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공연계약 불이행에 따른 대처방안 연구

Title
공연계약 불이행에 따른 대처방안 연구
Other Titles
Study of Coping Methods about Nonfulfillment of Contract : Focus on Cases of Dispute over the Music Performance
Authors
김마리아
Issue Date
2017
Department/Major
공연예술대학원 음악예술경영전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
정소희
Abstract
문화체육관광부의 전문예술인(단체)의 공연 횟수 조사에 따르면 2004년도부터 2014년도까지 공연산업은 눈에 띄게 급성장하였다. 공연산업이 급성장한 만큼 공연계약도 더욱 활발하게 이루어질 것이며 공연계약 체결 상황에서 계약당사자간의 법률관계를 정확히 파악해야할 필요성이 있다. 한국소비자원의 자료에 의하면 공연계약과 관련된 분쟁 순위 중 1위는‘계약해제·해지’관련 분쟁이 56.1%로 가장 많고, 2위로는 계약불이행(불완전이행)이 29.5%로 나타났다. 이는 공연계약의 이행과정에서 법적 분쟁발생의 가능성이 내재되어 있음을 반증한다. 이처럼 많은 예술인들이 올바른 공연계약법을 알지 못하여 불합리한 대우를 받기도 하며 공연계약 취소로 인해 많은 금전적, 정신적 손해가 발생되고 있다. 분쟁은 계약당사자의 손해로 이어지므로 계약당사자들은 사전에 계약법을 숙지하고 올바른 계약을 체결하여야 한다. 이러한 배경을 바탕으로 본 논문의 목적은 예술인들이 예측하지 못한 분쟁 상황을 대비하여 올바른 공연계약 내용을 규정하고 불공정한 공연계약으로 인해 불합리한 대우를 받지 않도록 법률적 보호 방안을 제안하고자 한다. 본 연구자는 예술인들의 올바른 공연계약 체결과 공연계약 불이행 상황에서의 대처방안에 대해 연구하였다. 먼저 공연계약의 불이행에 관한 법적 개념과 공연계약 체결과정에서 발생되는 법률관계를 살펴보고 공연계약의 취소 사례 중 사회적으로 이슈가 되고 기사화된 사례를 중심으로 조사 및 분석하였다. 사례는 총 4가지로 바이올리니스트 오귀스탱 뒤메이의 내한 공연취소 사례, 가수 마룬5의 대구 공연 취소 사례, 가수 비의 하와이 공연 취소 사례, 주식회사 엔조이더쇼의 예술의전당 공연 취소 사례이다. 각각의 사례 분석과 더불어 전문가 인터뷰를 실시하고 공연주최자, 아티스트, 관람객 측의 입장에서 계약 불이행 발생에서의 대처방안을 모색하였다. 결론은 여러 방안들이 도출되었다. 먼저, 공연주최자 측의 대처방안은 공연이 취소 및 연기된 경우 가급적 빠른 시일 안에 공연을 이행하며 아티스트의 일신상의 이유로 공연이 취소될 경우를 대비하여 그 책임 소재에 대해 사전계약서에 입안하도록 한다. 표준계약서를 활용할 시에는 각각의 공연계약에 맞게 수정하여 계약을 체결하도록 하며 공연계약 해지로 손해를 입었을 경우에는 민법 390조와 535조에 의거하여 손해배상을 받도록 한다. 다음으로 아티스트 측의 대처방안은 공연이 예정된 시점으로부터 공연을 준비하여야 하며 이 과정에서 자신의 몸 상태를 관리하고 질병으로 인한 취소사항이 오지 않도록 만만의 대비를 하도록 한다. 또한 계약취소 상황에서 적용될 사항들을 계약서에 미리 입안하여 손해를 최소화한다. 마지막으로 관람객 측의 대처방안은 공정거래위원회에서 제정한 ‘고시’에서 규정된 소비자분쟁 해결기준을 숙지 및 참고하여 환급을 받도록 하며 환급이행이 이루어지지 않을 시에는 소비자보호원에 신고하여 피해배상을 받도록 한다. 본 연구는 예술인들이 계약 법률적 지식과 올바른 계약법을 습득하여 계약으로 인해 불합리한 대우를 받지 않도록 연구하였다. 공연계약 취소는 각 당사자의 손해로 이어진다. 따라서 예술인들은 공연계약과 관련된 법률적 지식을 습득하고 공연계약 불이행 상황에서의 대처 방안을 숙지해야 한다. 나아가 예술계에 올바른 계약 방식이 보편화되길 바란다.;According to statistics of professional performing arts released by the Ministry of Culture, Sports, and Tourism, the performing arts industry had been remarkably growing during 2004 –2014. As the industry thrives, contracts in performing arts are expected to proliferate accordingly, and thus it is required to understand legal relations between contracting parties to a performance contract. The Korea Consumer Agency reported that the most frequent contract dispute was contract cancellation (56.1 percent), followed by breach of contract (29.5 percent). This survey shows that legal disputes can potentially occur during the term of a performance contract. Many artists often suffer from unfair treatment due to unawareness of contract laws. In addition, contract cancellation results in monetary losses and mental damages. Under these circumstances, this study aims at defining the balanced performance contract in the preparation for unexpected disputes and suggesting legal protection methods that can prevent unfair treatments caused by a lopsided agreement. We investigated the proper conclusion of a contract in performing arts and effective preparation methods against a possible breach of contract. This study first surveyed legal concepts in cancellation of a performance contract and legal relations occurring while a contract is made, and then publicized cases in performance cancellation were examined and analyzed. The four cases considered in this study were as follows: The cancellation of violinist Augustin Dumay’s concert in Korea, the deferral of the concert by the American pop rock band, Maroon 5 in Daegu, the cancellation of K-pop singer Rain’s concert in Hawaii, and the revocation of the concert in Seoul Arts Center planned by Enjoy the Show Inc. In addition to the analysis of each case, expert interviews were also conducted, and the measures to react to performance cancellation were suggested from the standpoints of the production agency, the artist, and the audience, respectively. In consequence, several improvement plans were deduced. First, the production agency needs to resume a performance at the feasible earliest time if the performance is cancelled or postponed, and the responsibility of cancellation should be clarified in a prior written agreement to provide against the case that the performance is cancelled because of the performer’s personal reasons. When a standard form of contract is used, it should be adjusted depending on the situation, and if damages occur due to contract cancellation, compensation for the damages should be claimed under Civil Law Section 390 and 535. In addition, artists should prepare for a performance from the time when it is first scheduled, and the performer should keep his or her health in a good condition to prevent cancellation. Furthermore, the artist should minimize cancellation-induced damages by including proper contractual terms that can be applied when the contract is cancelled. Finally, the audience need to get refunds based on the consumer-dispute-resolution regulation defined in the ‘notification’ announced by the Fair-trade Commission. If it is not refunded, the audience should report to the Korea Consumer Agency to receive the compensation for their loss. The research studied possible means for the people in performing arts to get fair treatments by learning contract-related legal knowledge and proper contract methods. Cancellation of a performance contract leads to losses of various contracting parties to the agreement. Hence, it is important to learn legal knowledge related to the performance contract and be aware of proper responses to a breach of contract. Moreover, it is desired that proper contract methods become prevalent in the artist community.
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