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dc.contributor.advisor유세경-
dc.contributor.authorYUAN, MENG-
dc.creatorYUAN, MENG-
dc.date.accessioned2018-09-05T08:24:18Z-
dc.date.available2018-09-05T08:24:18Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.otherOAK-000000150846-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000150846en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/245785-
dc.description.abstract본 연구는 글로벌 시대 속에서 일본 애니메이션이 중국에서 큰 인기를 모으고 있는 현상을 문화적 다원주의 관점에서 설명하기 위해 수용자들의 일본에 대한 문화적 근접성, 장르적 친숙도와 일본 애니메이션 시청 동기 그리고 만족도를 살펴보았다. 그리고 문화적 근접성과 장르적 친숙도가 일본 애니메이션 수용자들의 시청 동기에 얼마만큼 영향을 미치는지, 시청 동기가 시청 만족도에 얼마나 영향을 미치는지, 문화적 근접성과 장르적 친숙도가 시청 만족도에 얼마나 영향을 미치는지 함께 살펴보았다. 일본 애니메이션 수용자 총 162명을 대상으로 수용자들이 느끼는 일본에 대한 문화적 근접성 요인을 알아본 결과 "일본 동경과 친밀감", "일본식 생활 방식과 일본 문화 호감도", "일본식 가치관에 대한 호의" 이렇게 총 3가지로 나타났다. 장르적 친숙도 요인을 알아본 결과 "일본 애니메이션의 내용에 대한 호의", "일본 애니메이션의 스타일에 대한 호의" 이렇게 2가지로 나타났다. 시청 동기는 "일본 애니메이션 질의 우수성", "습관 및 시간 보내기", "정보 추구", "대인 관계 추구" 이렇게 4가지 요인으로 도출되었다. 수용자들의 시청 만족도 요인은 "시간을 보내다", "정보 추구"로 분류되었다. 문화적 근접성이 시청 동기에 미치는 영향을 살펴보기 위해 다중회귀분석을 실시하였는데 분석 결과는 다음과 같이 정리할 수 있다. 일본식 생활 방식과 가치관에 호의를 가진 수용자들일수록 일본 애니메이션을 볼 때 원하는 정보를 구하며 일본 애니메이션의 높은 질을 좋아하기 때문에 일본 애니메이션을 시청하는 것으로 드러났다. 그리고 일본식 가치관에 호의를 가진 수용자들일수록 새로운 대인 관계를 만들고 유지하기 위해 일본 애니메이션을 시청하고 있었다. 또한 일본과 일본인에 친밀감을 느끼고 일본에 지리적인 근접성을 느끼는 사람일수록 일본 애니메이션의 높은 질을 좋아하고 시간을 때우기 위해 일본 애니메이션을 시청하는 것으로 나타났다. 장르적 친숙도가 시청 동기에 영향을 미치는 다중회귀분석 결과를 보면 다양한 일본 애니메이션의 내용을 친숙하고 등장인물 등 일본 애니메이션의 스타일을 좋아하는 수용자들일수록 대인 관계 추구하고 일본 애니메이션의 높은 질을 좋아하기 때문에 일본 애니메이션을 시청하는 것으로 드러났다. 또한 다양한 일본 애니메이션의 내용을 친숙한 수용자들일수록 원하는 정보를 구하며 시간을 때우기 위해 일본 애니메이션을 시청하는 것을 알 수 있다. 일본 애니메이션 시청 동기가 시청 만족도에 미치는 영향력에 관련된 결과들을 종합해본 결과를 보면 "일본 애니메이션 질의 우수성", "정보 추구" 요인이 두 가지 만족도 요인 모두에게 영향력을 미치고 있다는 것이다. 이밖에 "습관 및 시간 보내기"와 "대인 관계 추구" 요인은 "시간을 보내다"라는 만족도 요인에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 문화적 근접성이 시청 만족도에 영향을 미치는 결과 "일본 동경과 친밀감", "일본식 생활 방식과 일본 문화 호감도", "일본식 가치관에 대한 호의" 세 가지 문화적 근접성 요인은 "시간을 보내다"라는 만족도 요인에 영향을 미치는 것을 볼 수 있다. 이것 이외에 일본식 가치관에 호의를 가진 수용자들일수록 일본 애니메이션을 본 후에 "정보 추구"라는 만족도 더 높은 것으로 나타났다. 장르적 친숙도가 시청 만족도에 영향을 미치는 다중회귀분석 결과를 보면 "일본 애니메이션의 내용에 대한 호의"와 "일본 애니메이션의 스타일에 대한 호의" 두 가지 장르적 친숙도 요인은 "시간을 보내다"와 "정보 추구"라는 두 가지 만족도 요인에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 또한 문화적 접근성과 장르적 친숙도의 상관관계 분석을 통해 한 상관도 높은 요소 "일본 애니메이션의 내용에 대한 호의"를 제거 남아 있는 다른 요인을 다중회귀분석을 실시하였는데 종합적으로 문화적 접근성과 장르적 친숙도가 시청 동기와 만족도에 영향을 미치는 것을 분석하는 것이다. 먼저, 문화적 접근성과 장르적 친숙도가 시청 동기에 영향을 미치는 결과, 일본식 생활 방식과 가치관에 호의를 가진 수용자들일수록 일본 애니메이션을 볼 때 원하는 정보를 구하며 일본 애니메이션의 높은 질을 좋아하기 때문에 일본 애니메이션을 시청하는 것으로 드러났다. 그리고 일본식 가치관에 호의를 가진 수용자들일수록 대인 관계를 추구하기 위해 일본 애니메이션을 시청하고 있었다. 또한 일본과 일본인에 친밀감을 느끼는 사람일수록 시간을 때우기 위해 일본 애니메이션을 시청하는 것으로 나타났다. 그리고 일본 애니메이션의 스타일을 좋아하는 수용자들일수록 대인 관계 추구하고 일본 애니메이션의 높은 질을 좋아하고 시간을 때우기 위해 일본 애니메이션을 시청하는 것을 알 수 있다. 문화적 접근성과 장르적 친숙도가 시청 만족도에 영향을 미치는 결과를 보면 "일본 동경과 친밀감", "일본식 생활 방식과 일본 문화 호감도", "일본식 가치관에 대한 호의", "일본 애니메이션의 스타일에 대한 호의" 네 가지 요인은 "시간을 보내다"라는 만족도 요인 영향을 미치고 "일본식 가치관에 대한 호의", "일본 애니메이션의 스타일에 대한 호의" 두 가지 요인은 "정보 추구"라는 만족도 요인 영향을 미치는 것을 볼 수 있다.;This study is based on the theory of uses and gratifications, focused on analyzing the cultural proximity, genre familiarity, watching motivation and satisfaction of Chinese audiences of Japanese animations. This study is also to examine the influence of cultural proximity and genre familiarity on motivation and satisfaction of watching Japanese animations and the impact of motivation on the degree of satisfaction. This study analyzed 162 people in China watching Japanese animations actively. The results of the factor analysis showed that cultural proximities were composed of three factors, including "yearning and intimacy of Japan", "favor of lifestyle and culture of Japan", and "favor of Japanese values". Genre familiarities included two factors: "favor of Japanese animations' content" and "favor of Japanese animations' style". Four factors of watching motivations of Japanese animations were "high quality of Japanese animations", "custom and spending time", "seeking information", and "seeking interpersonal interaction". This study also found out two factors of watching satisfactions: "spending time" and "seeking information". The results of the influence of cultural proximity on watching motivation showed that various cultural proximities of respondents largely influenced diverse viewing motivations. The factor of "yearning and intimacy of Japan" affected "high quality of Japanese animations" and "custom and spending time". People who have a good sense of Japanese values, lifestyle and culture like to watch Japanese animations in order to "seeking information" and because of "high quality of Japanese animations". Also, people who easily accept Japanese values watch Japanese animations because they want to improve interpersonal relationships. The results of the influence of genre familiarity on watching motivation showed that the factor of "favor of Japanese animations' content" affected "custom and spending time" and "seeking information". And people who feel close to different Japanese animations' themes and prefer Japanese animations' style watch Japanese animations because they love high quality of Japanese animations, and want to promote interpersonal communication. This study also found that watching motivation was related with viewing satisfaction. Especially, "high quality of Japanese animations" and "seeking information" affected both two factors of watching satisfactions. Satisfaction of "spending time" was also influenced by "custom and spending time" and "seeking interpersonal interaction". Besides, the results of the influence of cultural proximity on watching satisfaction showed that three factors of cultural proximities affected satisfaction of "spending time". And the factor of "favor of Japanese values" affected satisfaction of "seeking information". The results of the influence of genre familiarity on watching satisfaction showed that the two factors of "favor of Japanese animations' content" and "favor of Japanese animations' style" affected both two satisfactions. In addition, through correlation analysis of cultural proximity and genre familiarity, removed the factor of "favor of Japanese animations' content" that had relatively high correlation with other factors, and then make multiple regression analysis with the remaining factors that are not highly correlated, to analyze the effects of cultural proximity and genre familiarity on motivation and satisfaction from a comprehensive view. The results showed that from a comprehensive view of the effects of cultural proximity and genre familiarity on watching motivation, people who have a good sense of Japanese values watch Japanese animations because of the desire of improving interpersonal communication. People who feel close to Japan and yearn for Japan watch Japanese animations because of the purpose of passing time, and people who like Japanese lifestyle, culture and easily accept Japanese values watch Japanese animations due to they want to gain some information and love the high quality of Japanese animations. What’s more, people who prefer Japanese animations' style watch Japanese animations are for the purpose of passing