View : 2088 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor최유리-
dc.contributor.author백지현-
dc.creator백지현-
dc.date.accessioned2018-08-23T16:30:09Z-
dc.date.available2018-08-23T16:30:09Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.otherOAK-000000150815-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000150815en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/245464-
dc.description.abstractThe digital era of the present day is of which our reality and a virtual reality coexist, where the virtual found in present-day movies in not simply a projection or shadow of our actual reality and where the boundary between reality and the virtual world is breaking down by taking different forms. The functions and roles of film scores have been gradually expanding as the settings and scenarios of the virtual reality and our reality have been becoming diverse. <The Matrix, 1999> by the Wachowskis is a story about discovering an intrinsic reality that considers the actual life that we live in as something of the virtual world. The movie unfolds as reality and a virtual world interacts, thus underlying the presence of a multi-dimensional context across time and space. This paper aims to study how the film score effectively expressed the structure of the plot. The first step of the study was to look at post-modern film scores and analyze the perspective of the film’s world by also looking at the life of Don Davis, in order to understand his music background. Moreover, the study looked at the directing styles of the Wachowskis and their work trends. As a method of research, a cue sheet was created after understanding the in and out points of music, analyzed what kind of correlation there was between the music and film by selecting important scenes based on the plot, and analyzed the role and function the music had to help with the development of the movie. The analysis of the film score concluded that the score in the movie <The Matrix> was used as a sequential musical context, rather than being used as the main thematic score of the film or a thematic score of characters found as those found in the music of existing movies. The structure of the multidimensional film across time and space was used as a musical tool by combining short motifs together to create the background texture, and such background texture was able to express the complex atmosphere and colors apparent throughout the movie. In addition, different colors were used based on the necessary motifs. Futuristic content and the unique traits of the virtual reality was created through new musical tones created by different methods of playing acoustic instruments. The three elements of music: melody, rhythm, and harmony were not explicit and rather the tones and dynamics of instruments were used to express the emphases and transition of scenes in a consistent flowing manner. In the movie <The Matrix>, music plays the most essential role in presenting the flow of time and going beyond space. It is not background music simply made to create a certain atmosphere for a certain scene but it is a very important element of the whole film made in consideration of the structure of the story and the unifying theme of the movie. Ultimately, it establishes a whole new genre that entirely differs from the existing films scores, of which <The Matrix> was made upon. I hope that the research done in this study will further enhance the study of various movie scores in the future and be a helpful reference for those who want to study other music made by Don Davis. ;오늘날 디지털 시대는 현실세계와 가상의 세계가 공존하는 시대이며 영화에서의 가상현실은 단순히 현실의 투영이나 그림자일 뿐 아니라 현실과 가상현실의 경계가 와해되는 등 다양한 형태로 나타난다. 가상과 현실에 대한 영화의 설정과 시나리오가 다양해짐에 따라 영화 음악의 기능과 역할 또한 점차 확대되어가고 있다. 워쇼스키 감독의 영화 <매트릭스(The Matrix, 1999)>는 우리가 실제라 여기고 살아가는 일상과 이 세계 자체를 가상의 현실로 설정하여 본질적인 세계로서 존재하는 현실을 발견해나가는 스토리이다. 영화에서는 현실과 가상현실이 서로 교차되어 전개되기에 시공간을 넘나드는 다차원적인 구조를 가진다. 본 논문은 이러한 스토리의 구조를 음악이 어떻게 효과적으로 표현하고 있는지 연구해본다. 연구의 첫 단계로 포스트모던 영화의 음악들을 살펴보았고 돈 데이비스의 생애와 작품 세계를 조사하여 그의 음악적 배경을 알아보았다. 또한 영화감독 워쇼스키 형제에 대한 작품 경향과 연출 스타일을 알아보았다. 연구의 방법으로는 음악의 인 앤 아웃을 파악하여 큐시트를 작성하고 줄거리에 따라 주요 장면을 선정하여 음악과 영상이 어떠한 상관관계가 있는지 분석하고 음악이 영화의 전개를 돕기 위하여 어떠한 기능과 역할을 하고 있는지 연구하였다. 음악의 분석 결과, 영화 <매트릭스>의 음악은 기존의 영화 음악의 기능인 등장인물의 테마나 주제의 테마 대신에 짧은 몇 개의 모티브가 연속적인 음악적 맥락으로써 사용되었다. 짧은 모티브들을 혼합하여 배경 텍스처로 사용함으로써 시공간을 넘어서는 다차원적인 영화의 구조를 음악적 장치로써 연결하였고 그러한 배경 텍스처는 영화 전반에 걸쳐 나타나는 혼란스러운 분위기와 색채를 표현하였다. 또한 필요에 따라 모티브의 구성을 달리하여 다른 색채를 구사하기도 하였다. 그리고 어쿠스틱 악기를 각 악기의 다양한 주법으로 연주하여 새로운 음색을 만들어냄으로써 미래 지향적인 내용과 가상현실의 특수성을 묘사하였다. 음악의 3요소인 멜로디, 리듬, 화성이 드러나지 않고 그 대신 악기의 음색과 다이나믹을 음악적 요소로 사용하여 스토리의 연속된 흐름 속에서의 강조와 장면의 전환을 표현하였다. 영화 <매트릭스>에서 음악은 시간의 흐름을 나타내는 가장 본질적인 기능을 하면서도 공간을 넘어서는 역할을 한다. 그저 장면의 분위기에 맞게 만들어진 배경 음악이 아닌 스토리 구조와 영화의 주제를 철저히 고려하여 만든 영화의 아주 중요한 요소로써 기존의 영화음악과는 전혀 다른 새로운 장르로 접근을 하여 영화음악의 기능을 넓히고 음악적 매트릭스를 구성하였다는 것을 알 수 있었다. 본 논문의 연구를 통해 앞으로도 다양한 영화 음악에 관한 연구가 더 활발하게 이루어지기를 바라며 돈 데이비스의 다른 작품들을 연구하는 이들에게 참고할만한 도움이 되기를 바란다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 목적 1 B. 연구의 방법과 범위 2 Ⅱ. 영화음악 분석의 이론적 배경 3 A. 포스트모더니즘 시대의 영화 음악 3 B. 작곡가 돈 데이비스(Don Davis) 의 작품세계 5 C. 영화감독 워쇼스키 형제(Larry Wachowski & Andy Wachowski) 7 Ⅲ. 음악 분석 및 연구 9 A. 줄거리 9 B. 매트릭스의 음악 분석 13 C. 분석을 통한 음악적 특징 53 Ⅳ. 결론 55 참고문헌 57 부록 59 ABSTRACT 62-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent8674624 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 공연예술대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title영화 매트릭스 의 음악 분석을 통한 음악적 특징 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA study on the Musical Characteristics as the Analysis of the movie <The Matrix>-
dc.format.pagevi, 63 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major공연예술대학원 음악공학전공-
dc.date.awarded2018. 8-
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 음악공학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE