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패션브랜드 커뮤니케이션을 위한 모션그래픽 일러스트레이션 연구

Title
패션브랜드 커뮤니케이션을 위한 모션그래픽 일러스트레이션 연구
Other Titles
Research of Motion Graphic Illustration for Fashion Brand Communication : Kenzo Collection Centered
Authors
안희빈
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
박선희
Abstract
현재는 디지털 기술과 일러스트레이션을 융합시킨 예술매체의 혁신적인 시도가 서로의 경계를 허물고 있는 시대로, 이러한 시대적 흐름은 패션 산업에서도 나타나고 있다. 마케팅에 있어서도 차별화된 패션브랜드 이미지를 대중에게 전달하는 커뮤니케이션 수단으로 모션그래픽 일러스트레이션이 활용되고 있다. 이에 본 연구는 컬렉션마다 다양한 테마를 갖고 있는 패션브랜드 겐조를 연구의 모티프로 선정하고, 겐조 컬렉션의 상징성을 적용시킨 2D 캐릭터로 구성된 모션그래픽 일러스트레이션을 제작하고자 하였다. 겐조의 2010년 S/S컬렉션부터 2016년 F/W 컬렉션 중 컨셉을 명확히 표현할 수 있는 8점의 컬렉션을 분석하고, 그에 따른 테마, 실루엣, 색채, 소재를 반영한 12개의 캐릭터로 구성된 8점의 모션그래픽 일러스트레이션을 제작함에 있어서 겐조 컬렉션을 표현하고자 하였다. 본 연구는 패션브랜드 겐조를 위한 캐릭터를 포함한 일러스트레이션을 개발하고, 이를 개별 컬렉션 컨셉에 적용시켜 브랜드 겐조의 새로운 이미지를 모션그래픽으로 창출하고자 한다. 또한 본 연구의 목적은 패션브랜드의 광고, 홍보, 판매촉진 등 새로운 커뮤니케이션 도구로서의 활용방법을 제시하고 패션일러스트레이션의 표현영역을 확대하는데에 있다. 본 연구의 내용 및 방법은 첫째, 단행본, 학위논문을 통해 모션그래픽 일러스트레이션을 파악하고 그 구성요소를 연구하고자 하였다. 이를 통해 모션그래픽 일러스트레이션을 활용한 패션브랜드 커뮤니케이션사례를 분석하고자 하였다. 둘째, 단행본, 학위논문 등의 선행연구와 문헌의 고찰을 통해 겐조의 창시자인 다카다 겐조의 작품세계와 겐조 브랜드에 대해 알아보고, 패션잡지와 관련 사이트를 통해 2010년 S/S부터 2016년 F/W까지의 컬렉션을 분석한 후, 겐조브랜드에 나타난 모션그래픽 일러스트레이션 사례를 살펴보고자 하였다. 이를 토대로 분석한 컬렉션 중 테마와 색채구분이 뚜렷한 8점의 컬렉션을 모티프로 선정하고, 기존 겐조 브랜드의 모션그래픽 일러스트레이션과 차별화하기 위해 2D로 이루어진 모션그래픽 일러스트레이션을 제작하고자 하였다. 작품은 각 12개의 캐릭터로 구성하여 총 8점의 모션그래픽 일러스트레이션을 제작하고자 하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 겐조 키즈가 국내에 런칭됨에 따라 캐릭터를 미니미의 키치한 스타일로 개발시킴으로써 키즈부터 성인까지 다양한 연령층을 확보하는 대중적인 캐릭터를 제작할 수 있었다. 이에 겐조의 시그니처 패턴 중 캐릭터에 대입시킬 수 있는 ‘눈’을 변형하여 일러스트레이션에 적용함으로써 겐조의 이미지를 위트있고 키치하게 풀어낼 수 있었다. 둘째, 겐조 브랜드에 나타난 모션그래픽을 활용한 일러스트레이션 사례를 분석함을 통해 기존 겐조의 커뮤니케이션 영상은 3D 일러스트레이션을 활용한 추상적 표현의 모션그래픽 영상이 많은 비중을 차지하고 있음을 알게 되었다. 이에 따라 키치한 스타일의 2D 캐릭터를 개발하여 대중에게 겐조 컬렉션의 특징을 쉽고 명확하게 전달할 수 있는 작품을 제작함으로써 기존의 겐조 커뮤니케이션과 차별화를 보여줄 수 있었다. 셋째, 겐조의 2010년 S/S컬렉션부터 2016년 F/W컬렉션 중 각각의 테마를 확실히 보여주는 8점의 컬렉션 시즌을 모티프로 선정하고 분석함으로써 겐조 브랜드만의 독특하고 다채로운 색채, 실루엣, 디테일 등을 작품에 활용할 수 있었으며, 동시에 겐조 브랜드의 뚜렷한 컨셉을 모션그래픽으로 표현할 수 있었다. 아울러 본 연구를 통해 모션그래픽을 활용한 일러스트레이션을 패션브랜드 커뮤니케이션에 표현하려는 시도가 앞으로 꾸준히 지속된다면, 패션일러스트레이션은 단순한 예술적 영역에만 머무는 것이 아니라 브랜드의 부가가치를 높힐 수 있는 도구로 활용될 수 있을 것이다.;It is an era where the innovative attempts in the art media which combines digital technology and illustration are breaking the boundaries between each other, and this periodical shift exists in the fashion industry as well. As well as for marketing, motion graphic illustration is used as a mean to deliver the distinguishable fashion brand image to the public. So this research selected Kenzo which has had a various themes for each collection as a motif, and is to develop motion graphic illustration consists of 2D characters which has Kenzo collection’s symbol applied to. This research is to express Kenzo collection by developing 8 pieces of motion graphic illustration consist of 12 characters reflecting themes, silhouette, colors and materials based of analysis of 8 pieces of collections from 2010 S/S Collection to 2016 F/W Collection that the concepts are very distinct. That is, this research is to create a new Kenzo image with motion graphic applying each collection concept after developing illustrations that include characters for Kenzo. Also, it has its purpose in expanding the area of expression of fashion illustration suggesting brand’s advertisement, promotion, sales promotion, etc to be used as tools for the applications. The contents and the method of this research is first, seeking its components after understanding motion graphic illustration through published books and papers. With that, it analyzes the communication examples of fashion brands that have utilized the motion graphic illustration. Second, it takes a deep look at the illustration examples of motion graphic illustration that appeared in Kenzo, after finding out about Kenzo’s founder Takada Kenzo’s works and his brand through consideration of advanced research such as published books, literatures, and papers, and analyzing collections from 2010 S/S to 2016 F/W through fashion magazines and websites. It is also to develop motion graphic illustration in 2D that is made to be differentiable from existing Kenzo’s motion graphic illustration after selecting 8 pieces of collection that are distinctive in themes and colors based on the analysis above. The works consist of 12 characters and total of 8 pieces of motion graphic illustration are to be developed. The followings are the conclusion of this research: First, as Kenzo Kids launched in Korea after developing characters in Mini-Me’s kitck style, characters that are popular to various ages from kids to adults could be made. So it could make Kenzo’s image witty and kitck by applying different versions of “eye” from Kenzo’s signature pattern that can be substituted to the characters to the illustration. Second, it could be found through analyzing the examples of illustration where motion graphic is utilized in Kenzo, that motion graphic pictures with abstract expressions that utilize 3D illustration take a big portion of existing Kenzo’s communication pictures. So it was possible to show the differentiation from existing Kenzo communication by making works that can deliver the features of Kenzo collection to public more clearly through developing 2D characters in kitck style. Third, it was possible to utilize Kenzo’s unique and colorful colors, silhouette, details, etc to the works by analyzing 8 pieces of season collection from Kenzo 2010 S/S Collecttion to 2016 F/W Collection that show individual theme clearly as a motif, and express the Kenzo’s distinct brand image with motion graphic at the same time. Also, through this research, if the attempts to express illustration utilizing motion graphics are constantly continued, fashion illustration would not just stay as a simple artistic field, but be used as a tool to raise the brand’s values.
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