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텍스타일 디자인 모티프 개발 연구

Title
텍스타일 디자인 모티프 개발 연구
Other Titles
A study on development of textile design motif : Focusing on the Rhinoceros program
Authors
이윤아
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 섬유디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
차임선
Abstract
21세기의 주도적인 매체는 디지털로서 현재 우리에게 급속하게 사회 전반적으로 변화를 가져오고 있다. 디지털 테크놀로지의 빠른 변화와 발전은 디지털 시대 인간의 사고체계를 비롯한 생활 깊숙이 영향을 미치게 되었다. 뉴미디어 사회라는 새로운 개념의 도입과 함께 과거에는 견고하고 확정적이라고 여겨졌던 개념과 각 영역의 경계가 무너지고 상호교류 하면서 다양성을 지향하고 있다. 이러한 영향으로 현재 다양한 분야에서 폭넓게 활용되고 있다. 텍스타일 디자인은 다른 장르의 예술보다 생활과 밀접한 관련이 있는 예술로서 각 시대의 생산기술과 문화적 가치관이 반영된 시대정신을 보여준다. 3차원 기술은 기존 산업의 패러다임을 바꾸고 있다. 또한 3차원 그래픽 모델링 프로그램의 개발로 인해 새로운 시각적 표현이 가능하다. 이에 본 연구자는 라이노(Rhinoceros)프로그램을 활용하여 텍스타일 디자인을 위해 3차원 모티프를 개발했다. 본 연구는 3차원모델링에 사용되어 온 라이노 프로그램을 텍스타일 디자인과 결합시켜 텍스타일 디자인의 새로운 방향성을 제시하는데 목적을 두었다. 본 논문은 라이노 프로그램에 의한 텍스타일 디자인 작품을 제시하기 위하여 다음과 같은 과정으로 진행하였다. 첫째, 3차원 모델링의 전반적인 이론 및 라이노 프로그램의 특징과 사례를 문헌적 고찰을 통하여 분석하였다. 둘째, 위의 이론을 바탕으로 라이노 모델링 프로그램과 키샷 랜더링 프로그램을 병행해서 디자인 모티프를 개발하였다. 셋째, 개발된 3차원 모티프가 부각될 수 있도록 텍스타일 디자인을 다양한 레이아웃을 적용시켜 디지털프린트를 하여 총 8점을 제작하였다. 본 연구와 작품제작을 통하여 다음과 같이 결론을 도출 하였다. 첫째, 3차원 모델링의 종류는 대표적으로 3가지이고 특히 곡선표현에 강한 넙스 방식인 라이노 프로그램은 디자인 분야에서 다양하게 활용되고 특정한 모티프를 모델링 할 때 상상에만 그치는 것이 아니라 누구나 쉽게 창의적이고 조형적인 디자인을 할 수 있는 프로그램이라는 것을 알 수 있었다. 둘째, 라이노 프로그램에는 다양한 플러그인이 있으며, 그 중 티스플라인(T-spline)과 그래스호퍼(Grasshopper)은 텍스타일 디자인분야의 모티프로 활용할 수 있는 가능성을 확인하였다. 셋째, 본 연구를 통해 기존의 평면적인 모티프 개발에서 벗어나 3차원의 공간감이 느껴지는 텍스타일 모티프를 개발 할 수 있으며, 새로운 개념의 텍스타일 디자인으로써의 가능성을 확인하였다. 넷째, 본 연구는 라이노 프로그램으로 모델링한 3차원 그래픽 모티프를 응용하여 텍스타일 패브릭 개발에 가능성을 제시하고자 하였으며 작품 제작에 있어서 광택이 있는 소재, 비침이 있는 소재와 메탈릭한 소재 등 다양한 테크노 소재를 활용하였다. 위와 같이 본 연구자는 라이노 프로그램을 중심으로 텍스타일 디자인 3차원 모티프 개발 연구를 하였다. 텍스타일 디자인은 더 이상 2차원적인 모티프 개발에만 안주하지 않고 새로운 시각표현으로 공간감을 느낄 수 있는 3차원적인 모티프를 개발하여 텍스타일 디자인의 표현의 확장성을 제시하였다. 따라서 본 연구를 통하여 시대에 맞춰 창의적이고 새로운 시각적 표현의 텍스타일 디자인이 더욱 발전되어 미래지향적인 텍스타일 산업에 기여할 수 있는 계기가 되기를 바란다.;The leading medium of the 21st century is digital media. And they has rapidly brought about change in society at large. Rapid change and development of digital technology got to have a great effect on human life as well as human systems of thinking in the digital era. As the boundaries between the concepts which were regarded as strong and definite in the past and each area have collapsed with the introduction of the new concept called new media society and they interact with each other, digital technology has aimed at diversity. Now, digital technology has widely been utilized in various fields as a result of these influences. Textile design shows the spirit of the times that reflects manufacturing technology and the cultural values of each age as art that is closely related with live than various genres of art. While cubic effects of three-dimensional technology have changed paradigms of the existing industries as the new visual representation and people are growing more and more interested in three-dimensional graphic modeling programs, this researcher develops motif design by three-dimensional modeling through the utilization of the Rhinoceros program. The purpose of this study is to present a new direction by printing various materials with textile design digitally, manufacturing them for home furnishing, and combining the program which had been used in three-dimensional modeling with textile design. This paper was arranged by the following process to present a textile design work of art by the Rhinoceros program. First, general theories of three-dimensional modeling and the characteristics and cases of the Rhinoceros program were analyzed through literature review. Second, motif design was studied by using the Rhinoceros program and the rendering program together. Third, the completed three-dimensional motif was arranged through digital work to be emphasized and they were digitally printed out so that total 8 works of art were manufactured. The following conclusions were drawn through this study and the production process. First, three-dimensional modeling is typically three types. Especially, the Rhinoceros program, the NURBS (Non-uniform rational B-spline) method that is strong on expression of curves, could have found to be variously utilized in the design field and that all men can easily design creative and formative motifs, not just staying in imagination when they model specific ones. Second, there is plug-in in the Rhinoceros program. And typically, T-spline and Grasshopper's possibility for being utilized as motifs in the textile design field was checked. Third, textile motifs that make people feel and perceive three-dimensional space escaping from development of the existing flat motifs. And the possibility of new conceptual textile design was checked. Fourth, the possibility of textile fabric development by applying three-dimensional graphic motifs that modeled the Rhinoceros program tried to be presented. And various techno-materials including glossy, see-through, and metalic materials were utilized in manufacturing the works of art. As above, the researcher studied development of the three dimensional motif of textile design focusing on the Rhinoceros program. Textile design does not stay at development of flat motifs but presented the expandability of expressing textile design by developing the three-dimensional motif that can make feel and perceive space by new visual representation. Therefore, the researcher expects that this study will serve as a momentum to make a contribution to the future-oriented textile industry as textile design of creative new visual representation to keep up with the times.
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