View : 705 Download: 0

국립국악원 천년만세와 임석윤 뒷풍류 거문고선율 비교연구

Title
국립국악원 천년만세와 임석윤 뒷풍류 거문고선율 비교연구
Other Titles
A comparative study on ‘ChunNyunManSae’ of ‘National Gugak Center’ and ‘Dwitpungryu Geomungo melody shape’ of ‘Lim Seok-Yoon’
Authors
문수지
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김선옥
Abstract
본 논문은 국립국악원 천년만세와 임석윤 뒷풍류인 계면가락도드리, 양청도드리, 우조가락도드리의 선율형태, 구성음, 리듬형, 시김새에 의한 비교·분석을 하고자한다. 연주가들에 의해 빈번히 연주되는 국립국악원의 천년만세와 호남지역의 거문고 명인 임석윤의 뒷풍류를 비교를 통하여 차이점에 대해 고찰해보고, 향제줄풍류의 특징이 나타나는 임석윤 뒷풍류에 대한 이해와 관심을 높이는 데에 본 연구의 필요성과 목적을 두고 있다. 첫째, <국·계>와 <임·계>의 선율형태를 비교·분석한 결과 가장 많이 나타나는 선율은 유사선율이었다. 계면가락도드리는 총 42선율 중 유사선율 19선율(45.23%), 동일선율 14선율(33.3%), 상이선율 9선율(21.42%)로 나타났다. 상이선율의 유형에서 가장 많이 등장한 유형은‘구성음은 유사하나 리듬이 상이한 유형’과‘구성음은 동일하나 리듬이 상이한 유형’으로 2번씩 나타났다. 리듬형은 <국·계> 95번, <임·계> 79번으로‘♩♪’리듬형이 가장 많이 나타났다. 둘째, <국·양>와 <임·양>의 선율형태를 비교·분석한 결과 가장 많이 나타나는 선율은 유사선율이었다. 양청도드리는 총 64선율 중 유사선율 31선율(48.43%), 동일선율 26선율(40.62%), 상이선율 7선율(10.93%)로 나타났다. 상이선율의 유형에서 가장 많이 등장한 유형은‘구성음은 유사하나 리듬이 상이한 유형’과‘구성음은 동일하나 리듬이 다른 유형’으로 2번씩 나타났다. 리듬형은 <국·양> 218번, <임·양> 200번으로 ‘♩’리듬형이 가장 많이 나타났다. 셋째, <국·우>와 <임·우>의 선율형태를 비교·분석한 결과 가장 많이 나타나는 선율은 상이선율이었다. 우조가락도드리는 총 36선율 중 상이선율 24선율(66.66%), 유사선율 8선율(22.22%), 동일선율 4선율(11.11%)로 나타났다. 상이선율의 유형은 다양하게 결합된 형태로 나타났고, 가장 많이 등장한 유형은 ‘리듬은 동일하나 구성음이 상이한 유형’인 결합된 유형으로 4번씩 나타났다. 리듬형은 <국·우>와 <임·우>에서 200번으로 ‘♩♪’리듬형이 가장 많이 나타났다. 이처럼 국립국악원의 천년만세와 임석윤의 뒷풍류 거문고선율은 비슷하게 진행되는 유사선율이 가장 많이 나타났지만, 상이하게 진행되는 상이선율을 통해 독자적인 거문고선율을 확인하였다.;This study compared and analyzed ‘ChunNyunManSae’of‘National Gugak Center’and‘Back Dwitpungryu’, of‘Lim Seok-Yoon’, and figured out the characteristics of their melody shape and the relationship in melody shape between two of‘Dwitpungryu’. The result of comparison is as follow. First,‘Similar melody’ type is the most frequently found melody type as a result of the comparison between‘Gyemyeongarak-dodeuri’of‘National Gugak Center’and‘Gyemyeongarak-dodeuri’of‘Lim Seok-Yoon’. Among 42 melodies of two‘Gyemyeongarak-dodeuri’, there are 19‘Similar melodies’types (45.23%), 14‘Identical melodies’types(33.3%), and 9 ‘Cognate melodies’types(21.42%). Among the‘Cognate melodies’ type, the most frequently appearing types are‘Type with similar Guseongum, different rhythm’ and‘Type with same Guseongum, different rhythm’, and each of them appears twice.‘♩♪’ rhythm pattern showed the highest number of rhythm pattern with 95 times in‘Gyemyeongarak-dodeuri’of National Gugak Center, 79 times in‘Gyemyeongarak-dodeuri’of‘Lim Seok-Yoon’. Second, in the comparison between‘Yangcheong-dodeuri’of National Gugak Center and ‘Yangcheong-dodeuri’ of‘Lim Seok-Yoon‘, the most frequently appearing medody type is‘Similar type’. Among 64 melodies in ‘Yangcheong-dodeuri', National Gugak Center’s and‘Lim Seok-Yoon’ have 31‘Similar melody’type(48.43%), 26‘Identical melody type(40.62%), 7‘Cognate melody’type(10.93%).‘Type with similar Guseongeum, different rhythm’and‘type with same Guseongeun, different rhythm is the most frequent appearing type in the‘Cognate melody’ type, and each of them appears 2 times. ‘♩’ rhythm pattern shows the highest number of 218 times in National Gugak Center’s‘Yangcheong-dodeuri’and 200times in ‘Lim Seok-Yoon’ ‘Yangcheong-dodeuri’. Third,‘Cognate melody’type is the most common melody type of comparison between‘Woojoogarak-dodeuri’of National Gugak Center and of‘Lim Seok-Yoon’. Among 36melodies in‘Woojoogarak-dodeuri’, ‘Cognate melody’ type shows 24 times (66.66%), ‘Similar melody’ type shows 8 times (22.22%) and‘Identical melody’shows 4 times (11.11%). ‘Cognate melody’appears in various combination and combinations of ‘type with different Guseongeum, same rhythm’is the most frequently appearing type with 4 times appearance. ‘♩♪’rhythm pattern appears 200 times in both National Gugak Center’s and ‘Lim Seok-Yoon’. To summarize the above result, the comparison analysis focused on ‘Geomungo melody’between‘ChunNyunManSae of National Gugak Center and‘Dwitpungryu’of‘Lim Seok-Yoon’shows the difference in melody shapes and rhythm patterns.‘Dwitpungryu’of‘Lim Seok-Yoon’shows that‘Geomungo’can play various melody shapes in‘Pungryu’with Sigimsae and vibrato. Through comparison study between NCKTPA’s and ‘Hyangje’, it becomes more clear that the necessity of movement for study and dissemination of‘Hangje Julpungryu’Furthermore, I hope not only Kyungje Julpungry, but also hyangje Julpungryu get more attention and further study should be spurred
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE