View : 868 Download: 0

베토벤 피아노 소나타의 변주악장에 관한 연구

Title
베토벤 피아노 소나타의 변주악장에 관한 연구
Other Titles
A Study on Variation Movements in Ludwig van Beethoven's Piano Sonata
Authors
김지영
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원
Abstract
본 논문은 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770~1827)의 피아노 소나타 안에 쓰여진 변주악장에 관한 연구이다. 베토벤은 음악사적으로 손꼽을 수 있는 위대한 작곡가 중 한사람으로, 고전시대의 양식을 발전시켜 낭만시대에 큰 영향을 끼친 작곡가이다. 특히 그의 생애 전반에 걸쳐 작곡된 32개의 피아노 소나타는 피아노 음악문헌에서 중요한 위치를 차지하고 있다. 기악 음악장르의 하나인 변주곡(Variation)은 르네상스 시대부터 작곡되기 시작하였다. 스페인의 작곡가 카베손(Antonio de Cabezon, 1510~1566)이 디페렌시아(Diferencia)를 작곡하고 영국 버지널리스트들에게 영향을 주면서 변주곡은 발전 되었다. 변주곡은 크게 연속적 변주곡과 단락적 변주곡으로 나눠지고, 기법에 따라 장식적인 것과 성격적인 것으로 나눌 수 있다. 변주곡은 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685~1750)가 성격적 변주곡인 골드베르크 변주곡(Goldberg Variations, BWV 988)을 작곡하면서 크게 발전되었다. 바흐에 이어 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732~1809)은 자신의 피아노 소나타에 변주기법을 사용하여 곡을 전개함으로써 소나타 안에 변주기법을 도입하였고, 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756~1791) 역시 자신의 소나타 안에 변주악장을 집어넣어 고전주의 소나타와 변주곡이 접목되기에 이르렀다. 베토벤은 독립적인 변주곡뿐만 아니라 교향곡, 실내악 기악소나타 등의 많은 기악작품에서 변주형식을 사용하였다. 베토벤의 피아노 소나타 32개 중 5개의 소나타 안에 변주곡 형식이 쓰였는데 Sonata Op. 14 No. 2 in G Major 제 2악장, Sonata Op. 26 in A-flat Major 제 1악장, Sonata Op. 57 'Appassionata' in f minor 제 2악장, Sonata Op. 109 in E Major 제 3악장, Sonata Op. 111 in c minor 제 2악장이 이에 해당된다. 이 작품들에 대한 연구를 통하여 베토벤 소나타의 변주악장이 간단한 장식적 변주곡부터 성격적 변주곡까지 발전하는 과정을 알 수 있다. 특히 베토벤 후기 소나타에 있는 변주악장은 자유로운 성격적 변주곡으로 그의 독립적인 변주곡만큼이나 훌륭하게 평가되며 이는 낭만시대의 성격 변주곡에 영향을 끼쳤다.;This paper studies variation movements in piano sonatas by Ludwig van Beethoven. Beethoven is one of the greatest composers in music history, having enormous impacts on the Romantic period by developing the forms and styles of the classical period. His 32 Piano Sonatas written throughout his life especially hold an important position in the literature of piano music. Variations, a genre of instrumental music, began to be written during Renaissance. Their development was driven by a Spanish composer named Antonio de Cabezon(1510~1566) who wrote Diferencia and had influences on British virginalists. Variations are mainly classified as a continuous and sectional ones. They are further divided into ornamental and character ones according to techniques. When Johann Sebastian Bach wrote a character variation titled "Goldberg Variations, BWV 988," it led to the splendid development of variations. Following Bach, Franz Joseph Haydn introduced a variation technique to his sonatas. Wolfgang Amadeus Mozart also put variation movements in his sonatas, incorporating variations into classical sonatas. Beethoven used a variation form in many of his instrumental music works including symphonies, chamber music, instrumental sonatas as well as independent variations. Of his 32 Piano Sonatas, five sonatas contained a variation form including 2nd movement of , 1st movement of , 2nd movement of , 3rd movement of , and 2nd movement of . The variation movements in his later Piano Sonatas are character variations in freely organized form, and have received as remarkable evaluations as his independent variations. They have tremendous impacts on character variations during the Romantic period.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE