View : 2013 Download: 0

Edvard Grieg의 ⌜Sechs Lieder, Op. 48⌟연구

Title
Edvard Grieg의 ⌜Sechs Lieder, Op. 48⌟연구
Authors
박가영
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은
Abstract
19세기 유럽은 시민들이 자유와 평등을 위해 투쟁했던 프랑스 혁명의 영향을 받았던 시기이며, 이러한 혁명은 자연스럽게 음악에도 영향을 끼쳤다. 이 영향 아래 있던 이들은 각 나라의 민요와 민속춤을 사용해 자국의 민족적 정체성을 나타내고자 했고, 이로 인해 민족주의 음악이 생겨나게 되었다. 이러한 양상은 동부 유럽과 러시아, 북유럽의 스칸디나비아 반도를 중심으로 일어났다. 에드바르드 그리그(Edvard Hagerup Grieg, 1843-1907)는 스칸디나비아 반도에 위치한 노르웨이에서 태어났으며, 노르웨이의 대표적인 민족주의 음악가로 불린다. 노르웨이의 민속음악에는 고대음악과 중세음악의 특징들이 많이 남아있어 중세 교회 선법을 기초로 작곡된 곡들이 많다. 이외의 음악적 특징으로는 소박하고 서정적인 발라드나 민요의 영향을 많이 받았다는 것과 도약, 반음계적 선율의 사용, 부점, 변박 그리고 꾸밈음의 사용이 있다. 노르웨이 민속춤은 스프링당스(Sprindans), 할링(Halling), 강가르(Gangar)를 포함하는데, 노르웨이 작곡가들은 이 춤곡들의 리듬을 사용하여 많은 곡을 작곡하였고, 민속악기들로부터 영감을 얻어 곡을 쓰기도 하였다. 본 논문에서 살펴볼 그리그의 ⌜여섯 개의 노래(Sechs Lieder), Op. 48⌟은 총 6곡으로 구성되어 있으며, 6명의 독일 시인들의 시에 곡을 붙여서 완성된 가곡집이다. 첫 번째 곡은 따뜻한 봄 향기를 반기는 소녀의 마음을 표현하였고, 두 번째 곡은 사랑하는 이의 죽음에 대한 슬픔과 평안을 빌어주는 내용이며, 세 번째 곡은 서로의 사랑을 말하지 않아도 알고 있다는 설레는 마음을 담고 있다. 네 번째 곡은 사랑하는 두 남녀의 모습을 대담하게 표현하고 있으며, 다섯 번째 곡은 장미도 시간이 지나면 시들 듯, 사랑도 이와 같음을 이야기 하고 있으며, 여섯 번째 곡은 꿈이 현실이 되어 황홀한 사랑을 하는 내용을 표현하였다. 본 논문은 그리그의 ⌜여섯 개의 노래(Sechs Lieder), Op. 48⌟에 관한 연구로, 작품 ⌜여섯 개의 노래(Sechs Lieder), Op. 48⌟을 구성하는 여섯 곡들의 분석을 통해 그리그가 노르웨이 음악의 민속적 요소를 어떻게 사용하였는지 알아보고자 한다.;This study examines Grieg's ⌜Sechs Lieder, Op. 48⌟, focusing on the folkloric elements of the Norwegian music. Edvard Grieg, a composer of over 150 songs, wrote the ⌜Sechs Lieder, Op. 48⌟ in 1889. This musical work exhibits the composer's nationalistic tendency through the use of musical elements derived from Nowegian folk music. Grieg is widely considered as one of the prominent figures of Norwegian nationalism in music. Retaining the Romanticism by which he was significantly influenced in Germany, Grieg incorporated Norwegian folk elements in his musical works. He also collected Norwegian folk songs, and composed songs inspired by Norwegian folk dances and traditional musical instruments. Grieg's ⌜Sechs Lieder, Op. 48⌟ consists of 6 songs: the first song `Gruss' expresses the vibrant greeting of spring, featuring Norwegian folk elements such as broad leaps of melody and syncopations; the second song `Dereines, Gedanke mein' expresses sorrow from death of a loved one in a dark and sincere manner, limiting the register of the melody within the interval of the 7th from D to C#, and employing a recitative-like passage to deliver a somewhat dialogue-like expression; the third song `Lauf der Welt' shows the anxiety of a new lover, featuring `Halling', a Norwegian folk dance rhythm; the fourth song `Die Verschwiegene Nachtigall' is a bold expression of love, featuring the instrumental technique of `Hardanger fiddle', a traditional Norwegian musical instrument, and the sound imitating a nightingale; the fifth song `Zur Rosenzeit' sings the inevitable fact that, as if the most beautiful rose falls, even love will fade as time goes by, featuring syncopation, one of characteristics in Norwgian folk music, throughout the song; These six songs constituting ⌜Sechs Lieder, Op. 48⌟ show Grieg's musical traits and folkloric elements in various ways.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE