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사회인지이론을 적용한 초등학생 흡연예방교육 프로그램 개발 및 효과 평가

Title
사회인지이론을 적용한 초등학생 흡연예방교육 프로그램 개발 및 효과 평가
Other Titles
Development and Effectiveness Evaluation of Smoking Prevention Education Program for Elementary Students Applying Social Cognitive Theory
Authors
이종숙
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 보건관리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김혜경
Abstract
국민건강증진법 제정이후 본격적인 금연정책이 추진되었고 흡연으로 인한 아동기는 뇌세포를 비롯한 모든 세포들이 성장, 성숙하는 시기이므로 초등학생 때부터 학교에서 체계적이고 다양한 흡연예방교육을 실시하여 흡연자로 초기 유입 되지 않도록 해야 한다. 최근까지 실시된 초등학생 대상으로 한 흡연에 관한 연구나 이에 대한 효과성을 파악한 연구는 매우 드물며 학교 흡연예방 프로그램은 단일 교육 프로그램 효과의 한계로 포괄적인 접근을 통해 오랜 기간에 걸쳐 꾸준하게 이루어져야 한다. 보다 효과적인 프로그램을 개발하기 위해서는 이론에 근거한 전략개발과 행동변화의 방법이 필요하며, 실제 교육 현장에서 쉽게 실행할 수 있는 잘 계획된 새로운 흡연예방 프로그램의 개발 연구가 절실히 필요하다. 그러나 각각의 흡연예방 프로그램의 효과를 비교, 평가함에 있어 대상자 수나 측정도구의 상이함으로 어려움이 있다. 따라서 체계적 문헌고찰(systematic review)을 통해 효과적인 프로그램 전략을 도출하고 포커스 그룹 인터뷰를 통해 요구도를 파악한 후 그 결과를 토대로 사회인지이론을 적용한 초등학생 흡연예방교육 프로그램을 개발하여 이를 초등학생들에게 실시하고 효과성을 평가하였다. 연구대상은 서울 지역에 소재한 초등학교(A) 6학년 학생 3개반 (54명)을 실험군으로 초등학교(B) 6학년 학생 74명을 대조군으로 하였고, 실험군 6학년 학생들에게 4주차 흡연예방교육 프로그램을 진행하였으며 교직원들을 대상으로 학교 관계자 교육을 1회 실시하였다. 대조군에는 흡연예방교육 프로그램을 실시하지 않았으며 사전-사후설문을 통해 프로그램 효과성 평가를 하여 교육의 효과를 검증하였다. 자료분석은 체계적 문헌고찰, 포커스 그룹 인터뷰는 내용분석법, 설문조사는 SPSS 23.0 프로그램을 이용하여 카이제곱 검정, 독립표본 T검정, 대응표본 T검정, 위계적 회귀분석을 하였다. 흡연 거절 자기효능감(t=-11.43, p<.001), 부모와 자녀간의 흡연에 대한 의사소통 (t=-11.43, p<.001), 친구의 지지(t=-3.07, p<.01), 교직원의 흡연예방교육에 대한 태도(t=-2.57, p<.05)와 실천의도(t=-3.05, p<.01)에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 결과를 종합하면 본 연구자가 개발한 초등학생 흡연예방교육 프로그램은 흡연 거절 자기효능감, 부모와 자녀간의 흡연에 대한 의사소통, 친구의 지지, 교직원의 흡연예방교육에 대한 태도, 실천의도를 증가시키는 효과가 있음을 알 수 있었다. 또한 유의한 변수들의 인과관계를 검증하고자 실시한 회귀분석 결과 부모와 자녀간의 흡연에 대한 의사소통(β=.61, p<.001)과 친구의 지지(β=.34, p<.001)가 높을수록 흡연 거절 자기효능감이 높아지는 것으로 확인되었다. 세모형 모두 그룹 변인이 유의하게 나왔으며 이는 실험군이 교육전에 비해 교육후에는 유의하게 자기효능감이 높아져 프로그램의 효과를 검증했다. 이로인해 4차시 프로그램이지만 부모님, 친구와 함께할 수 있도록 차시별 과제를 제시하고 토론과 개인 간 활동을 다양한 방식으로 실시함으로써 흡연에 대한 생각을 공유하고 상기시키는 과정을 통해 흡연의 유혹이 있을 때 이를 거절할 수 있는 자기효능감이 높아졌음을 알 수 있었다. 이상의 연구결과를 토대로 다음과 같이 제언한다. 첫째, 앞으로도 흡연에 대한 자기효능감을 측정하고 이를 중재하여 초등학생의 흡연예방을 촉진시킬 수 있도록 노력해야 할 것이며 흡연예방교육은 매우 중요하므로 학교뿐만 아니라 가정에서도 지속적으로 함께 실천해 나가야 할 것으로 생각된다. 둘째, 학교 관계자 교육 등 주변 환경의 변화를 유도하는 교육 프로그램 내용은 있었지만 실제로 효과가 발휘되는지는 평가하지 않은 한계가 있으므로 향후 환경적 중재를 포함한 다차원적 흡연예방교육 프로그램을 제시하는 것이 필요하겠다. 셋째, 수준별 보건교육 프로그램을 개발하는 보건교육사는 건강증진사업의 기획, 수행 및 평가의 측면에서 끊임없이 전문분야의 역량을 강화시키기 위해 노력해야 할 것이다.;After the enactment of the National Health Promotion Act, vigorous anti-smoking policies were widely implemented. Childhood is the period when all human body cells grow and mature, including brain cells. Therefore, it is extremely important to launch more organized and diverse anti-smoking education programs at schools since elementary school in order to prevent elementary school children from growing into smokers. Unfortunately, studies on smoking in elementary school students conducted till date, or those investigating the effectiveness of anti-smoking campaigns are very rare. In general, existing smoking prevention programs available at schools are short and fragmentary. It is important to provide a regular program based on a comprehensive approach over a long period of time. Developing a more effective program requires developing strategies and behavioral changes based on proven theories. More thorough research is needed to develop a new smoking prevention program that is more effective and can be implemented more easily in classrooms. In reality, however, it is not easy to compare and evaluate the effectiveness of various smoking prevention programs because of varying numbers of subjects and due to different varieties of measurement tools. Accordingly, a