View : 1835 Download: 0

일본 TV 시리즈 애니메이션 <카우보이 비밥> 음악에 나타난 작곡가 칸노 요코 (菅野よう子)의 음악적 특징 연구

Title
일본 TV 시리즈 애니메이션 <카우보이 비밥> 음악에 나타난 작곡가 칸노 요코 (菅野よう子)의 음악적 특징 연구
Other Titles
Study on Yoko Kanno’s Musical Characteristics Revealed in the Soundtracks of Japanese TV-Series Animation
Authors
백승현
Issue Date
2017
Department/Major
공연예술대학원 음악공학전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
본 연구는 TV 시리즈 애니메이션 <카우보이 비밥> 음악에 나타난 작곡가 칸노 요코의 음악적 특징에 관한 연구이다. 칸노 요코 (菅野よう子, 1964~)는 광고, 게임, 애니메이션, 영화, 드라마 음악 등 다양한 콘텐츠에서 작품 활동을 이어가며 음악 세계를 정립하고 있으며, 오케스트라, 재즈, 록, 팝, 민속음악, 컴퓨터 음악 등 다양한 음악 스타일을 구현하며 상업 음악가로서 활발히 활동하고 있다. 애니메이션 대표작으로 <나의 지구를 지켜줘>, <천공의 에스카플로네>, <공각기동대>, <카우보이 비밥>이 있고, 영화 <우아한 세계>, <바닷마을 다이어리> 등으로 한국에서도 인지도를 넓혔다. 칸노 요코는 <카우보이 비밥> 음악을 통해 영상의 효과를 높이기 위한 다양한 음악적 시도를 보이며 애니메이션 음악 작법에 있어 다양한 가능성을 보여주었다. 본 논문에서는 <카우보이 비밥>의 음악 분석을 통해 칸노 요코의 음악적 스타일을 연구 하였다. 연구방법으로는 극장판, OVA, TV-Series Animation의 제작 흐름에 따른 일본 애니메이션 음악의 역사를 간략히 파악 하고자 하였고, 시대별 대표적인 애니메이션 작곡가와 음악 경향을 통시적인 관점에서 종적연구 후, 작곡가 칸노 요코의 작품 세계에 집중하여 공시적인 관점에서의 횡적연구를 시행하며 애니메이션 음악의 최근 경향을 살펴보았다. <카우보이 비밥>의 애니메이션 음악 스타일을 연구하기 위해 한 편당 약 24분 40초의 러닝타임을 가진 총 26편의 에피소드를 반복 시청하였다. 세부 줄거리와 캐릭터의 감정선을 파악하기 위해 스토리 프리뷰를 작성 하였으며, 플롯을 나누어 시나리오 서사구조에 따른 기승전결 표를 작성하였다. 또한 뮤직 큐시트를 제작하여 영상에 삽입된 각 사운드 트랙의 In/Out을 파악하였다. 음악이 어느 에피소드와 어느 장면에서 몇 회 사용되었는지 인물별, 상황별로 구분하여 빈도수를 집계하였으며, 템포, 조성, 박자, 악기구성 등의 음악적 요소를 분석하였다. 이를 통해 영상의 표현에 따라 어떤 음악사용의 특징을 나타내는지 서술 하였다. 음향적으로 사용되거나, 잘 들리지 않는 음악은 분석에서 제외하였으나, 주요 분석이 필요한 곡은 출판악보를 참고하여 청음, 채보 등을 통해 악보를 제작하여 가시적인 설명을 통해 이해를 돕도록 하였다. 최종적으로 내러티브, 미장센, 사운드의 요소를 종합하여 영상과 음악 간의 상관관계를 규명 하고자 하였다. 연구 결과 <카우보이 비밥>은 하이브리드 애니메이션의 서사성과 리미티드 애니메이션의 영상적 특징을 따라 음악 또한 혼종적인 시도를 보이면서 역동적인 영상과 비전형적인 캐릭터의 즉흥성을 표현 하고자 하였음을 알 수 있었다. 작품의 콘셉트와 그에 따른 장르를 결정하는 것은 영상음악 제작에 있어 중요한 요소이며 본 애니메이션 작품의 음악감독으로 참여한 작곡가 칸노 요코는 TV 시리즈 애니메이션의 방영형식과 내용에 따라 비밥 재즈를 중심으로 한 다양한 장르의 음악을 사용함으로써 본 작품의 음악사용을 연구하였다는 결론을 도출하였다. 칸노 요코는 영상의 연출의도를 다각도로 해석하여 기존의 전형적인 애니메이션 음악의 경향에서 탈피하고 창작자의 개성 또한 접목시킨 획기적인 음악 스타일을 선보이며 애니메이션 음악이 펼칠 수 있는 가능성을 넓혔다. 그러나 다작의 경력을 통해 검증된 음악적 역량과는 달리 작곡가에 대한 선행연구가 부족하였고, 애니메이션 음악 연구는 극장판 애니메이션 연구에 한정되어, 시간적, 물리적 제약으로 인해 장편의 TV 시리즈 애니메이션에 대한 연구가 전무하였다. 본 논문은 장기간에 걸쳐 26편 에피소드 분량의 TV 시리즈 애니메이션 전 편의 음악분석을 시도하였음에 연구의 목적과 의의가 있다. 애니메이션 음악의 성공사례로 기록된 <카우보이 비밥>의 음악적 특징을 연구함으로써 최종적으로 대한민국의 콘텐츠 분야와 음악학, 영상학 발전에 이바지하기를 바라며 창작자 및 후발 연구자에게 본 연구가 도움이 되기를 바란다. 앞으로도 애니메이션 음악의 체계적이고 지속적인 연구가 이루어져야 할 것이다.;The purpose of the study is to look into Yoko Kanno’s musical characteristics revealed in the soundtrack of TV animation series Yoko Kanno (菅野よう子, 1964~) has established her own identity as a musician in a variety of music industries in Japan, involving TV ad music, game background sound, animation soundtracks, movie soundtracks, drama soundtrack, etc. She realizes her music style by employing various genres such as orchestra, jazz, rock, chorus, folk, computer music, etc. and is still actively performing as a commercial musician. The soundtrack themes of animated movies , , , and are the major works of Yoko Kanno. In addition, she made her name in Korea by participating in composing the soundtracks of movies and . In the soundtracks of , she made experimental attempts to maximize the intention of an image and showed possibilities of new animations soundtrack composing methods. This study analyzes the soundtracks of to explore characteristics of Yoko Kanno’s style. To this end, the Japanese animation soundtrack history is briefly addressed in consideration of the trend of production of theater animation, OVA, and TV-series animation. Then, a longitudinal study