View : 728 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
JIN, XUELIAN
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최민경
Abstract
본 논문은 본인의 졸업연주회 프로그램인 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 , 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 , 멘델스존(Felix Mendelssohn -Bartholdy, 1809-1847)의 , 무진스키(Robert Muczynski, 1929-2010)의 중 “Festival”, “Flight”, “Vision”, “Scherzo” 작품에 대한 형식 분석 및 양식과 특징에 관한 연구이다. 바로크시대 대표적인 작곡가인 바흐의 는 1735년에 출판한 <클라비어 연습곡집 2권>(Klavierubung 2)에 수록된 곡으로 이탈리아 양식의 콘체르토를 한 대의 쳄발로를 위해 작곡한 작품이다. 이탈리아 양식을 연구하면서 많은 영향을 받은 바흐는 의 1악장과 3악장을 전형적인 이탈리아 리토르넬로 형식으로 작곡하였고 Tutti(합주)와 Solo(독주)가 교대로 등장하며 리토르넬로 주제가 전 악장을 통일 시켜주었다. 경쾌한 1,3악장과 달리 2악장은 서정적이고 이탈리아 아리아로 선율이 장식적이고 아름답게 구성되어있다. 고전주의 음악의 3대 거장 중 한 사람으로 높이 평가되는 베토벤은 평생 총 32곡의 피아노 소나타를 작곡하였는데 그 중 중기 소나타인 를 통하여 베토벤은 전통적인 소나타의 형식에서 점차 벗어나 자신만의 새로운 시도와 음악세계를 표현하였다. 소나타형식으로 작곡된 1,3악장은 극적인 다이나믹 대조와 낭만주의 조성적 특징으로 낭만주의 음악가들에게 큰 영향을 주었고 3악장은 구조적으로 발전부와 코다에 새로운 소재를 사용하여 고전주의 소나타 형식에 자신만의 소나타 형식을 주입하였다는 것을 알 수 있다. 변주곡 형식으로 작곡된 2악장에서 attacca를 통하여 정열적인 3악장으로 바로 진입하게 되는데 이런 시도 또한 베토벤이 자신만의 독창성을 추구했다는 것을 알 수 있다. 19세기 독일의 유명한 피아니스트 이자 작곡가로 활동한 멘델스존은 1841년에 을 작곡하였고 이 작품은 주제와 총 17개의 변주로 구성 되었다. 이 작품은 낭만주의의 자유로운 성향 있으면서 고전적인 기본형식과 기법을 기초로 하였고 제10변주에서는 바로크시대의 푸가적인 형식도 첨가하였다. <엄격>의 표제와 어울리는 강력하면서 진지한 음악적 분위기가 특징이고 테크닉적 이면서 낭만주의 음악요소를 함께 결부시켰다. 주제는 리듬변주, 성격변주, 음형변주를 통하여 전 악곡에 주제의 통일감을 주었으며 각 변주는 조성적으로, 화성적으로 , 리듬적으로 다양한 성격으로 변주하여 무진스키의 음악스타일을 묘사하였다. 무진스키는 20세기 중반 미국을 대표하는 현대작곡가이다. 그는 작품을 통하여 보수적인 양식과 조성을 추구하면서 현대어법을 함께 결합시켜 자신만의 새로운 음악 세계를 만들었다. 그가 1960년에 작곡한 은 1. Festival 2. Flight 3. Vision 4. Labyrinth 5. phantom 6.Scherzo의 총 6개 곡으로 구성이 되어있다. 각 악장에 낭만음악의 표제를 지시하였을 뿐 만 아니라 현대적인 잦은 박자변화, 생동감 있는 악센트, 타악기적인 리듬을 피아노에 적용하였고 재즈적 요소를 함께 결합하여 자신만의 음악 스타일을 보여주었다.;The purpose of this graduate recital program annotation is to give advanced understanding for performances of the followings: J. S. Bach‘s , L. v. Beethoven’s , F. Mendelssohn’s , and R. Muczynski’s (“Festival”, “Flight”, “Vision” and “Scherzo”) was published as the second part of Johann Sebastian Bach’s in 1735 and is influenced by the concerto style in the Italy. Bach studied the works of Vivaldi and Torelli, and fascinated by their ritornello forms. It is originally written for a harpsichord with two-manuals. The first and third movement is composed in Ritornello form which arranges tutti and solo by turns. The second movement is a lyric and aria-like piece. is one of Beethoven's 32 piano sonatas. This work represents Beethoven's own musical characteristics and style in the classical sonata form. The first and third movement uses the classical sonata form but he used some new materials in the development and coda of the movement. And the color changes dramatically in the second movement to a relaxed theme following with a set of variations. This musical contrast represents Beethoven’s inner conflict. He expressed his emotional feelings of that period. Therefore one can find that Beethoven became gradually free from the classical era and entering his own musical world. was composed in June 1841 and it is one of Mendelssohn’s most often performed solo piano work. It consists of a theme and 17 variations. It uses a strict, classical variation form whereas its musical features are rather romantic. Its theme is strict unlike his other work and it includes 17 variations using many different types of variation techniques like counterpoint, rhythmic variation, Despite of its era of composition, Mendelssohn refrained from such colorful, romantic expressions but built a serious, solemn mood and virtuosic techniques in this piece. Muczynski is a Polish-American composer born in Chicago. He is highly regarded as a prominent pianist and composer of 20th century. The consists of six movements. This annotation focuses on the following four movements: "Festival", "Flight", "Vision" and "Scherzo". He gave titles to each movement which reminds of program music of romantic era. He emphasizes tonality rather than atonality and he uses both neo-classical and contemporary techniques to express the music. His own percussion-like rhythm, ambient sound effects, irregular accents, wide leaps of interval, dramatic dynamic contrasts and the elements of jazz music expresses the title of the movement.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE