View : 38 Download: 0

경기문화재단의 문화정책 변화에 대한 연구

Title
경기문화재단의 문화정책 변화에 대한 연구
Other Titles
Research on the Cultural Policy Change of the Gyeonggi Cultural Foundation
Authors
손혜지
Issue Date
2017
Department/Major
공연예술대학원 음악예술경영전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
정소희
Abstract
본 연구의 목적은 경기문화재단을 대상으로 지방자치단체의 문화정책이 어떠한 양상으로 변화하였는지를 고찰하는 것이다. 이를 위해 중앙정부의 거시적인 문화정책에 대한 배경을 우선 고찰하였다. 이는 법의 제정과 개정, 정책의 방향과 비전이 지방자치단체의 역할에 영향을 미칠 뿐만 아니라 지역문화재단의 재원 마련 및 운용의 범위에도 영향을 미치기 때문이다. 지방자치제도는 지방의 문제를 주민자치 차원에서 해결할 수 있는 기회를 제공하며 주민의 자발적 참여와 확대를 이끌어 낼 수 있다. 또한 지방이 주체적으로 지역공동체를 혁신하고 지방자치단체에 자율성과 책임성을 부여하기 때문에 중앙정부는 지방분권을 주요 시책 중 하나로 강조하였다. 한편 지방자치단체는 문화를 통해 관할 지역을 발전시키고자 하였으며 지역의 문화자원을 바탕으로 타 지역과 차별성을 갖기 위한 노력을 시작하였다. 이는 지방자치단체가 스스로 문화예술을 활성화하게 하였으며 지역문화재단의 설립으로 연결되었다. 이러한 정책환경의 흐름 아래, 본 연구는 국내 최초로 설립되어 타 재단의 선례가 되고 있는 경기문화재단을 대상으로 지난 정부(1993년-2016년)의 문화정책과 경기문화재단의 설립 초기부터 현재에 이르기까지 진행된 지역문화재단의 정책목표와 운영사업을 비교하고 분석하였다. 연구의 결과, 경기문화재단이 운영하는 사업과 중앙정부의 문화정책 비교를 통해 문화복지에서 문화민주주의를 지향하는 형태로 변화되고 있다는 것을 알 수 있었으며 무엇보다 정부에서 하달하는 형태의 사업이 아닌 경기문화재단의 자율성에 의해 시행된 사업이 있음을 확인 할 수 있었다. 또한 경기문화재단의 정책목표에 따라 5단계로 구분하였으며, 재단의 자율성과 독립성 그리고 전문성이 점차 높아져 가는 것을 알 수 있었다. 중앙정부의 문화정책, 세계경제의 흐름, 재단의 환경변화 등이 경기문화재단의 정책목표에 영향을 미치며 특히, 경기문화재단의 내부적•외부적 환경이 점차 큰 비중을 차지해가고 있음을 확인하였다. 무엇보다도 경기문화재단은 하위시설을 통합하여 운영하는 기점을 기준으로 재단의 역할이 크게 변화하였다. 경기문화재단은 규모가 커짐에 따라 후원자 및 대행자의 역할을 넘어 매개자이자 촉진자의 역할까지 담당하게 되었다. 이는 경기문화재단이 각 하위시설 별로 특성과 전문성에 맞게 사업을 이관하여 역할과 목적을 명확히 하였기 때문이다. 본 연구는 역대 정부의 24년의 기간을 대상으로 중앙정부의 문화정책과 경기문화재단의 정책목표 및 문화사업의 변화를 시계열적으로 고찰하였다. 중앙정부와 광역문화재단 간의 정책수행 관계를 분석하고 상향식 정책이 이루어진 사례를 발견하였다. 결론에서 경기문화재단은 자율성이 높아지고 있는 만큼, 안정적인 재원을 확보하여 지역의 문화정책 주체자이자 기획자로서 지속적으로 역량을 높여나가야 한다고 제안하였다. 본 연구의 결과를 통해 광역문화재단의 역할과 지역의 문화정책 사업 수립에 있어 지방자치단체 관계자와 정책 입안자들에게 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다. ;The aim of this research is to consider how the cultural strategies of the municipal government have changed, targeting the Gyeonggi Cultural Foundation. To this aim, the background of the central government's macroeconomic policy was considered first. This was because the enactment and revision of the laws affect not only the role of municipal governments, but also the scope of operation and the financing of the local cultural foundations.It is possible that the municipal system offers opportunities to address local problems at the level of the local autonomy and leads to the voluntary participation of residents and its expansion. And the central government has emphasized decentralization as one of the main policies because local governments independently innovate local communities and empower municipalities with autonomy and accountability. Meanwhile, local governments have wanted to improve the jurisdiction through culture. Municipalities began to make efforts based on regional cultural resources to have the distinction from other regions. This made municipalities invigorate cultural arts on their own and led to the establishment of local cultural foundations.Under this flow of policy environment, this research compared and analyzed the cultural policies of the last governments (from 1993 to 2016), and the policy aims and the operating businesses that have been proceeded from the establishment of the Gyeonggi Cultural Foundation until now, targeting the Gyeonggi Cultural Foundation that was established first in Korea and served as a precedent to other foundations.As the results of this research, it was found that by comparing the business that the Gyeonggi Cultural Foundation operates with the policies of the central government, the orientation to the cultural welfare was transferring to that to the cultural democracy, and it was verified that above all there were some businesses executed not by the force of the government but by the autonomy of the Gyeonggi Cultural Foundation. It was also found that there were 5 steps divided according to the policy aim of the Gyeonggi Cultural Foundation, and its autonomy, independence and speciality were increasing by degrees. It was verified that the cultural policy of the central government, the flow of the world economy, the environment change of the foundation and the like had an impact on the policy aim of the Gyeonggi Cultural Foundation, and particularly the inner and outer environment was gradually prevailing wide. Above all, the Gyeonggi Cultural Foundation had a great change of the role at the point that it integrated and operated the sub-facilities. As its scale has become large, the Gyeonggi Cultural Foundation has had a role as a mediator and a promoter. This is because the Gyeonggi Cultural Foundation made each sub-facility have a definitive aim by transferring the business to fit the characteristic and the speciality of it. This research sequentially considered the cultural policy of the central government, the policy aim of the Gyeonggi Cultural Foundation and the change of cultural businesses, targeting the 24 years of the former governments. It analyzed the policy-execution relations between the central government and the metropolitan cultural foundations, and found the examples where the bottom-up policies was realized. In conclusion, it is suggested that as the Gyeonggi Cultural Foundation has an increasing autonomy, it should increase the capability as both a host and a planner by securing a stable financing. Through the results of this research, it is expected that they can be helpful to the parties concerned of municipal governments and policy makers through the role of the metropolitan cultural foundation and in the establishment of local cultural policy businesses.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 음악예술경영전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE