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The Effect of Language Experience on the Production and Perception of English Vowels by Native Korean Speakers

Title
The Effect of Language Experience on the Production and Perception of English Vowels by Native Korean Speakers
Other Titles
한국어 모국어 화자의 영어 모음 발화와 지각 : 영어 경험의 효과
Authors
윤지현
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오은진
Abstract
Languages have different sounds that vary in language-specific ways. Non-native learners are likely to face difficulties in the acquisition of a second language (L2) due to the foreign sound contrast. The major challenge is to determine the relative acoustic properties that native speakers use to achieve native-like pronunciation. Moreover, learners need to establish the specific cue-weighting patterns of the native speakers to discriminate the foreign sounds. Several studies support the fact that incomplete acquisition of L2 results in a foreign accent due to diverse factors such as age of acquisition, amount of experience, and similarity between L1 and L2 (Lennenberg, 1967; Flege, Bohn, & Jang, 1997; Baker & Trofimovich, 2005). In addition, cross-language phonetic interference affects the production and perception of L2 learners. Regarding the different vowel systems in Korean and English, the present study supposes that L2 learners with more experience are likely to have native-like production and perception, whereas those with less experience would face difficulty articulating and identifying vowels. This speculation is supported by several theories and models regarding the acquisition of L2, such as Speech Learning Model (Flege, 1995), Perceptual Assimilation Model (Best, 1995), and Exemplar-based Model (Foulkes & Docherty, 2006). The current thesis investigates spectral and temporal features of production and perception of English vowels /i, ɪ, ɛ, æ/ as well as the relationship between them. Two experiments were conducted to test the articulation and cue-weighting patterns of the learner participants. The participants consisted of eight English native male speakers and fourteen Korean native male learners of English that were divided into two groups based on their experience with English. The test materials comprised 4 words with target vowels. Stimuli for perception experiment were modified from a real natural sound produced by a male American speaker. The experienced Korean learners had temporal and spectral values similar to the native English speakers, and had significant differences for F1, F2, and duration for each vowel. However, the vowel productions of inexperienced learners were distinguishable as they had less spectral differences between the vowel pairs. Furthermore, there were less temporal differences between the vowel pairs, which contradicts the findings of Flege, Bohn, & Jang (1997) that the inexperienced speakers had larger duration differences. The second experiment regarding perception suggested that the native English listeners primarily relied on spectral cues in vowel identification. The experienced learners tended to have cue-weighting patterns similar to the native listeners by relying mainly on spectral cue, but also had reliance on temporal cues. The inexperienced learners had difficulty identifying English vowels and mostly relied on duration to distinguish the vowels. The present study aimed to discover the effect of production on the perception of L2 learners and the influence of L2 experience. The results indicate that learners who produced native-like vowels had perceptual pattern similar to the native speakers. Moreover, both English vowel production and perception of L2 learners are influenced by experience levels. Higher experience levels result in more native-like articulation and cue-weighting strategies in perception, whereas less experienced learners face struggles. ;한국어와 영어는 언어특수적으로 다른 음성학적 체계를 지니고 있다. 제2언어(L2) 학습자들은 이 소리 차이를 원어민처럼 구분하는 데 어려움을 겪게 된다. 외국어의 말소리를 원어민에 가깝게 조음하려면 학습자들은 원어민들이 사용하는 음향적 정보를 구분할 수 있어야 한다. 또한 학습자들은 L2의 음성 차이를 정확하게 지각하려면 원어민의 신호 가중치 전략에 대해 학습해야 한다. 기존의 연구들은 L2가 제대로 습득되지 않을 경우 외국어 악센트가 발생하게 되며, 이것은 언어 습득 시기, 외국어 경험 정도, 외국어와 모국어의 유사성 등이 영향을 미친다고 하였다(Lennenberg, 1967; Flege, Bohn, & Jang, 1997; Baker & Trofimovich, 2005). 또한 외국어 학습자들의 발화와 지각은 언어간의 음성학적 차이로 인하여 방해를 받는다. 영어와 한국어의 모음 구조의 차이성을 고려하며, 본 연구는 외국어 경험이 많을수록 원어민과 유사한 조음과 인지를 하고, 경험이 적을수록 어려움을 겪는다는 견해를 토대로 하였다. 본 논문은 영어 원어민 남성 화자와 한국인 영어 남성 학습자들의 영어 모음 /i, ɪ, ɛ, æ/의 발화와 지각을 포먼트와 모음 길이를 중심으로 살펴보았다. 모음의 조음과 신호 가중치 전략을 확보하기 위하여 두개의 실험이 설계되었다. 실험에 참여한 영어 학습자들은 외국어 경험에 따라 두 집단으로 나뉘었다. 목표 모음들을 포함한 4개의 단어들을 발화하는 실험이 시행되었고, 이어서 4 단어의 포먼트 주파수와 모음 길이가 조작된 자극음을 들려주는 지각 실험이 시행되었다. 영어 모음의 발화 실험 결과, 영어 경험이 많은 한국인 화자들은 원어민과 유사한 모음 길이와 포먼트 값을 지녔으며, 모음 간에 유의미한 차이를 보였다. 반면 경험이 적은 학습자들의 모음 발화는 각 모음 쌍에 있어 포먼트와 길이의 차이가 유의미하지 않았다. Flege, Bohn, & Jang(1997)의 연구 결과와 달리 경험이 적은 학습자들의 모음 길이 차이는 크지 않았다. 두번째 지각 실험의 결과, 영어 모국어 청자들은 모음을 구분하는 데 스펙트럼 신호를 주요 신호로 가중치를 두는 것으로 나타났다. 경험이 많은 학습자들의 경우, 원어민과 유사한 신호 가중치 전략을 보였고, 지속 시간 신호의 영향도 받은 것으로 나타났다. 외국어 경험이 부족한 학습자들의 경우, 영어 모음을 주로 모음 길이 신호에 의해 구분한 것으로 나타났다. 본 연구를 통하여 L2 학습자들의 영어 모음 발화와 지각은 외국어 경험도의 영향을 받는다는 것을 확보했다. 외국어 경험이 많을수록 원어민과 유사한 발화와 신호 가중치 전략이 형성된다는 것을 알 수 있었다.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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