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Melancholia and Love in Toni Morrison's God Help the Child

Title
Melancholia and Love in Toni Morrison's God Help the Child
Other Titles
토니 모리슨의『신이여 그 아이를 도우소서』에 나타나는 멜랑콜리와 사랑
Authors
김수현
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김민정
Abstract
This thesis analyzes the disquieting sense of sorrow in Toni Morrison’s God Help the Child (2015) with the psychoanalytical concepts of melancholia and incorporation. Although Bride, the female protagonist, leads a seemingly successful and satisfactory life in contemporary America even with her “blue-black” skin, she cannot help feeling empty and sad. Her lover Booker also suffers from the sense of incompleteness, having lost his beloved brother as a child. Taking this sense of sorrow as a point of departure, this thesis analyzes melancholia as a symptom of the pain of loss—as a pathology viscerally suffered by an individual, precisely to examine, ultimately, the vulnerability of specific groups of people to social oppression: that of African Americans and children. Owing to the recentness of the novel’s publication, not many critical analyses have been published on the novel. Scholarly attempts to connect Freud’s concept of melancholia with the racial dynamics in the US have previously been made, with scholars such as Anne Anlin Cheng or David L. Eng and Shinhee Han introducing the concept of racial melancholia. However, in their implementation of the notion of melancholia, only the logic of melancholic internalization is employed as a framework for the mechanism of racialization in America. Thus, their approach is not sufficient for discussing Morrison’s latest novel which focuses on the actual loss of a beloved object as a source of melancholia. By closely following the reasons and symptoms of melancholia in Bride and Booker, this thesis examines racism and child abuse, the subtle and yet deep-rooted sources of pain. Central to the notion of melancholia in God Help the Child is its association with secrecy. I adopt Nicolas Abraham and Maria Torok’s conceptualization of introjection and incorporation that supplements and develops that of Freud’s mourning and melancholia, in order to diagnose the melancholia of Bride and Booker. According to Abraham and Torok, the prohibition on communicating one’s loss hinders one’s process of mourning and causes one to incorporate the lost love-object, leading the person to melancholia. Racial shaming, internalization of shame, and traumatization play a central role in leading Bride to melancholia as she incorporates her own childhood self that is “unlovable.” For Booker, the loss of his beloved brother Adam causes melancholia. The discrepancy between his desire to mourn Adam in an individualized manner collides with that of his family who wants to forget, and with the public which interferes with Booker’s attempt to privatize the mourning, making Booker incorporate, instead of properly mourn and introject, the dead brother. While melancholia issues from a loss of a beloved object that leaves the subject psychically wounded, Morrison suggests through the novel that it is at the same time via the interaction and love between wounded and traumatized individuals that melancholia can be cured. The ultimate solution Morrison suggests for melancholia is love, and she proposes interactions between the psychically wounded individuals as a way to be able to love, or to be open to changes and otherness. Bride’s relationship with Rain, Queen, and Booker helps her mourn the incorporated Lula Ann, her childhood self. Booker’s relationship with Queen and Bride also assists his healing of melancholia, as he and Bride participate in the communal process of actively making amendment with the past through acts of devotion for the dying Queen.;본 논문은 토니 모리슨(Toni Morrison)의 최신작 『신이여 그 아이를 도우소서(God Help the Child)』(2015) 속 등장인물들의 정신적 고통을 정신분석학적 개념인 멜랑콜리아(melancholia)를 적용하여 분석함으로써, 이들의 멜랑콜리아를 불러일으키는 원인이 여전히 미국 사회에 영향을 미치는 인종차별과 아동학대에 있음을 분석하고자 한다. 『신이여 그 아이를 도우소서』는 모리슨의 소설 중 유일하게 동시대 미국 사회를 배경으로 전개되며, 주인공인 브라이드(Bride)는 “새까만”(blue-black) 피부에도 불구하고 아름다움과 사회적 성공을 거머쥔 인물로 묘사된다. 그러나 만족스러운 삶을 영위하는 것처럼 보임에도 그녀는 여전히 우울함을 호소하며, 그녀의 떠나간 연인 부커 (Booker) 또한 어린 시절 아동 성추행범에게 살해당한 형에 대한 상처로 우울증에 시달린다. 멜랑콜리아는 상실에 대한 아픔으로부터 비롯되는데, 본 논문은 정신분석학자인 니콜라 아브라함과 마리아 토록(Nicolas Abraham and Maria Torok)이 분석한 입사(introjection)와 합체(incorporation) 개념을 바탕으로 인물들의 멜랑콜리아를 분석한다. 기존에 아시아계 미국인 학자들이 프로이트의 멜랑콜리아에 대한 설명을 바탕으로 미국 내 소수 인종의 사회적 형성 과정(racialization)을 풀어낸 인종적 멜랑콜리아(racial melancholia) 개념이 존재하나, 이러한 접근은 실제 사랑하는 대상(love-object)을 잃은 상실감에 초점을 맞추기보다는 프로이트가 분석한 멜랑콜리아의 내재화(internalization) 개념을 인종적 정체성 형성 과정의 논리로만 차용하는 데 충실하였다. 그러므로 본고에서는 브라이드와 부커가 멜랑콜리아에 빠지는 이유와 그 증상을 실제 상실된 ‘대상’과 ‘주체’ 간의 좌절된 관계를 중심으로 풀어냄으로써 인물들의 개인적인 병리로서의 멜랑콜리아가 어떻게 인종적 갈등과 아동학대의 문제로 이어지고 확대되는지 살피고자 한다. 본 논문의 1장에서는 프로이트가 분석한 애도와 멜랑콜리아(mourning and melancholia) 개념과, 이를 바탕으로 학자들이 제시한 인종적 멜랑콜리아(racial melancholia) 개념을 정리하고, 이 개념에 관련된 선행연구들을 살펴본다. 그리고, 인종적 멜랑콜리아의 거시적인 접근법의 한계점을 니콜라 아브라함과 마리아 토록의 입사와 합체 개념을 통해 짚어내고, 멜랑콜리아를 극복할 수 있는 도구로서 사랑과 공동체를 탐색한다. 2장에서는 브라이드와 부커의 멜랑콜리아를 분석하며 인물 안에 내면화된 인종적 수치심(racial shame)과 트라우마, 어린 시절 당한 부당한 대우와 억압이 어떻게 멜랑콜리아의 원인으로 작용하는지 검토한다. 아브라함과 토록의 합체 개념에서 중요한 점은, 잃어버린 대상이 애도 (또는 입사) 되는 대신 주체 안으로 편입되며, 대상이 애도되지 못하는 이유는 주체가 자신의 상실에 대해 발설하지 못하기 때문이라는 것이다. 그리하여 ‘상실’은 비밀이 되며, 표면화되지 못한 상실의 고통은 멜랑콜리아를 불러일으킨다. 브라이드는 어린 시절 그녀의 정체성인 룰라 앤(Lula Ann)의 모습을 숨기고 새로운 모습으로 거듭나기 위해 룰라 앤을 자신 안에 가둠으로써 멜랑콜리아에 시달리며, 부커 또한 사랑하는 형 아담(Adam)의 죽음을 애도하지 못하여 자기 안으로 망자를 편입시키면서 우울함을 느낀다. 3장에서는 브라이드와 부커가 어떻게 비슷한 상처를 지닌 개인들의 공동체와 사랑을 통하여 멜랑콜리아로부터 벗어나는지 분석한다. 정신분석학자이자 철학자인 줄리아 크리스테바(Julia Kristeva)가 『사랑의 역사 (Tales of Love)』에서 제시하듯 사랑이 이질적인 것, 새로운 것을 자신의 일부로 받아들이는 능력이라면, 모리슨은 『신이여 그 아이를 도우소서』를 통해서 타인 안에서 자신과 비슷한 상처를 알아보고 보듬는 것이 사랑을 가능케 하고, 이러한 사랑이 결국 멜랑콜리아를 극복할 수 있도록 한다고 말한다. 공동체는 이러한 사랑의 장(場)으로서 소설의 인물들이 서로 간의 관계 속에서 멜랑콜리아를 극복하는 기회를 제공한다. 즉, 소설 속 인물들은 타인과의 소통과 타인을 위한 헌신을 통해 자신만의 슬픔으로부터 해방되며, 사랑할 수 있는 개인으로 거듭남으로써 상실과 변화에 대한 면역력을 키워 멜랑콜리아를 극복한다.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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