strategy for an effective program was established based on a systematic review. Demands of elementary school children for smoking prevention program were surveyed through a focus group interview. Based on the study results, a smoking prevention program for elementary school children applying the social cognitive theory was developed. The program was applied to elementary school children, and the effectiveness was evaluated. Study subjects were an experimental group consisting of 3 classes of 6th graders (54 children) at elementary school (A) based in Seoul, and a control group of 74 6th graders at elementary school (B). The 6th graders of the experimental group received a 4-week smoking prevention program. Teachers received a single-session training for school staff. The smoking prevention program was not provided to the control group. The effect of the program was tested through a program effectiveness evaluation using a pre-post survey. Data were analyzed based on the systematic review. The focus group interview was analyzed using content analysis. For survey analysis, chi-squared test, independent t-test, paired t-test, and hierarchical regression analysis were conducted using SPSS 23.0. The results of analysis revealed that smoking refusal self-efficacy (t=-11.43, p<.001), parent-child communication on smoking (t=-11.43, p<.001), and peer support (t=-3.07, p<.01) showed a significant difference. Teachers’ attitude toward smoking prevention program (t=-2.57, p<.05) and intention to practice after the smoking prevention program (t=-3.05, p<.01) demonstrated a significant difference. The findings of this study suggested that the smoking prevention program for elementary school children developed by the author increased smoking refusal self-efficacy, parent-child communication on smoking, peer support, attitude toward the smoking prevention program, and intention to practice. The regression analysis showed that the group variable was significant in all three models. The self-efficacy of the experimental group significantly increased after the program compared to that before its the implementation, thus demonstrating its effectiveness. It was also found that higher parent-child communication on smoking (β=.61, p<.001) and peer support (β=.34, p<.001) increased the smoking refusal self-efficacy. Although the program duration was only for 4 weeks, it involved various activities such as assignments for each session that lead participating children to work together with parents and peers, discussions, and personal assignments. This set of activities allowed them to share their thoughts on smoking and reminded them of diverse opinions on the subject. This increased their self-efficacy, that is, the strength to refuse the temptation of smoking. First, self-efficacy in relation to smoking should be regularly surveyed, and continued intervention should be provided to promote smoking prevention in elementary school children. Smoking prevention program is a highly important part of children’s growth. Therefore, the practice should be continued at home as well as at school. Second, the program included contents designed to induce changes in the environment, such as school staff education. However, its actual effect was left unevaluated. It is necessary to include environmental interventions to provide a more multi-dimensional smoking prevention education in the future. Finally, health teachers who are in charge of developing health education programs of varying levels should strive to strengthen their professional competence related to health promotion planning, implementation, and evaluation.
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