time, improving interpersonal interaction and because they love high quality of Japanese animations. From a comprehensive view of the effects of cultural proximity and genre familiarity on viewing satisfaction, "favor of Japanese values" and "favor of Japanese animations' style" affected satisfaction of "spending time" and "seeking information". And people who yearn for Japan and like Japanese lifestyle and culture have a high degree of satisfaction on spending time after they watch Japanese animations. The results of this study showed that cultural proximity and genre familiarity of respondents viewed Japanese animations had important impact on watching motivation and viewing satisfaction, and watching motivation also had important impact on viewing satisfaction. In a summary, this study can supply the most basic but significant knowledge to enhance the understanding of Japanese animations' popularity in China.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. Introduction 1 Ⅱ. Literature review 5 A. Research on the theory of uses and gratifications 5 1. Research on uses and gratifications of foreign television programs 7 2. Research on Japanese animations 14 3. The influence of genre factors on the uses and gratifications 17 Ⅲ. Research hypothesis and research model 21 A. Research model 21 B. Research hypothesis 21 Ⅳ. Methodology 22 A. Object of study, sampling and data collection 22 B. The structure of the questionnaire 22 C. Operational definition and determination of major variables 22 1. Cultural proximity 22 2. Genre familiarity 23 3. Motivation of watching Japanese animations 24 4. Satisfaction of watching Japanese animations 24 D. Statistical procedures 25 Ⅴ. Research results 26 A. The characteristics of the participants 26 1. Demographic characteristics of the participants 26 2. The distance between the participants and Japan 27 3. Participants' watching behavior of Japanese animation 28 B. Participants cultural proximity 30 1. Yearning and intimacy of Japan 31 2. Favor of lifestyle and culture of Japan 31 3. Favor of Japanese values 32 C. Participants genre familiarity 32 1. Favor of Japanese animations' content 33 2. Favor of Japanese animations' style 34 D. Motivation of watching Japanese animations 34 1. High quality of Japanese animations 36 2. Custom and spending time 37 3. Seeking information 37 4. Seeking interpersonal interaction 38 E. Satisfaction of watching Japanese animations 38 1. Spending time 39 2. Seeking information 40 F. The results of research hypothesis 1 40 1. The influence of cultural proximity on watching motivation 40 2. The influence of genre familiarity on watching motivation 44 3. The influence of cultural proximity and genre familiarity on watching motivation 47 G. The results of research hypothesis 2 51 H. The results of research hypothesis 3 54 1. The influence of cultural proximity on watching satisfaction 54 2. The influence of genre familiarity on watching satisfaction 56 3. The influence of cultural proximity and genre familiarity on watching satisfaction 58 Ⅵ. Conclusion 61 A. The results and discussions of the study 61 B. Limitations and suggestions of the research 64 Reference 65 Appendix the questionnaire 68 국문초록 76-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent752665 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc600-
dc.titleChinese uses and gratifications of Japanese animations-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevi, 78 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 커뮤니케이션·미디어학과-
dc.date.awarded2018. 8-
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