View : 858 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
정해진
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선
Abstract
본 논문은 본인의 석사과정 이수를 위한 졸업연주 곡목인 L. v. Beethoven의「Piano Sonata No. 27, Op. 90」, R. Schumann의「Faschingsschwank aus Wien, Op. 26」, M. Glinka-M. Balakirev의「The Lark」, 그리고 S. Prokofiev의「Piano Sonata No. 1, Op. 1」에 대한 연구이다. 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)은 총 32곡의 피아노 소나타를 작곡하였다. 그가 작곡한 32개의 피아노 소나타 중「Piano Sonata No. 27, Op. 90」은 1814년에 작곡된 것으로, 베토벤의 중기 소나타 마지막 작품에 해당되며 낭만성이 더해지는 후기 소나타를 잇는 과도기적 작품이라고 할 수 있다. 전체 2악장 구성으로 제 1악장은 e minor의 소나타 형식을 지니고 제 2악장은 제 1악장과 같은 으뜸음조인 E Major로 론도 형식을 지닌다. 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)은 어렸을 때부터 문학에 관심이 많았다. 문학과 관련한 감정표현들을 자신의 피아노 음악과 가곡 속에 잘 표현해냈다. 그의 대표적 성격소품 중 하나인 빈사육제「Faschingsschwank aus Wien, Op. 26」는 1839년에 작곡되었다. 그가 빈에서 겪은 사육제의 소란스럽고 유쾌한 분위기를 표현해 낸 곡이다. 총 다섯 개의 곡으로 구성되어 있으며 제 1곡 Allegro는 자유로운 론도 형식, 제 2곡 Romanze는 3부 형식, 제 3곡 Scherzino는 작은 론도 형식, 제 4곡 Intermezzo는 3부 형식, 제 5곡 Finale는 소나타 형식이다. 발라키레프(Mily Balakirev, 1837-1910)는 러시아의 피아니스트이자 작곡가이며 지휘자이다. 그의 대표적인 피아노 작품으로는 러시아의 민속적 요소를 사용하고 ‘동양적 환상곡’의 부제를 지닌「Islamey」가 있다. 본인이 연주한「The Lark」는 러시아 국민주의 음악의 창시자인 글린카(Mikhail Glinka, 1804-1857)의 가곡 중 가장 잘 알려진「종달새」라는 곡을 가지고 발라키레프가 피아노곡으로 편곡한 것이다. 이 작품은 러시아 음악의 전형적인 선율과 성격을 보여준다. 주제에 이어 왼손반주의 패턴과 오른손의 장식적인 변화로 변주가 시작되는 변주곡 형태이다. 곡 중간에 종달새를 표현하는 꾸밈음들이 여러 번 등장해 화려함을 더해준다. 프로코피에프(Sergei Prokofiev, 1891-1953)는 20세기 피아노 음악에 많은 영향을 끼친 작곡가다. 그는 피아노 소나타를 총 9곡 작곡하였고, 그 중「Piano Sonata No. 1, Op. 1」은 첫 번째 소나타로 단악장 곡이다. 원곡은 1907년에 f minor의 3악장으로 작곡되었는데, 1909년 프로코피에프 자신에 의해 2악장과 3악장을 삭제하였다. 서정성이 짙은 낭만적 선율을 사용하였고, 형식은 고전 소나타와 비슷하나 잦은 전조와 잦은 변박 그리고 화성이나 음색을 보았을 때 현대적인 요소가 나타나는 것을 볼 수 있다.;The purpose of this thesis is to examine four works which were performed for author’s graduation recital for master’s degree. This paper is about L. v. Beethoven「Piano Sonata No. 27, Op. 90」, R. Schumann 「Faschingsschwank aus Wien, Op. 26」, M. Glinka-M. Balakirev「The Lark」, and S. Prokofiev「Piano Sonata No. 1, Op. 1」. Ludwig van Beethoven(1770-1827) composed 32 Piano Sonatas. Among 32 Piano Sonatas that he composed,「Piano Sonata No. 27, Op. 90」is the last work of his middle compositional period in 1814. It is in 2 movements. The first movement is in Sonata Form which is in e minor, The second movement in rondo form which is in E Major has the same tonality as the first one. Robert Schumann(1810-1856) was interested in literature. He was excellent at expressing literary connections in his music.「Faschingsschwan k aus Wien, Op. 26」, one of his cyclic character pieces, was composed in 1839. It is a work expressing the excited and pleasant mood of Carnival that he had experienced in Wien. It consists of 5 movements, Allegro-Romanze-Sc herzino-Intermezzo-Finale. The first work, Allegro is in modified rondo form. The second work, Romanze is in three part form. The third work, Scherzino is in small rondo form. The fourth work, Intermezzo is in three part form and, the Finale is in sonata form. Mily Balakirev(1837-1910) is a Nationalist composer in Russia. He is also a conductor and a pianist. His representative piano work is 「Islamey」 that used Russian folk elements and subtitled ‘Oriental Fantasy’. 「The Lark」was arranged for a piano by Balakirev with Mikhail Glinka’s (1804-1857) best known song 「The Lark」. Mikhail Glinka(1804-1857) acknowledged as the Father of Russian Nationalist music. This work shows the melody and character of typical Russian music. Following the theme, it is a kind of variation that leads to the change of the left hand's accompaniment pattern and the decorative melodic line of the right hand. In the middle part of music, the embellishment expressing larks appears several times and adds to the splendor. Prokofiev(1891-1953) is a composer who influenced piano music of 20th century. He composed 9 Piano Sonatas, Among them, 「Piano Sonata No. 1, Op. 1」 is the first Sonata in one movement. The work was originally composed in 1907 with 3 movements in f minor, However the second and third movements were erased by him. He used romantic melodies with deep lyricism. It is a work of sonata form. It includes modern elements such as sudden modulations, tempo changes, chromatic relations and percussive rhythms.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE