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수련병원 내 교육수련부서 사무직이 경험하는 직무 스트레스와 소진에 대한 현상학적 연구

Title
수련병원 내 교육수련부서 사무직이 경험하는 직무 스트레스와 소진에 대한 현상학적 연구
Other Titles
A Qualitative Study about Job Stress and Burnout syndrome for administrative staff working to support residents and interns at hospitals in Korea
Authors
김주현
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전지현
Abstract
This study used qualitative techniques to analyze job stress and the burnout syndrome for administrative staff working to support residents and interns at hospitals in Korea. A one-on-one in-depth interview was conducted and the results were analyzed into 4 steps based on the Giorgi method. The improvement of training conditions and status of medical residents, strict law enforcement of December 2017 promotes improvement of training conditions and status of medical residents(training hours). Since the enactment of the law changes, administrative staff members have difficulty adjusting to the salary and complaints, and they therefore are having symptoms of job stress and burnout syndrome. A number of scholars recognized the importance of job stress and burnout for medical institution workers: doctors, nurses, therapist, and other health practitioners. However, limited studies have targeted job stress and burnout for administrative staff that support residents and interns in a hospital. In addition, the existing study of job stress and burnout is mostly quantitative, and few studies have investigated the understanding of job stress and burnout in actual situations. Therefore, the specific research questions of this study are as follows: 1. what is the meaning of job stress and burnout for the staff? 2. what circumstances do the staff experience job stress and burnout? For this study, a one on one in-depth interview was conducted from November 2, 2017 to April 30, 2018. After coding the main words using Excel 2016, the results were analyzed into 4 steps based on the Giorgi phenomenological study method. The results of the study are as follows: First, we are able to understand meaning of job stress and burnout for the staff. Second, how the staff experiences the job stress and burnout in what situation. The findings of this study indicate in-depth understanding job stress and burnout syndrome of the staff. Also, This study may contribute to improve the working environment for employees, who specifically support the residents and the interns in a hospital. The limitations of this study indicate the participants were selected as intentional sampling, and there may be a limit to the representation of office workers in the education training department. Also, comparative study on the area, scale, operation method and work of the hospitals was not conducted. Therefore, Future research will have to be conducted about job stress and burnout syndrome problems for administrative staff working to support residents and interns at hospitals in Korea, using quantitative study.;본 연구의 목적은 수련병원 내 교육수련부서 사무직이 경험하는 직무 스트레스와 소진에 관한 현상학적 연구를 통해 교육수련부서 사무직들의 경험을 심층 이해하는 데 목적이 있다. 2016년 12월 23일부터 시행된 수련환경 개선 및 지위 향상을 위한 법률안(약칭 전공의 법)이 시행된 이후 수련규칙 변경, 급여제도 개편을 비롯하여 전공의 민원 증가로 각 수련병원의 교육수련부서의 업무가 증가하였다. 업무 해결하는 과정에서 교육수련부서 사무직은 전공의 민원과 고충 상담에 많은 시간을 할애하며, 이 과정에서 직무 스트레스와 직무소진을 경험한다. 현재까지 의료기관 종사자들을 대상으로 직무 스트레스와 소진에 대한 선행연구들은 있었지만 대부분 의사, 간호사, 치료사 등에 국한되어 연구가 이뤄졌으며 교육수련부서 사무직에 대한 직무 스트레스와 소진에 관한 연구는 이뤄진 바 없다. 그리고 기존에 시행되었던 의료기관 종사자들의 직무소진은 대부분 양적 연구로 이루어져 실제로 종사자들이 어떤 상황에서 직무 스트레스와 소진이 발생하는지 심층적인 이해를 돕는 데 한계가 있다. 본 연구에서는 교육수련부서 사무직의 직무 스트레스와 소진의 경험을 현상학적으로 분석하여 교육수련부서 사무직의 직무 스트레스와 소진 현상을 심층적으로 이해하고자 한다. 본 연구의 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 병원 내 교육수련부서 사무직에게 직무 스트레스와 소진의 의미는 무엇인가? 둘째, 병원 내 교육수련부서 사무직은 어떠한 상황에서 직무 스트레스와 소진을 경험하는가? 본 연구를 위해 2017년 11월 02일부터 2018년 4월 30일까지 수련병원 교육수련부서 사무직 5명을 대상으로 일대일 심층 면접을 시행하였으며, Excel 2016을 사용하여 주요 단어를 코딩한 후 Giorgi 현상학적 연구방법 4단계를 기준으로 결과 분석을 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육수련부서 사무직에게 직무 스트레스와 소진은 어떠한 의미인지 파악할 수 있었다. 둘째, 교육수련부서 사무직이 어떠한 상황에서 직무 스트레스와 소진을 경험하는지 깊이 있는 이해를 할 수 있었다. 본 연구는 소수의 경험을 심층적으로 살펴보는 질적 연구로 결과를 일반화할 수 없으며, 수련병원의 부서환경에 따라 업무에 차이가 있어 해석에 주의를 필요로 한다. 하지만, 그동안 한 번도 연구되지 않았던 수련병원 교육수련부서 사무직을 대상으로 현상학적 연구를 시행하여 교육수련부서 사무직들의 경험에 대해 깊이 이해할 수 있고 추후 교육수련부서 사무직의 효율적인 업무 분담과 교육 등에 활용될 수 있다는 점에서 의의가 있다. 후속연구에서는 전국 수련병원 내 교육수련부서 사무직을 대상으로 한 직무 스트레스와 소진에 관한 연구가 이루어져 병원의 특성에 따른 좀 더 상세한 이해를 도모하고 교육수련부서 사무직들의 업무환경 개선을 위한 방안이 마련되기를 바란다.
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일반대학원 > 국제사무학과 > Theses_Master
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