View : 188 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
이민지
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원
Abstract
본 논문은 본인의 석사과정 졸업 연주 프로그램인 R. A. Schumann의⌈Adagio and Allegro for Horn and Piano Op.70」, A. Dvořák의⌈Zigeunermelodien Op.55⌋, D. Shostakovich의⌈Sonata for Violoncello and Piano in d minor Op.40⌋에 대한 연구이다. 로베르트 알렉산더 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)은 독일 낭만주의 음악을 대표하는 작곡가이다. 그는 문학적 관념을 바탕으로 곡을 작곡하였기 때문에 음악이 상당히 감성적이다. 본 논문에서 다루어진 ⌈Adagio and Allegro for Horn and Piano Op.70⌋은 슈만이 1849년 드레스덴(Dresden)에서 나흘 만에 작곡한 곡으로 두 개의 악장으로 이루어진 짧은 곡이다. 느리고 차분한 아다지오(Adagio)와 빠르고 경쾌한 알레그로(Allegro)의 명확한 대비를 통해 역동적인 흐름의 변화를 보여주고 있다. 후기 낭만주의 시대의 작곡가인 안토닌 드보르작(Antonín Dvořák, 1841-1904)은 체코의 작곡가로 베드르지히 스메타나(Bedrich Smetana, 1824-1884)에 의하여 확립된 체코 민족주의 음악을 세계적으로 만든 작곡가이다. 본 논문에서 살펴 본 ⌈Zigeunermelodien Op.55⌋은 드보르작이 1880년에 작곡한 곡이며 7개의 곡으로 이루어진 연가곡이다. 이 연가곡의 가사는 보헤미아의 서정시인 아돌프 헤이둑(Adolf Heyduk, 1835-1923)의 원작으로 자신이 독일어로 번역한 시에 기초한다. 이 곡의 선율진행은 거의 자연단음계를 사용했지만 집시음계의 특징인 증2도의 진행도 쓰였고, 리듬적인 면에서는 전통 4박이나 3박의 엑센트를 따르지 않고 불규칙한 싱코페이션을 통한 엑센트의 변화를 주어서 자유롭고 예측이 가능하지 않은 집시음악의 특징을 잘 보여주고 있다. 20세기의 가장 뛰어난 러시아 작곡가 중 한 사람인 드미트리 쇼스타코비치(Dmitrii Shostakovich, 1906-1975)는 1930년대 초, 이오시프 스탈린(Joseph Stalin, 1879-1953) 이오시프 스탈린(Joseph Stalin, 1879-1953): 소련의 정치가이다. 1927년 당 중앙위원회를 장악하여 독재체제를 만든 사람이다. 의 정치적 강압과 고통을 받아가면서도 그 시대의 정치적 상황에 굴하지 않고, 러시아의 국민성을 바탕으로 자신만의 음악을 만들어 낸 작곡가이다. 본 논문에서 다루어진⌈Sonata for Violoncello and Piano in d minor Op.40⌋은 쇼스타코비치가 1934년에 작곡한 유일한 첼로소나타이다. 이 곡은 그가 오페라 《므첸스크의 맥베스 부인 Lady Macbeth of Mtsensk》 《므첸스크의 맥베스 부인 Lady Macbeth of Mtsensk》: 드미트리 쇼스타코비치 (Dmitrii Shostakovich)가 작곡하고, 니콜라이 레스코프(Nikolai Leskov)의 단편을 작곡가와 알렉산드르 프레이스(Alexandr Preys)가 공동으로 대본을 쓴, 4막으로 이루어진 러시아 오페라이다. 이 곡은 그가 오페라《므첸스크의 맥베스 부인 Lady Macbeth of Mtsensk으로 인해 검열 대상이 되기 전에 그의 친구이자 첼리스트인 빅토르 쿠바츠키(Viktor Kubatsky)를 위해 작곡되었다. 총 4악장으로 구성되어 있으며, 각 악장의 주제에 조성이 부여되며, 중심 음이 강조되고 변화, 반복하며 나타난다. 또한, 전통적인 3화음과 7화음의 화성진행에 복조성을 함께 사용하여 쇼스타코비치 특유의 음악적 색채를 보여주고 있다.;This thesis studies R. A. Schumann's⌈Adagio and Allegro for Horn and Piano Op.70」, A. Dvořák's⌈Zigeunermelodien Op.55⌋, D. Shostakovich's⌈Sonata for Violoncello and Piano in d minor Op.40⌋ that are pieces for the writer’s graduation recital for Master’s degree. Robert Alexander Schumann(1810-1856) is a representative composer of German Romanticism. His music are very emotional as Schumann wrote the music based on literary ideas.⌈Adagio and Allegro for Horn and Piano Op.70⌋is a short piece composed of 2 movements. It was written in 1849 when he lived in Dresden and it only took 4 days for Schumann to complete the piece. A dynamic change is shown through the apparent contrast of slow-moving Adagio and, fast and rhythmical Allegro. Antonín Dvořák(1841-1904), a Czech composer from the late romanticism period, made the Czech nationalism music renown in the world after Bedrich Smetana(1824-1884)'s establishment of it. The piece⌈Zigeunermelodien Op.55⌋ that is mentioned in the text was written in 1880, and is composed of seven Love Songs. The lyrics of the Love Songs were taken from the work of a Bohemian lyric poet named Adolf Heyduk(1835-1923), and Dvorak translated the lyric into German himself to pair the words with his work. The melodic progression of this song mostly used the minor scale and the Gypsy scale with Augmented 2nd as well. In terms of the rhythm, rather than the traditional four-beats or three-beats, irregular syncopation was used bringing some changes in accents, and eventually showing more of liberal and unpredictable characteristics of Gypsy music. Dmitrii Shostakovich(1906-1975), one of the most distinguished Russian composers, established his own style of music based on the national character of Russia without giving into political pressure and distress under Joseph Stalin's regime in early 1930's. ⌈Sonata for Violoncello and Piano in d minor Op.40⌋which was written in 1934 is the only violoncello sonata that Shostakovich composed. This music was composed for his friend named Viktor Kubatsky who a cellist, and it was before Shostakovich became subject to censorship for composing the Opera《Lady Macbeth of Mtsensk》. This is a piece composed of four movements. And Shostakovich revealed his unique musical colors by using bitonality along with traditional triad chords and seventh chords in this piece.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE