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거주자 평가를 통한 브랜드 아파트 커뮤니티 시설에 관한 디자인 연구

Title
거주자 평가를 통한 브랜드 아파트 커뮤니티 시설에 관한 디자인 연구
Other Titles
A Study on Community Space Design of Brand Apartment By Residents’ Evaluation
Authors
김두희
Issue Date
2018
Department/Major
디자인대학원 실내디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김연정
Abstract
빠른 경제성장에 따른 산업화가 진행되면서 많은 인구가 도시로 유입되었고, 주택 수 부족에 대한 해결책으로 1960년대부터 아파트가 대량 공급되기 시작하였다. 이후 양적공급에 집중된 아파트는 이웃과의 단절, 공동체 의식의 붕괴 등을 문제점이 대두되어 커뮤니티시설에 대한 중요성이 점차 강화되었다. 생활에 필요한 필수시설과 규모를 법적으로 규정하고 의무 설치하여 거주자를 지원하고 있다. 1990년대 이후 대형건설사에서는 브랜드를 내세운 아파트가 등장하기 시작하면서 마케팅 수단으로서 다양한 시도를 시작하게 되었다. 주5일근무로 인한 여가시간 확보와 다양한 활동에 대한 인식과 요구가 높아짐에 따라 주거환경 내에서 모든 서비스를 누리고자하는 사회적 패러다임에 맞물려 대형 건설사에서는 브랜드를 내세운 다양한 주거생활서비스를 커뮤니티시설 내 제공하여 판매율을 높이려는 시도를 하고 있다. 그러나 거주자의 특성과 요구를 고려하지 않는 경쟁적인 시설유치로 인하여 시설이 폐쇄가 되거나 다른 용도로 사용되고 있는 실정이다. 따라서 본 연구는 아파트 단지 내에서 이웃 간의 커뮤니티를 형성하고 여가활동을 지원하고 있는 커뮤니티시설을 대상으로, 커뮤니티시설이 거주자에게 미치는 영향과 현황, 이용률, 만족도, 요구도 등의 분석을 통하여 브랜드 아파트 단지 내 커뮤니티 시설의 계획기준을 제시하고 구체적인 디자인 안을 제시하고자 한다. 본 연구의 주요결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 이용실태와 요구도등 종합적인 분석결과 거주자의 특성과 별도로 필수로 설치되어야할 기본적인 시설로서는 피트니스, G.X, 실내골프연습장, 카페, 독서실로 나타났으며, 사우나와 수영장은 이용률이 높으나 규모 확보와 유지관리비용에 대한 부담으로 1,500세대 이상에서 설치되는 것을 권장되어진다. 또한 키즈룸, 오픈키친, 게스트하우스 등 거주자의 특성에 맞는 시설의 설치가 요구되기도 하였다. 또한 시설의 활성화를 위해서는 별도의 운영이 함께 이루어져야하는 것으로 나타났다. 둘째, 본 연구의 개념과 유사한 브랜드로 선정하여 브랜드에서 추구하는 가치를 바탕으로 컨셉을 설정하여 디자인요소로 적용하였다. 셋째. 본 연구의 사례는 도심 내 토지이용의 한계를 극복하기 위하여 지하공간을 이용하고 지상은 광장으로 이용할 수 있는 디자인으로 계획되어졌으며, 필수시설에 대한 기능을 사용자 행태 연구된 자료를 바탕으로 재정리하고 반영하여 기능과 쾌적성을 강화하였으며 유사한 기능은 융합하여 이용률을 높이고자 하였다. 본 연구결과는 향후, 1500세대 이상의 아파트 커뮤니티 시설에 대한 계획을 하거나, 거주자의 이용과 요구를 파악할 수 있는 기초자료로 활용가능 할 것 이며, 구체적인 계획기준과 디자인 안으로서 제시함을 목적으로 두었다. 세대수, 지역, 세대규모에 따른 세부적인 분류를 통해 특화시설까지 제공 되어질 대안을 추가적으로 연구되어질 필요가 있을 것으로 파악된다.;Due to rapid economic growth, as industrialization progresses, lots of people came into the city and the apartments were started to be supplied in large quantities as a solution to the lack of housing since the 1960s. Since then, as apartments focused on quantity supply have been caused disconnection among the neighbors and collapse of community consciousness, it increased importance of community facilities. Legally by stipulating and Installing the necessary facilities and scale for living, residents are supported. Since the 1990s, as brand apartments started to emerge in large construction companies, they various attempted have been made to start by way of marketing. With the increased awareness and demand for various activities and the securing of leisure time through the five-day work week, as it is linked with the social paradigm of having all the services in the residential environment, large construction companies are attempting to increase sales by providing various residential services within their community facilities with brand name. However, the facilities are closed or used for other purposes due to competitive hosting of facilities that do not take into account the characteristics and needs of residents. Therefore, this study is, forming a community within an apartment complex and through analysis of the impact, status, utilization, satisfaction, and demand of community facilities on residents for community facilities supporting leisure activities, intended to present the planning criteria for community facilities in the brand apartment complex and to present detailed design plans. The main conclusions of this study are summarized as follows. Comprehensive analysis results apart from resident characteristics including status of usage and demand showed Fitness, GX, indoor golf practice, cafes, and reading rooms as facilities to be necessarily installed. Saunas and swimming pools are highly available, but are recommended to be installed in more than 1,500 households as a burden on scale and maintenance costs. In addition, the installation of facilities suitable to the characteristics of residents were required, such as kid's room, open kitchens, and guest houses. Second, it is selected as a brand similar to this study and applied as a design element to set up the concept based on the value pursued by thbrand. Third, the case of this study is to use underground space in oder to overcome the limits of land use in urban areas, and ground space is planed as a design to be used as a square. Based on the data of user behavior studied, as revise and reflect the functions of essential facilities, it has enhanced its function and comfort and similar functions were fused to increase the utilization. The purpose of results of this study is to plan for future apartment community facilities of over 1,500 households or can be used as a basic resource to understand residents' use and needs, and to be presented as a specific planning standard and design proposal. Further research is needed to be done on alternatives that will be provided to specialized facilities through detailed classification by population, region and generation size.
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