View : 157 Download: 0

학습자 중심 수업을 위한 과학교사들의 실천 과정에 대한 탐색

Title
학습자 중심 수업을 위한 과학교사들의 실천 과정에 대한 탐색
Other Titles
Exploring the practice process of learner-centered instruction by science teachers
Authors
정은주
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
임미연
Abstract
The purpose of this study is to examine the practical cases of learner-centered instruction by science teachers in the process-oriented approach toward constant reflections and attempts for the intrinsic values of learner-centered instruction beyond the existing consequence-oriented approach simply focusing on the visible changes on the surface. By exploring how the learner-centered instruction is practiced by teachers and the significance of its process, this study aims to present the essential implications of the learner-centered instruction and its direction of practice. For this purpose, individual in-depth interviews were conducted with three science teachers who were recommended as practitioners of learner-centered instruction from fellow teachers. In addition, materials to understand the experiences of teachers, such as class diaries, teacher’s guidance, and books, were utilized in a comprehensive manner. As a result, the characteristics of teachers' learner-centered instruction practice are as follows. First, based on the teachers’ own teaching experiences of active efforts of defining problems and trying to solve them, the teachers' viewpoint changed from "teachers’ teaching" to "students’ learning". This change in the perspective has been the basis for attempts to change into learner-centered instruction. Second, the teachers reflected every class session in terms of students’ learning and growth, and then the results of the reflection were constantly reflected and modified in the next session, which corresponded to the process of continuous attempts to understand students, the core of class, and explore their learning. Simultaneously, it also corresponded to the process of self-development so that the teachers can communicate and interact with individual students. Also, the collaboration with peer teachers could lead to the detailed understandings on students’learning and the possibility of class reflection from a new perspective beyond the limitation of individual efforts. Third, the positive changes experienced in the process of attempts allowed the teachers more confidence and self-efficacy in their own attempts, which contributed to their self-enhancement as an agent of class practice. Accordingly, the teachers could realize that learner-centered instruction is a mutual process of constant reflections and attempts to understand students, rather than a pre-given ideal destination. The learner-centered instruction practice is the ‘process’ of constant reflections and attempts by teachers as the agent of class practice, followed by students’ learning and development in the core of the process. ;본 연구는 학습자 중심 수업의 실천에 있어 수업의 가시적인 외형 변화에 치중한 기존의 결과론적 접근에서 벗어나, 학습자 중심 수업을 지속적인 시도의 ‘과정’으로 바라보고 과학교사들의 실천 사례를 연구해보고자 했다. 교사들이 어떤 과정을 거쳐 학습자 중심 수업을 실천하고 있는지 탐색하고, 그 과정이 갖는 의미를 살펴봄으로써 학습자 중심 수업 실천의 방향성을 제시하고자 하였다. 본 연구를 위해 연구자는 동료교사들로부터 학습자 중심 수업을 실천하고 있는 것으로 추천되는 과학교사 중 3명을 선정하여 개별 심층 인터뷰를 통해 자료를 수집하였다. 이 외에도 수업 일기, 교수 학습 자료집, 저서 등 교사들의 경험을 이해하는데 의미가 있는 자료들을 종합적으로 자료 분석에 활용하였다. 연구결과 교사들의 학습자 중심 수업 실천 과정에서 보이는 특징은 다음과 같았다. 첫째, 교사들은 자신의 수업 경험에서 무엇이 문제이고, 문제의 해결을 위해 내가 무엇을 할 수 있는지 주체적으로 고민을 지속해나가는 과정에서 ‘교사가 가르치는 것’에서 ‘학생이 배우는 것’으로 관점이 변화해 갔다. 이러한 관점의 변화는 학습자 중심 수업으로 변화를 시도할 수 있게 하는 기반이 되고 있었다. 둘째, 교사들은 매 수업을 학생의 배움과 성장의 관점에서 반성하며 시도하고 있었다. 그리고 반성 결과를 다음 수업에 반영해서 수정하고 시도하기를 반복했다. 시도는 수업의 중심으로서 학생을 이해하고 학생의 배움을 알기 위한 지속적인 노력의 과정이었고, 개별 학생들과 상호작용하며 소통하는 성장의 과정이기도 했다. 또한 동료교사들과의 협력을 통해 개인적인 노력의 한계를 뛰어넘어 학생의 배움에 대한 깊이 있는 이해와 다양하고 새로운 관점의 수업 성찰을 가능하게 하는 과정이 되기도 하였다. 셋째, 시도의 과정에서 경험한 긍정적인 변화는 스스로의 시도에 자신감과 확신을 가지게 했고, 수업 실천의 주체로서 성장할 수 있게 했다. 이러한 과정을 통해 교사들은 학습자 중심 수업이라는 것은 어떤 이상적인 종착지가 있는 것이 아니라 학생을 이해하기 위한 끊임없는 성찰과 시도 속에서 함께 만들어나가는 과정임을 이해하게 되었다. 학습자 중심 수업의 실천은 수업 실천의 주체로서 교사의 끊임없는 성찰과 시도의 ‘과정’이었다. 그리고 그 과정의 중심엔 ‘학생의 배움과 성장’이 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE