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dc.contributor.advisor유현정-
dc.contributor.author박연아-
dc.creator박연아-
dc.date.accessioned2018-09-05T08:23:42Z-
dc.date.available2018-09-05T08:23:42Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.otherOAK-000000150522-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000150522en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/245607-
dc.description.abstract현대사회에서 빅데이터 기술의 발전은 다양한 정보의 손쉬운 제공으로 사용자 개개인에게 긍정적 영향을 주며 삶의 질을 높여주기 때문에 사용자의 성향과 취향, 상황 등을 고려한 빅데이터 기반 개인화 서비스가 발전하고 있다. 이러한 빅데이터 활용 개인화 서비스는 사용자의 생활 습관과 밀접한 부분부터 발전이 이루어지고 있는데, 주로 쇼핑, 음악, 미디어 컨텐츠 순으로 볼 수 있다. 그러나 기술이 발전할수록 기존 개인화 서비스를 사용하던 사용자들은 편리함과 동시에 불편함을 느끼고 있다. 이에 본 연구자는 삶의 질에 주목하고 있는 현대인의 여가시간을 활용하기에 좋은 여러 가지 문화적 경험 서비스를 연구하고자 한다. 그 중에서도 다른 문화적 경험에 비해 전시 문화를 알리거나 정보를 주는 서비스들이 많이 부족한 전시 문화 경험에 관한 서비스를 연구주제로 선택하였다. 문헌조사, 필드조사 및 연구를 통해 전시 관람 경험을 보다 만족스럽게 제공하는 서비스를 제안하고자 한다. ‘전시문화를 체험하는 사용자는 현재 제공되는 단순한 전시정보 제공 서비스에 만족하지 않고 개인화 서비스에 대한 니즈가 있을 것이다.’ 라는 가정 하에 조사, 연구를 시작하였다. 먼저, 사용자의 전시정보 제공경로와 방식의 연구 현황을 이해하기 위해 기존 전시정보제공에 대한 서비스 사례조사를 진행 하였다. 또한, 사용자의 전시문화 이용형태와 개인화 서비스 이용경험 및 현황 등을 설문조사하였으며, 이를 통해 본 연구의 내용과 서비스 방향성 혹은 개선점을 알아보고자 했다. 다음으로 설문조사 결과를 바탕으로 퍼소나를 사용하여 사용자의 니즈를 정리하고 프로토타입을 제작하였으며 전문가 검증을 하였다. 그 결과, 정보 제공 경로에서 카테고리별 정리와 추천서비스를 제공하고 사용자에게 자신의 취향 분석결과를 시각화하여 보여주었을 때 사용자의 만족도가 높았다. 위의 조사방법으로 사용자 니즈를 추출하여 사용자가 전시문화관련 정보를 제공받는 과정에서 한눈에 일정, 기간, 가격 등을 볼 수 있고 자신의 취향을 사용자의 행동 데이터, 기록 데이터를 기반으로 정리해주고 추천하는 서비스를 제안하고자 하였다. 사용자가 원하는 정보가 자동적으로 정리되어 제공되는 전시문화정보 개인화 서비스는 사용자의 사용성 향상 및 만족도를 높여줄 역할을 할 수 있음을 제시하고자 하였다.;In modern society, the development of big data technology is increasing the quality of life by giving many positive effects on many individual users through the easy provision of diverse information. Owing to the development of personalized services considering users' tendency, taste, and situation in daily life, it becomes so natural for users to experience such services. In reality, these personalized services are much developed in the part closely related to users' lifestyle. Also, the users of the existing personalized services fe디 the convenience and the inconvenience at the same time. The service is not actively provided in the area for the utilization of leisure time or culture that would be newly experienced by users. Thus, this study aims to suggest the service for more satisfactory xhibition experience that is great to be used for leisure time in modern people's life gradually focusing on the life of quality. The research was started under the hypothesis that ‘the users experiencing the exhibition culture would have the needs for personalized service without feeling satisfied with the current exhibition information provision service'. First, in order to understand the current status of researches on the paths and methods of exhibition information provision, a case study on the existing exhibition information provision was conducted. Through the survey on the use pattern of exhibition culture and the current use status of personalized service, this study aimed to understand the essential contents and the service direction or improvements. Next, in the results of the survey, the users' more detailed needs were understood by using the persona. Producing a prototype based on it, the research was performed through the method of experts' verification. In the results of analyzing the users' tendency and taste, when the recommendation service was provided through the exhibition culture information provision path, the users' satisfaction was high. This study aims to practice the personalized recommendation service as feedbacks suitable for the process of setting up and verifying users' information and taste in the process of receiving the information related to exhibition culture. In this process, this study suggests the method of only providing the automatically-selected information and the method suitable for users who want to have new experiences. This study verified that the personalization through the interactions with users by using the service without such forms would be improving the usability. It shows that the personalized service could play an important role in the improvement of usability in the process of exhibition culture information provision.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 A. 연구 배경 및 목적 1 B. 연구 범위 및 방법 3 C. 연구 문제 4 I. 이론적 배경 6 A. 개인화 서비스의 의미 6 1. 개인화서비스의 개념 6 2. 개인화서비스 종류의 정의 7 B. 문화생활과 개인화서비스 13 C. 문화생활에서의 전시 13 II. 사례조사 15 A. 전시문화 관련 정보제공 서비스 사례조사 16 1. 캔고루(Can Go To) 16 2. 가이드뷰(Guide View) 18 3. 가이드온(Guide On) 19 B. 미디어관련 정보제공 서비스 사례조사 20 1. 왓챠(Watcha) 20 2. 넷플릭스(Netflix) 22 3. 곰TV(Gom TV) 24 C. 음악 정보제공 서비스 사례조사 26 1. 멜론(Melon) 26 2. 지니뮤직(Genie Music) 28 D. 기타통합 정보제공 서비스 사례조사 30 1. 서울여행 30 2. 데이트팝(Date Pop) 31 E. 사례 종합 분석 33 III. 사용자 조사 35 A. 설문조사 35 1. 설문지 작성 35 2. 설문결과 분석 38 3. 문제점 및 개선방향 46 V. 프로토타입(Prototype) 제작 48 A. 프로토타입의 설정 48 1. 퍼소나(Persona) 48 B. 프로토타입 제작 53 C. 프로토타입 검증 57 D. 프로토타입 보완 및 설명 62 1. 와이어프레임(wire-frame) 62 VI. 결론 72 참고문헌 75 부록 82 ABSTRACT 84-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent28614412 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title전시문화생활 증진을 위한 개인화서비스 활용방안에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle모바일 활용 전시문화 정보제공 서비스를 중심으로-
dc.title.translatedA Study on the Utilization Measures of Personalized Service for the Enhancement of Cultural Life : Focusing on the Exhibition Culture Information Provision Service Using Mobile Devices-
dc.creator.othernamePark, Yeon-A-
dc.format.pagex, 85 p.-
dc.contributor.examiner최종훈-
dc.contributor.examiner최유미-
dc.contributor.examiner이승연-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공-
dc.date.awarded2018. 8-
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디자인대학원 > UX(User Experience)디자인전공 > Theses_Master
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