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20, 30대 1인 가구의 모바일 편의점 어플리케이션 사용자 경험 개선 연구

Title
20, 30대 1인 가구의 모바일 편의점 어플리케이션 사용자 경험 개선 연구
Other Titles
A Study on the Improvement of Users Experience of Mobile Convenience Store Application Targeting the Single-Person Households in Their 20s~30s
Authors
정미경
Issue Date
2018
Department/Major
디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
유현정
Abstract
급하게 필요한 물건이 생기거나 목이 마를 때, 간단하게 식사를 해결하고 싶을 때 등 다양한 이유로 편의점을 찾은 경험이 있을 것이다. 편의점은 1인 가구의 증가와 간편 라이프스타일을 추구하는 사회문화의 변화와 함께 성장하고 있다. 최근 편의점은 다양한 제품뿐만 아니라 생활에 밀접한 서비스를 제공하고 있으며 IT 기술과 결합하여 생활 플랫폼으로 진화하고 있다. 시대의 흐름에 맞춰 사용자에게 보다 양질의 사용 경험을 제공하고자 편의점 브랜드마다 모바일 앱 서비스를 제공하고 있다. 그러나 앱 서비스가 있음을 인식조차 하지 못하는 사람이 많고 그 필요성도 느끼지 못하고 있다. 또한, 앱 서비스를 설치했음에도 불구하고 그 활용성이 낮아 제대로 활용되지 못하는 상황이다. 따라서 본 연구는 20, 30대 젊은 1인 가구가 바쁘게 생활하는 환경 속에서 편의점을 보다 편리하게 이용하고, 편의점에 관한 필요한 정보를 제공 받을 수 있도록 편의점 모바일 서비스를 제안하고자 하였다. 연구내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 문헌 조사를 통해 1인 가구는 자신이 구매하고 싶은 특정 부분에서는 거침없이 소비하지만, 나머지 부분에서는 절약하는 특징을 알 수 있었다. 또한, 현재 편의점이 빠르게 변화하고 있고 소비자에게 다양한 경험을 제공하고자 한다는 것을 알 수 있었다. 둘째 현재 많이 사용되고 있는 편의점 브랜드인 CU와 GS25, 7-ELEVEN 3사의 사례조사를 통해 제공 중인 서비스를 비교하고 방향성을 파악하였다. 또한, 모바일 어플리케이션 비교를 해보니 3사 모두 주로 포인트 적립과 도시락 예약에 초점을 맞추고 있었고 GS25는 보관 기능에 집중하고 있다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 20, 30대 남녀를 대상으로 70명의 사람들에게 편의점 서비스에 대한 사전 설문조사를 실시하였고 설문을 토대로 20, 30대 1, 2인 가구 10명에게 심층 인터뷰를 실시하였다. ‘편의점을 방문 했을 경우’, ‘편의점 서비스를 이용할 경우’, ‘편의점 어플리케이션을 통해 편의점을 이용할 경우’의 총 3가지 상황으로 나누어 인터뷰를 진행하였다. 심층 인터뷰 결과 브랜드마다 매장마다 다른 서비스를 제공하기에 어떤 서비스를 어디에서 받을 수 있는지 기억이 안나 불편하다는 점과 편의점 제품들이 비싸다는 인식이 많다는 것을 알 수 있었다. 넷째 설문조사와 심층 인터뷰의 결과를 분석하여 퍼소나를 제작하고 퍼소나의 요구 사항을 반영하여 편의점 모바일 어플리케이션의 프로토타입을 제작하였다. 마지막으로 앞서 인터뷰한 사람들을 대상으로 사용성 평가를 실시하였다. 본 연구는 20, 30대 1인 가구가 모바일을 통해 과거보다 활발히 편의점을 활용하고 보다 나은 서비스로 편리함을 느끼도록 하는데 목적이 있다. 통합 어플리케이션으로 가까운 거리에 있는 편의점이 어떤 서비스를 제공하는지 쉽게 알 수 있고, 할인 검색으로 매장별 가격 비교가 가능하다. 또한, 매장 방문 시 자동으로 사용자의 위치를 파악하여 해당 브랜드의 포인트 바코드가 화면에 뜨도록 한다. 이러한 사용자의 니즈를 반영한 앱으로 사용자는 편의점을 보다 편리하고 적극적으로 이용할 수 있을 것으로 기대된다.;You may have had a convenience store for a variety of reasons, such as when you need something urgently, when you are thirsty, or when you want to have simple meal. Convenience stores are growing with the increase of single-person households and the change of society culture that pursues simple lifestyle. In a recently, convenience store have been providing services that are close to life with the various products. Although improve living platforms in combine with IT technology. We are providing mobile app service for each brand, in order to provide users with a better use experience according to the times. However, many people do not even realize that there is an app service, and they do not even feel needs. In addition, despite the fact that the app service is installed, its usability is low and it is not used properly. Therefore, this research, convenient use of convenience store in an environment where a one-person living in their 20s and 30s lives busy. This will be able to conveniently use the convenience store in an environment where they live in a busy environment and provide the necessary information about the convenience store. The contents of the study are summarized as follows. First, through the literature survey, one - person households has characteristic that they consume without hesitate in a specific part, however they want to purchase with characteristic of saving. Also, we can see that the convenience store is changing rapidly and they want to provide various experiences to consumers. Second, we compare the services offered by the convenience store brands CU, GS25, and 7-ELEVEN, and we identify the direction of these three companies. Also, when comparing mobile applications, all three companies were focusing mainly on point accumulation and lunch box reservations, and GS25 was concentrating on archiving. Third, we conducted a preliminary survey on convenience store services for 70 people in age of 20s and 30s, and conducted in-depth interviews with single-6 households. The interviews were divided into three situations: 'when visiting a convenience store', 'when using a convenience store service', and 'when using a convenience store through the application'. In-depth interviews showed that there are many perceptions that convenience stores are expensive because they do not recognized what services they can receive from. Fourth, by analyzing the results of the questionnaires and in - depth interviews, we produced persona and prototyped of the convenience store mobile application to reflect the requirements of persona. Finally, we conducted a usability of evaluation, peoples who interview. This research tells, through the mobile app it utilize convenience store actively and to feel convenience with better service. The apps makes it easy to know which convenience stores offer better services and nearest store, and allows you to compare prices by store at discounted prices. It also automatically detects the user's location when visiting a store, so that the point barcode of the brand is displayed on the screen. It is expected that users will be able to use convenience store more conveniently and actively with apps that reflects their needs.
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디자인대학원 > UX(User Experience)디자인전공 > Theses_Master
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