View : 1054 Download: 0

Futurist Aesthetics of Arthur Lourie with a Focus on Greek Songs (1914)

Title
Futurist Aesthetics of Arthur Lourie with a Focus on Greek Songs (1914)
Other Titles
아르투르 루리의 미래주의 미학은 〈그리스 노래〉 (1914)를 중심으로
Authors
GAUK LYUDMILA
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김은하
Abstract
The Russian-American composer Arthur Lourie is a great example of the rediscovery of a forgotten name. His works were not studied largely due to the lack of primary music sources and for political reasons. Although he was an accepted leader of Russian Futurism in the field of music, his aesthetics on that issue were not seriously taken into consideration by scholars. The basic principles of the new art were stated in the Russian Art Manifesto “We and the West” (Мы и Запад) in 1914, of which the composer was a co-author. At the time, contemporary scholars regarded Lourie’s principles of music as obscure and strange. Thus, “We and the West” remained ignored as a theoretical basis for the art of future as well as the basis of Lourie’s aesthetic of “new music.” This research investigates the principles of Lourie’s aesthetics as they were stated in critical writings related to the elements of musical language (1914-1959) and analyzes the song cycle Greek Songs (1914) as evidence of that Lourie followed his principle “practice before theory.” Additionally, Lourie’s aesthetics are examined focusing on the case of the Greek Songs in the context of the cultural and philosophical ideals of the Silver Age. In this research, I first explore the socio-economical background that was the foundation of the cultural-philosophical specifics of the Silver Age. Second, the statements of the Futurist Manifestoes related to music focusing on the similarities and differences between the Italian and Russian concepts of the new music are presented. Third, I examine the aesthetic principles of the new music in the perspective of Lourie. The analysis and interpretation are based on the manifestoes of the Russian Futurism “We and the West” and “We and the West: The Speech to the Youths-Artists of Caucasia” (Мы и Запад: Речь к юношам-артистам Кавказа, 1917) and of four essays related to the elements of musical language: melody, rhythm, harmony, and form. Finally, I analyze the song cycle Greek Songs by Arthur Lourie focusing on the issue of the connection between theoretical statements of Lourie’s aesthetics and their practical implementation in music.;본 논문은 러시아계 미국 작곡자인 아르투르 루리에(Arthur Lourie, 1891-1966)에 대한 재발견 사례이다. 그에 대한 연구는 주요한 작품의 부족과, 정치적인 이유로 인하여 활발하게 이루어지지 않았다. 그는 음악분야에서는 러시아 미래주의파의 선구자로 인정을 받았지만, 그의 미학에 대해서는 학자들의 진지한 고려가 없었다. 미래주의 예술에 대한 기본 원리는 1914년에 선언된 러시아 예술 선언서 『우리와 서양』(We and the West, 1914)에 명시되어 있는데, 아르투르 루리에는 그 선언서의 공동 창시자이었다. 하지만 그 시대의 학자들은 그의 음악 원리를 불분명하고 이상한 것으로 생각하였다. 신음악에 대한 루리에의 미학과 미래주의 예술의 이론적 근거가 되는 선언서는 무시된 체 남아 있었다. 본 연구는 음악적인 언어와 연관이 있는 비평논문(1914-1959)에 언급된 루리에의 미학 요소를 밝히고, “이론 보다는 실행 우선” (practice before theory) 의 원칙에 따르는 증거물로 루리에의 연가곡 〈그리스 노래〉(Greek Songs, 1914)를 분석한다. 또한, 〈그리스 노래〉를 분석하는 것과 같은 방식으로 루리에의 미학을 은시대(Silver Age)의 문화-철학적 사상의 내용을 통해서 검토한다. 본 연구를 진행한 방법은 첫째, 은시대의 문화-철학적 특징을 유발한 사회-경제적 배경을 조사하고 둘째, 신음악에 대한 이탈리아와 러시아의 개념에 대해서 유사점과 상이점들을 미래주의 선언서내용을 통해서 비교를 한다. 셋째, 새로운 음악에 대한 미학적인 원칙을 루리에의 시각으로 조사한다. 본 연구는 러시아 미래파의 선언서인 『우리와 서양』, 『우리와 서양: 젊은 코카시아 예술가를 향한 연설문』(We and the West: The Speech to the Youths-Artists of Caucasia, 1917) 그리고 선율, 리듬, 화성 및 음악형식과 관련된 음악언어의 요소에 대한 네개의 비평적인 논문들을 가지고 분석하고 해석한다. 마지막으로는, 루리에의 미학과 관련된 이론적인 요소와 그 요소의 음악적인 구현의 연관성을 보기위해 아르투르 루리에가 작곡한 연가곡 〈그리스 노래〉를 분석한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE