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중국 소비자고발프로그램 CCTV '315 완후이(晚会)'에 대한 탐색적 연구

Title
중국 소비자고발프로그램 CCTV '315 완후이(晚会)'에 대한 탐색적 연구
Other Titles
An Exploratory Research on China CCTV Consumers Accusation Program “ 315 live broadcast”
Authors
HU , ANNA
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정순희
Abstract
본 연구의 목적은 연구결과를 바탕으로 중국 소비자문제의 흐름과 ‘315 완후이’의 고발 사례의 특징을 이해하고, ‘315 완후이’가 중국 소비자의 권익증진을 위해 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 방향을 제시해보고자 항이다. 본 연구는 '315 완후이'를 시청한 중국소비자들이 우선적으로 기억하는 고발사례와 ‘315 완후이’에 대한 방송만족도와 방송추천의향에 영향을 미치는 요인을 파악하기 위해서 설문조사를 실시하였다. 연구대상은 중국의 4대 도시인 북경, 상해, 광저우, 심천에 거주하고 있는 20대 이상 성인 중 '315 완후이'를 시청한 경험이 있는 사람이다. 본 연구의 설문조사는 2018년 5월 23일 부터 6월5일 까지 진행되었으며, 총 321부 설문지를 회수되었고, 불성실한 설문을 제외한 총 315부를 분석에 사용하였다. 수집된 소비자 조사결과는 데이터 코딩을 거쳐 SPSS 18.0을 사용하여 통계분석, 기술통계, 요인분석, t-검증, 분산 분석(ANOVA:Analysis of variance), Duncan 사후검정, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 선행연구 부분은 아래와 같다. 첫째, ‘315 완후이’ 정의를 파악하고 중국의 ‘315 완후이’에 관한 연구들을 정리했다. 둘째, ‘315 완후이’가 중국 소비자의 권익증진을 위해 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 요인을 알아보기 위해서 관련한 선행연구를 고찰하고 방송만족도와 방송추천의향에 영향을 미치는 것으로 밝혀진 기존 연구의 문항을 본 연구에 적합하도록 수정하여 설문조사에 사용했다. 제 3 장에서 분석 결과를 기술하였다. 첫째, ‘315 완후이’는 방송에서 매년 의미있는 주제를 발표하였는데, 방송 초기에는 소비자문제인식에 대한 교육을 주제로 하였다면, 해가 갈수록 소비자의 권리와 책임을 강조하는 형태로 변화하였고, 최근의 주제는 윤리적 인식과 실천의 형태를 보이는 공공이성(Public Reasonableness), 즉 소비자 시민성의 주제로 변화하고 있었다. 둘째, 2007년부터 2017년의 방송 고발사례는 총 76가지였으며, 이 중에 중국소비자들이 기억하는 고발사례 1위는 어러머(饿了么) 어플이었다. 셋째, 2007년부터 2017년의 방송 현장발표를 정리하자면 ‘315 완후이’가 정부의 소비자교육 플랫품이 되었다. 넷째, 설문조사 결과를 통해 '315 완후이'에 영향을 미치는 요인에 대한 실증 연구 분석 결과 ‘315 완후이’에 대한 방송만족도 및 방송추천의향에 미치는 영향요인은 당위성을 제외하고 차이가 있는 것으로 나타났다. 신뢰성, 당위성, 주관적규범, 방송영향력이 높을수록 방송만족도가 높은 것으로 나타났고, 인구통계학적 특성 변수는 유의미한 차이를 보이지 않는 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 결론 및 제안을 제시하였다. 본 연구는 중국에 4대 도시인 북경, 상해, 광저우, 심천에 거주하고 있는 20대 이상 성인 중 '315 완후이'를 시청한 경험이 있는 사람을 대상으로 '315 완후이' 매년의 주제어와 현장발표 내용을 질적 연구하고 기억하는 방송 고발사례와 '315 완후이'에 대한방송만족도 및 방송추천의향에 미치는 영향요인을 실증 연구하는 데 의미가 있다. 그러나 본 연구는 1991년부터 발송된 '315 완후이'를 분석하지 못 했으며, 2007부터 2017년까지 발송된 '315 완후이'를 연구했다. 따라서 본 연구는 고발사례 중에 해외기업과 중국 국내기업에 대한 소비자들은 방응을 비교하지 못 하고 그 차이가 나타나는 이유를 파악하지 못 했으며 해외기업을 중국에 진출했을 때 의미가 있는 참고를 제시할 수 없는 한계를 지닌다. 고발된 해외기업과 중국 국내기업에 대한 소비자 방응이 다르게 나타나는 이유를 연구하며 후속 연구가 이어지기를 기대한다. 그리고 조사응답자를 대도시로만 한정하여 전국 소비자의 '315 완후이'에 대한 태도를 대표하지 못 한다는 한계 또한 있다. 가능하다면 후속 연구에서는 전국적으로 설문을 실시하여 연구를 한 것을 제안한다. ;The purpose of the study is to understand the trends of consumer problems and the characteristics of the cases of “315 live broadcast” accusation cases in China through the reseaching results , and to provide a positive way by which “315 live broadcast” can improve China consumers’ right. The study completes a survey to identify the impressive cases of Chinese consumers who watched "315 live broadcast" , and factors that affect broadcasting satisfaction and the willingness to recommend them. The subject of the study is the person who has been watching “315 live broadcast” whose age is more than 20 years old and live in one of the four large cities represented by China-Beijing, Shanghai, Guangzhou and Shenzhen. The questionnaires were sent out from 25th May 2018 to 6th June 2018, totally 321 copies were collected and 315 copies were used for the analysis except for dishonest surveys. The collected data of survey were coded and used to perform statistical analysis, technical statistics, factor analysis, t-validation, variance analysis, postmortem and multiple analysis through SPSS.18.0. The previous research of the study are as follow. First, the study have identified the meaning of “315 live broadcast” and arranged the previous studied about “315 live broadcast”of China. Second, The study reviewed the previous research to determine the factors that could have a positive impact on the promotion of Chinese consumers rights and used the questions from the previous research, which were found to have an effect on broadcast satisfaction and the intent to recommend broadcasting, in the survey. The analysis results are described in Chapter 3. First, “315 live broadcast” announced meaningful topic in every year, and in the beginning of the broadcast, the focus was on education of consumer problem recognition, but the focus changed over the years from stress to the rights and responsibilities of consumers. Recently, the topic turns to be the subject of public reasonableness-consumer citizenship. Second, between 2007 and 2017, there were 76 cases of broadcasting accusations, and among them, the most impressive cases of Chinese consumers is ‘elme’ mobile application. Third, to summarize the real-time publications from 2007 to 2017, “315 live broadcast” has became the platform of the government's consumer education. Forth, through the results of the survey, an empirical study on the factors that affect the level of satisfaction about “315 live broadcast” and the willingness to recommend the “315 live broadcast” were different from the case. The higher the reliability, justification, the more subjective norms, and influence of broadcasting, the better the broadcasting satisfaction level was. and the variety of demographic characteristic shows no significant differences. Finally, conclusions and suggestions of the study are presented. The study have qualitative researched every year’s topic and real-time publications, and the survey used the person who has been watching “315 live broadcast” whose age is more than 20 years old and live in one of the four large cities represented by China-Beijing, Shanghai, Guangzhou and Shenzhen as the subject, it is meaningful to examine the impressive cases of Chinese consumers about broadcasting complaints , the level of satisfaction with broadcasting regarding the “315 live broadcast”, and the factors that affect broadcasting recommendations. However, the study failed to analyze the “315 live broadcast” that showed from 1990 and just studied “315 live broadcast” that showed from 2007 to 2017. Besides, the study doesn’t compare the the China domestic companies to foreign companies on consumers’ reaction, so the study can not provide meaningful suggestions for foreign companies when they want to enter Chinese market. It is anticipated that follow-up research will continue to compare foreign companies to Chinese companies that are exposed. And the subjects of the survey were limited to the person who live in the large cities and did not represent the consumers’ attitude about “315 live broadcast” across whole China . If possible, further studies could cover a nationwide survey.
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