is conducted on representative composers of Japanese animation music and the animation music trend from a diachronic perspective, and the recent trend of animation music is studied by performing a cross-sectional study on Yoko Kanno’s music, expecially the soundtracks of , from a synchronic perspective. To study the music style of the soundtracks of , I repeated watched its 26 episodes, each running for approximately 24 minutes and 40 seconds. In addition, story previews are made in order to grasp story details and each character’s emotion, and a table showing introduction, development, turn, and conclusion of the story is drafted by separating the story into separate plots. Furthermore, in/out timing of each soundtrack theme is analyzed on the basis of tempo, character, and situation to figure out its characteristics. How many times each soundtrack theme is played for each character or situation in which scene of which episode is calculated. In addition, the corresponding soundtrack theme’s tempo, configuration, meter, and instrument organization are analyzed. Based on the above, what kind of music is used depending on characteristics of an image is described. Acoustical sound or unclear sound is excluded from the analysis, but, if a theme is necessary to be studied, its sheet music is written by hearing and handwriting each individual note with reference to published music, so that vidual description can be provided for a better understanding. Lastly, by taking all into account the narrative, the mise-en-scene, and the sound of the movie, correlation between each scene and music is analyzed to examine relevance between intention of the scene and intention supported by the music. After the study, it is found that has characteristics of a narrative hybrid animation and characteristics of a limited animation, and that even the soundtracks of shows hybrid characteristics. As a result, this animation well expresses dynamic images and spontaneity of an untypical character. To determine the concept of music and its genre is important when it comes to composing soundtracks. It is found that, as a music director of this animation, Yoko Kanno utilizes various music genres, expecially bebop, in consideration of the fact this animation is TV series animation, and its story. Yoko Kanno has broken away from conventional animation music techniques by interpreting the purpose of direction from various angles. In addition, she has introduced an innovative music style combined with her unique traits as a composer, thereby widening the possibilities of animation music. Although her musical capabilities have been recognized through her long career, there is no study on her as a composer. In addition, existing studies on animation music have been focused only on theater animation, and efforts were not made to analyze TV series animation due to temporal and physical limitations. The purpose and significance of this study is that it attempts to analyze music of the total 26 episodes of the TV-series animation. Analyzing the characteristics of the soundtrack of , which is one of successful animation music, this study will hopefully contribute to advance Korea’s content industry, musicology, and imaging science. In addition, it is hoped this study can help other composers and researchers. it is expected that systematic continuous efforts will be made in the future to study animation soundtracks.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 음악공학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE