 미만의 기간 동안 지속한 경우가 그보다 적거나 오랜 기간 이루어진 경우보다 음악교과지도 효능감에서 높게 나타났다. 마지막으로 전반적인 멘토링 과정에 대한 만족도가 높을수록 음악교과지도와 교내음악활동지도에서 효능감이 높게 나타났다. 이는 6개월 이상 1년 미만 지속되는 공식적 멘토링이 음악교사의 행정업무와 생활지도에서 긍정적인 영향을 미쳤으며, 멘토링에 대한 긍정적 경험은 교과 및 음악동아리활동지도 등에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 유추할 수 있는 결과이다. 둘째, 멘토교사가 경험한 멘토링 기능과 음악교사효능감의 상관관계를 분석한 결과 심리사회적안정 기능과 행정업무 효능감 간의 관계를 제외한 모든 하위변인에서 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 가장 높은 상관관계를 보인 3개의 효능감 하위변인은 음악교과지도 효능감, 교내음악활동지도 효능감, 대인관계 효능감으로 나타났다. 실제로 멘토교사들은 자신의 상태 점검, 음악교사로서의 사명감에 대한 나눔, 멘티의 성향에 대한 이해와 배려를 통해 효능감이 향상되는 것으로 나타났다. 셋째, 멘티교사가 경험한 멘토링 기능과 음악교사효능감의 상관관계를 분석한 결과 모든 하위변인 간에 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 가장 높은 상관관계를 보인 3개의 효능감 하위변인은 음악교과지도 효능감, 교내음악활동지도 효능감, 행정업무 효능감으로 나타났다. 멘티교사는 멘토의 역할 수행을 관찰하는 역할모델 기능이 효능감과 가장 강한 상관이 있는 것으로 나타났다. 특히 멘토교사가 존경할만한 인물이거나 다른 전공을 가진 교사일 경우 효능감향상에 많은 도움을 받는 것으로 나타났다. 이러한 상관관계 분석결과는 교사멘토링 경험에 대한 긍정적 인식이 교사효능감에 긍정적인 영향을 줄 수 있으며, 음악교과수업 외에도 특히 멘토에게는 다른 교사와의 협력 또는 관게형성에, 멘티에게는 행정업무처리에 도움을 줄 수 있다고 유추할 수 있다. 심층면담을 통한 질적연구 분석결과 전체적인 면담내용을 살펴보았을 때 대부분의 교사가 교사멘토링에 대해서 긍정적으로 인식하고 있으며, 실제 멘토링이 멘토와 멘티 모두에게 긍정적인 영향을 미치고 있다고 응답하였다. 또한 교사멘토링이 잘 이루어질 경우 초임교사의 교직적응 뿐만 아니라 초임교사와 경력교사 모두의 전문성 향상으로 이어질 수 있을 것으로 기대하고 있었다. 본 연구는 음악교사 간의 멘토링 경험과 음악교사효능감의 상관관계를 알아봄으로써 멘토링 프로그램이 중등음악교사의 교사효능감 향상에 효과를 미치고 있음을 입증하는데 의의가 있다. 이 연구를 통해 교사들 간의 멘토링 프로그램이 더 활성화되고, 더 많은 교사들이 이에 참여할 수 있는 기회와 여건이 마련될 수 있기를 기대하는 바이다. ;The purpose of this study is to examine the correlation between teachers' mentoring experience and music teacher's sense of efficacy among secondary school music teachers and aims to propose effective mentoring plan which can improve a sense of efficacy of both mentor and mentee teachers based on the results of the study. The following research problems were set up in accordance with the study purpose. First, is there a difference in the sense of efficacy depending on the teacher mentoring experience among middle school music teachers? Second, how does the sub-variables (career development function, psycho-social stability function, and role model function) of each teacher's mentoring function relate to mentor's music teacher's sense of efficacy? Third, what is the correlation between the sub-variables of each teacher mentoring function and mentee's music teacher's sense of efficacy? Fourth, how does teacher mentoring experience among secondary school music teachers influence music teacher's sense of efficacy? In order to verify these research questions, the study conducted quantitative research through questionnaires and qualitative research through in-depth interviews. Noe (1985) mentoring function test and Choi Mi-yeong (2012) music teacher efficacy test were modified to meet the purpose of the study. Mentoring function and music teacher efficacy test were conducted for secondary school music teachers in Seoul and Gyeonggi area. A total of 94 replies were analyzed using SPSS statistics 20 for windows program excluding unreliable response. The results of this study are as follows. First, the independent sample T test and the ANOVA were used to figure out the difference between the group mentoring function and the music teacher's sense of efficacy according to the teacher's background variables. In order to examine the correlation between the mentoring function and the music teacher's sense of efficacy of each mentor and mentee, the study conducted bivariate correlation coefficient analysis. In addition, in-depth interviews with four current music teachers who have participated in mentoring were conducted and analyzed. and the results are as follows. First, as a results of examining the difference between music teachers' sense of efficacy according to mentoring experience, teachers with mentoring experience showed higher sense of efficacy in life guidance efficacy than those who did not. In addition, teachers who experienced formal mentoring more than teachers who experienced informal mentoring were more likely to have higher administrative sense of efficacy than those who experienced informal mentoring, and those who continued mentoring relationship for 6 months to less than 1 year, showed a higher sense of efficacy in music curriculum instruction than those who had less or more than the same period. Finally, the higher the level of satisfaction of the overall mentoring process, the higher the sense of efficacy was in the music curriculum instruction and in-school music activity instruction. This suggests that formal mentoring, which lasted from 6 months to less than one year, had a positive effect on the administrative tasks and life guidance of music teachers. It can be deduced that the positive experience of mentoring is highly likely to have a positive effect on the instruction of curriculum and music club activities. Second, as a result of analyzing the correlation between mentoring function and music teachers' sense of efficacy experienced by mentor teachers, there was a static correlation between all the sub-variables except the relationship between psychosocial stability function and administrative work efficacy. It was revealed that the three highest sense of efficacy sub-variables were musical curriculum instruction efficacy, in-school music activity instruction efficacy, and interpersonal efficacy. In fact, mentor teachers seemed to have improved their sense of self-efficacy by examining their status, sharing their sense of duty as a music teacher, and understanding and caring about mentee's personality. Third, the correlation between mentoring function and music teachers’sense of efficacy was found to have a static correlation with all sub-variables. The three highest efficacy sub-variables showed musical instruction efficacy, in-school music activity instruction efficacy, and administrative work efficacy. The mentor teacher showed the strongest correlation with the role model functioning ability to observe the mentor's role performance. In particular, it was revealed that in the case of mentor teachers who are highly respected or who have other majors, tend to get more help to improve their sense of efficacy. The results of this correlation analysis show that positive perception of teachers' mentoring experience can positively affect teachers' sense of efficacy. In addition to the music subject instruction, it also helps particularly mentors to cooperate with other teachers or to form relationships with them, and thus indicating the fact that it can also give assistance for mentees to handle administrative affairs. As a result of the qualitative research analysis through the in-depth interview, considering the contents of the interview, most teachers were positive about the teacher mentoring, and they responded that the actual mentoring had a positive effect on both the mentor and the mentee. In addition, if teacher mentoring is successful, not only initial teachers' adaptation to teaching but also improvement of professionalism of beginning teacher and career teacher are expected. This study has a significance in that it manifested that mentoring program has positively affected middle school music teachers’ sense of efficacy by identifying the correlation between mentoring experiences among music teachers and their sense of efficacy. It is expected that mentoring programs among teachers can become more active through this study, and better opportunities and conditions would be established for more teachers to participate.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE